Gå til innhold

Dokumentasjon med hensyn til Ik3p maks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok la meg ta og komme med mulig problemstilling

 

Fordelingssystem IT 230v

Har en tofaset belastning på 21 A

Kabel PR 2 x 6mm² + j

Vern 25A B-karakteristikk

lengde 20 m

Ik3p maks i fordeling 4KA

Ik2p min i fordeling 2KA

 

Vil kabelen tåle en kortslutning ved Ik3p maks?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Ik3pmaks, er de fleste vern i stand til å bryte kortslutningsstrømmer på minst 10kA.

 

Ik3pmaks er allerede 4kA ved inntak og kommer ikke til å bli noe større.

 

Rett meg gjerne på denne, men det er hvertfall slik jeg har oppfattet det.

 

Men du må også kunne dokumentere at vernet ditt vil reagere elektromagnetisk ved den minste kortslutning.

Lenke til kommentar

Ik2p min = (0,95*Un) /2 * 1,2 * (Zytre + ( rfase * l ))

 

Ik2p min = (0,95*230) / 2 * 1,2 ( 46 + (3,08 * 20))

 

Ik2p min = 218 / 2 * 1,2 * (46 + 61,6)

 

Ik2p min = 218 / 2 * 1,2 * 107,6

 

Ik2p min = 218 / 280,46

 

Ik2p min = 0,84 KA

 

En B-karakteristikk vil garantert løse ut ved 5 x In

 

I5 < Ik2p min

 

In * 5 < Ik2p min

 

25 * 5 < 840 A

 

125A < 840A → OK

 

 

Vernet vil garantert løse ut ved laveste kortslutningsstrøm som kan oppstå i kretsen.

 

 

 

 

Men hvordan blir det i henhold til Ik3p maks. vernet vil være i stand til å løse ut ettersom det har en brytegrense på 10KA. Men hvordan skal man dokumentere at kabelen tåler den energimengden som vernet har sluppet igjennom før kretsen ble brutt?

Lenke til kommentar

Det er en formel for å regne ut temperaturendringen som skjer i kabelen ved en energimengde over en tidsperiode. Har dessverre lite med elektrolærebøker her, men skal se om jeg klarer å google opp noe.

Tror det er noe ála t2 i a2 eller noe det kalles.. Skikkelig tardopplegg. Kanskje det finnes i elektroteknisk formelsamling.

 

Tror forresten de fleste vern har minst 10kA bryteevne, men hovedregelen er altså at vernet skal tåle større enn ik3pmaks.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil så skal det stå en formel i NEK400 der du kan rekne ut hvor rask vernet må bryte strømmen ved ikmaks. Har ikke NEK tilgjengelig og husker ikke formelen, men mener formelen skal stå en plass der det står om beskyttelse mot kortslunting.

 

Du legger inn tverrsnitt, kortslutningsstrøm og en konstant for ledermaterialet og rekner deg fram til hvor fort vernet må slå ut for å ikke ødelegge kabelen. For svært korte tider må du inn i en tabell for vernet og se på gjennomsluppen energi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...