el_cash Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Har en Thinkpad z61m med Intel Core Duo T2500 2Ghz Socket M Processor. Såvidt jeg kan skjønne skal jeg der kunne putte i alt som hører inn under Socket M, inkludert Core2Duo-processorer. Stemmer det? Er det mulig for meg å skru opp laptopen, bryte garantien grundig og skifte til en heftigere prosessor, fortrinnsvis en som er både kjappere, firekjernet og 64 bit? Hva er isåfall grensene for hva jeg kan putte i maskinen, og ikke minst; hva er innenfor grensene? Må innrømme at jeg er ganske clueless når det kommer til hw på laptoper, men det frister litt å skru litt og skifte ut prosessoren her... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Det gar vel an. Hvis du absolutt ma. Men du ma jo ha en ordentlig kjoler. Og hvor du far tak i laptopcpukjolere vet ikke jeg. Jeg har bare apnet en gammel lappis, men den hadde loddet fast CPUen. Men er ikke sikker pa at nye ogsa har det. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Core 2 Duo T7600 er den raskeste med 667 MT/s. Støtter HKet ditt 800 MT/s så skal den kunne spise alt. Endret 30. september 2007 av taz Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Ståle: Maskina har sokkel og da er ikke prosessoren loddet fast. el_cash: Det skal være mulig å oppgradere prosessor så lenge sokkelen passer, bios er oppdatert og brikkesettet støtter FSB'en. Siden den PC-en selges med C2D T5xxx og T7xxx så er det rimelig sikkert at det går fint å oppgradere. Jeg vet ikke hvor mye du må skru for å komme til prosessoren, men er som regel fullt overkommelig uten å være mester i PC-skruing. Core 2 Duo er generelt kjappere enn Core Duo (kommer litt an på modell). Core 2 Duo har i motsetning til Core Duo, 64bit. Firekjerne finnes ikke til bærbare ennå og det er ikke ventet før høsten neste år. Det er ikke forventet tilbakekompatibilitet fordi de firekjernene til bærbare trolig får 1066FSB og det er det ingen eksisterende brikkesett til bærbare som takler. Intels sikrer seg dermed at man må kjøpe ny PC for å få firekjerne og får dermed ekstra salg på brikkesett, WLAN osv. Alle de vanlige prosessorene til bærbare (Txxxx-serien) har 31W TDP og kan dermed bruke den samme kjøleren. Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Takker for veldig gode og gjennomtenkte svar! Ser at C2D T7600 ligger på 4-5000 spenn nå, så jeg tror nok jeg skal klare å holde ut med min T2500 en stund til. Antar at prisen på T7600 kommer til å gå betydelig ned i løpet av et halvt år eller mer. Nå vet jeg i det minste at det er teoretisk mulig å skifte prosessor, og det var akkurat hva jeg var ute etter å få vite. Kommer til å ha denne tråden i bakhodet, og kanskje oppdatere den - eller en liten worklog - om et halvt år eller mer. En liten ting, bare. Finner ikke T7600 i noen av de "vanlige" nettbutikkene i Norge, noen som vet om slike prosessorer føres i Norge? Eller må jeg satse på eBay eller lignende? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Vet ikke hva du mener med "vanlige" Nettbutikkene men synes nå di fleste på lista her er "vanlige" nettbutikkene https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo Endret 30. september 2007 av taz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå