Gjest medlem-128014 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) slett Endret 2. november 2010 av medlem-128014 Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Henten fra Wikipedia: Oktantallet sier noe om evnen bensinen har til å motstå selvantenning. Som referansestoff brukes 2,2,4-Trimetylpentan (også kalt iso-oktan) med et oktantall på 100 og n-Heptan, som har et oktantall på 0. En blanding mellom disse stoffene vil være lineær, så en blanding med 95% iso-oktan og 5% n-Heptan vil ha et oktantall på 95. Det finnes to typer oktantall, kalt RON (Research Octane Number) og MON (Motor Octane Number). RON er en betegnelse for oktantallet på tomgangskjøring og lav belastning på motoren, MON karakteriserer bensinen ved tyngre belastning. I Norge selges bensinen ut fra RON, en 95 oktan bensin betyr at bensinen har et oktantall på minst 95 RON. Hvis en bil kjører på bensin med for lavt oktantall, kan bensinen ta fyr for tidlig i motoren, noe som kalles tenningsbank. Da hjelper det ofte å gire ned eller la motoren kjøle seg ned. En meget vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energien i drivstoffet eller at en motor leverer mer kraft jo høyere oktantall man benytter av bensin. Oktantallet er helt uavhengig av energien i drivstoffet. Men hvorfor noen biler (de fleste?) bruker 95, og noen bruker 98 veit jeg ikke. Kanskje det har noe med hvordan motoren er bygd opp...? Pantera Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Oktantallet angir bensinens bankefasthet Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Grunnen til at noen biler må ha 98 eller høyere er pga høy kompresjon og mye varme da 98 er mer bankefast enn 95. Bruker man 95 på en bil som skal ha minst 98 vil bensinen antennes for tidlig og man vil få tenningsbank som kan ødelegge motoren i lengden. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Kjører man motoren alltid i midtregisteret, altså verken belaster motoren på lave turtall eller drar den ut på høye turtall, så kan man godt kjøre en motor som er beregnet for 98-oktan på 95-oktanbensin uten fare for å skade motoren. Tenningsbank oppstår nemlig mest i ytterpunktene av turtallsområdet og mest ved stor belasting. Gevinsten er lavere drivstoffutgifter. Kjører man en vanlig 95-oktanmotor (uten turbo og bankesensor) på 98-oktanbensin så er dette penger rett ut av vinduet, for 95-oktanmotoren klarer ikke å utnytte den ekstra bankemotstanden i 98-oktanbensinen. Og hvis denne ekstra bankemotstanden ikke kan utnyttes er det ikke noe mere energi per liter i 98-oktanbensin. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Kjører man en vanlig 95-oktanmotor (uten turbo og bankesensor) på 98-oktanbensin så er dette penger rett ut av vinduet, for 95-oktanmotoren klarer ikke å utnytte den ekstra bankemotstanden i 98-oktanbensinen. Og hvis denne ekstra bankemotstanden ikke kan utnyttes er det ikke noe mere energi per liter i 98-oktanbensin. 9605840[/snapback] Det er ikke mer energi i 98 oktan enn 95 oktan uansett ved hvilken kompresjon banking oppstår, men du har kanskje bare formulert setningen litt dårlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå