MeG^ Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 lurer på om det går fint med ein 118w peltiere på min Alpha PAL8045 m/vifte og reostat som er kjøpt på Microplex.no som er montert på ein Duron 750 som skal klokkes som F..... har prosessoren på 1000mhz nå med vanlig luft. skal og også oppgradere til XP prosessor men tanke på hvor mange watt eg skal ha. lure også på hvorfor 3dfxcool.no IKKE anbefaler 85w peltiere til prosessorer over 1000mhz ?! _________________ Duron 750@1001 EPoX 8KHA+ 256DDR PC2100 Geforce 2 Pro 64mbDDR Alpha PAL8045 [ Denne Melding var redigert av: MeG^ på 2002-01-03 23:49 ] Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 er det ingen som vil svare på dette eller?? Lenke til kommentar
TheGEEK Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 grunnen til at de ikke anbefaler 85w peltier til cpu'r over 1ghz er ganske enkelt fordi at disse produsserer for mye varme, det peltieret greier ganske enkelt ikke å frakte vekk varme fort nok, tror jeg da.... Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 8045 kjleribba klarer å frakte max 100w med varme, dermed blir det for mye varme for den å frakte, og det vil gå helt feil, ribba vil bli altfor varm og alt vil bli ødelagt.. Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 så det går ikje å kjøre peltiere på alpha pal8045 i det hele tatt (uten om under 100w watt, men da kan eg ikje kjøre meir enn 1000mhz) ?? Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Huh? heh.. Du kan vel kjøre mer enn 1000mhz selv om du ikke har peltier på 100w vel.. Skaff deg ett mindre peltier om du tør bruke det, eller dra kald luft utenifra og rett på CPU, så får du kanskje boosta den litt mer.. ikke vet jeg.. Men du vil vel ikke merke noe super fart forskjell om du klokker den litt mer allikevel.. Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 men eg skal ha det sammen peltieret på ein XP prosessor senere, så dere må ta det med i tankene deres. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Hvis Alpha'n klarer 100W varme klarer den et 118W Peltier! Dette fordi realtime performance på et 118W pelt element ligger på ca 90W. Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 men bare visst den er koblet til 12v ?!? visst den er koblet til maksimumspenning (ca. 15-16v tror eg) yter den vel 118w eSik :? eSik (siden eg veit du kan dette): blir eit peltiere kaldere på kald-siden dess bedre kjøling den har på varm-siden? kor kaldt vil det bli på eit 85w og 118w peltire med belastnings fra ein Duron klokket til 1000 og en XP prosessor. har ikje så mye peiling her som dere ser :smile: Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Dersom du forsyner peltierene med mer enn 12V (dvs du gir de deres max spenning, 15,6V) produserer de bare mer varme og ikke nevneverdig mer kjøling. 12V har stort sett vist seg å være det beste for 15,6V peltierelementer. Men selvsagt, dersom du bruker 172W elemtenter som har en max-spenning på 24V blir tallene litt annerledes. Uansett tror ikke jeg forskjellen mellom et 172W element (24V) og et 156W element (15,6V) er så stor at det gjør noe... Men, som en regel (for meg iallfall) vil det ikke være særlig lurt å bruke virkelig kraftige elementer med luftkjøling, det blir rett og slett for ineffektivt. Dersom den varme siden ikke får tilstrekkelig kjøling til å frakte bort all overskuddsvarmen, vil også den kalde siden varmes opp... derfor anbefaler man at peltier elementer over 100W brukes sammen med vannkjøling. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Peltier + AMD + Luftkjøling har vel vært diskutert rimelig mange ganger her på forumet og det endelige svaret har alltid vært NEI! Skal du klokke den CPU'en din høyere må du antakeligvis voltmodde, og da må du opp i minst 120W peltier, helst høyere, for å få noe særlig effekt ut av det hele. Og da nytter det ikke selv med den råeste luftkjølinga. Og forresten... Du trenger et ganske bra PSU for å få fart i den peltieren. Hva med å bare kjøpe en bedre CPU for de pengene?? Det beste tipset jeg kan gi er å voltmodde hk ditt for å få noe mer ut av den CPU'en din. Det vil bli en god del varmere når du går over 2 volt så pass på tempen! Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 takker for alle svar :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå