Gå til innhold

Nvidia 7600GS til HTPC

Anbefalte innlegg

Har stående ett Asus Nvidia7600GS, 512Mb RAM i PC-en.

Har også ett ATI 9800 pro i mediaPC'en, koblet til en 40" LCD TV via DVI-->HDMI. Synes det hakker for mye når jeg spiller av filmer. (Tror det er kortet som er synderen, CPU load <30-35%.)

For å spare peng, tenkte jeg å kjøpe et ATI 1950pro kort til å sette i PC-en (brukes til spilling m.m.), og flytte Nvidia kortet til mediaPC'en.

I mediaPC'en har jeg forøvrig en P4, 641 og 1gig RAM.

Spørsmålet er som følger:

- Duger Nvidia kortet til å kobles til TV??

FC

Endret av FCW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men du vil ikke få så mye bedre resultat av den grunn.

HDMI avspilling krever en del ressurser, og skjermkortene du har er ikke laget for å encode/decode slike signaler. For å bli kvitt hakkingen, så er beste løsning å skaffe et egnet skjermkort til MediaPCen. Radeon HD 2400 og 2600 serien er per dags dato de beste kortene til dette formålet, etterfulgt av GeForce 8800 serien skjermkort.

Det er også forskjell på Videoavspilling og 3D ytelse, så et GeForce 8800 Ultra kort til 4500 kroner vil ikke være bedre enn et Radeon HD kort til under en tiende del av prisen.

Lenke til kommentar

Vel...nå har jeg montert Nvidia kortet og Svenni hadde helt rett. Det er fremdeles like mye hakking når jeg spiller filmmateriale, rett og slett så mye at det ikke er mulig å se på film slik det er nå.

Systemet forøvrig er; P4 641 (3.2GHz), 1 Gb DDR RAM, Asrock Dual VSTA HK, 250Gb SATA HD, Nvidia Gf7600GS PCI-e. Har innstallert (nest)siste forceware driver.

Er ikke siste skrik, men håper å få til noe med dette :blush:

Har XP pro, bruker Mediaportal.

Spørsmålet er da om det er noe som kan optimaliseres (er flere som hevder de ser smooth film med 7600GS).

Nvidia Purevideo er det noe??

Eller må jeg bare kjøpe nytt skjermkort?

FC

Lenke til kommentar

Har nå kjøpt dette kortet her....

Bør bare funke :p

Fant ut at hvis jeg skrudde ned oppløsninga til 576p, så gikk filmene glatt. Regner da med at det var Nvidia kortet som ikke holdt helt mål hos meg.

Litt synd for nå vil det jo bare ligge å støve ned.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden du bytter om 7600GS og 9800pro vil jeg tro du snakker om AGP. Stemmer det?

I så fall: AGP kort har ikke samme PureVideo funksjoner som tilsvarende PCIe.

EDIT: Så nå at det var PCIe... men det finnes vel ikke 9800 i PCIe? :hmm:

LAst ned PureVideo dekoderen (koster peng, men....). Kan også prøves i 30 dager. Pass på å bruk HW-acc./DXVA (under PureVideo alt. i MP setup) og sett MP til å bruke PureVideo

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
Siden du bytter om 7600GS og 9800pro vil jeg tro du snakker om AGP. Stemmer det?

I så fall: AGP kort har ikke samme PureVideo funksjoner som tilsvarende PCIe.

EDIT: Så nå at det var PCIe... men det finnes vel ikke 9800 i PCIe?

Ja, nå kan du lure.... :!:

Asrock HK'et har både AGP og PCI-e slot.

Har kjøpt et HD2600XT, som står i maskinen nå.

Har prøvd Purevideo integrert i MP med dette kortet, men fikk audio litt ute av synk med video (tale/munnbevegelser) av en eller annen grunn. Ellers bra bilde.

Akkurat nå bruker jeg Cyberlink (PowerDVD) sine kodeker i MP, med DXVA aktivert....sånn passe fornøyd nå.

FC

Lenke til kommentar
Ja, nå kan du lure.... laugh.gif

Asrock HK'et har både AGP og PCI-e slot.

Ah... stemmer... husker det kortet, ja ;-)

Har prøvd Purevideo integrert i MP med dette kortet, men fikk audio litt ute av synk med video (tale/munnbevegelser) av en eller annen grunn.

Dette kans skyldes mange ting. Husk å bruke "default DriectSound" som audio-renderer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...