ladso Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hei! Er det noen som vet hva krav som settes for å komme inn på 1årig forkurs for data ingeniør utdanning? og frå ett forkurs til 3 årig data ingeniør utdanning. Er det noen som har erfaring innen det? Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Ifjor! Er ikke sikker på om du må ha både grunnkurs og vk1, eller om det holder bare med grunnkurset. Vet at NITH (www.nith.no) Oslo tilbyr forkurs, og da er opptakskravene bestått grunnkurs...Er du over 17 holder det faktisk bare med ungdomsskolen Selv gikk jeg forkurs ved nith OSLO og hadde det kjempebra. Slapp 3 år på allmenn Men du må jobbe litt det året da...littegrann Særlig med matta og fysikken Lenke til kommentar
edwood Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Det er vel ingen krav for å ta forkurs. Videre til ingeniør-utdanningen så finnes det egne forkurs-kvoter hos høgskolene, som gjør at du ikke konkurrerer med samordna-opptak søkerne. Lenke til kommentar
ladso Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Det er vel ingen krav for å ta forkurs. Videre til ingeniør-utdanningen så finnes det egne forkurs-kvoter hos høgskolene, som gjør at du ikke konkurrerer med samordna-opptak søkerne. Er det store kvoter som kommer inn? vet du om det er hard konkurranse i den kvoten? Er det noen som har studert til data ingeniør i Bergen? lurer på å studere der... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Ifjor!Er du over 17 holder det faktisk bare med ungdomsskolen Dette kan umulig stemme, det er litt hardt å gå fra ungd skole pensum matte til 3mx Jeg gikk selv denne veien med gk og vk1, så på forkurs for ing. Det var ett hardt år der man må jobbe hele veien for å holde følge med læreren. Jeg kan nevne timeplanen jeg hadde. 9t fysikk i uka 10t matte 8t norsk 4t sammfunnsfag/hist/engelsk 4t kjemi Men det er en mye bedre vei å gå enn allmenn fag Lenke til kommentar
dude80 Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Det er ikke så masse jobb på forkurset...2mx og 3mx er simpelt (bør iallefall være) om man tenker seg på høgskole/universitet. Tempoet og vanskelighetsgraden øker jo 10 hakk når man går fra vgs --> høgskole. Derfor kan det lønne seg å ta forkurs, for da blir ikke overgangen så brå. Ser det at det er mange fra 3-årig allmenn som sliter mens vi fra 1-årig forkurs klarer det bra Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Bare tenkte jeg skulle nevne det. Er det den ekstra matten og fysikken du mangler for ing. studium, kan du ta noe som heter tresemesters studieordning, eller noe i den duren, ved IU.HIO.NO. Det er i praksis at du tar matte og fysikk noen uker i sommerferien, samt ved siden av studiene det første året. Andre året er man ajour, og har spart et år. Er mer pes da. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 hmm... tok 2mx, 3mx og 2fy som privatist i militæret, bruke henholdvis 4, 9 og 2 dager på pensum lesing i de fagene... (i 2fy måtte jeg i tillegg gjøre 12 øvninger) å si at disse fagene er "vanskelige" er å ta i en god del... så lenge man står på og har en ok lærer så går det helt fint. Det tok meg et år å finne ut hvordan man leser til eksamen på høgskolen.. det er ganske enkelt å gå igjennom 2-3 tidligere eksamener, kanskje flere så man forstår hvordan oppgavene skal tolkes - og løses hvis man ikke har lært det i timene... mmm.. hadde et sinnsykt lett mattefag og 2. klasse på høg.ing.data på hibu kongsberg (omtrent på nivå med 2mx) som jeg syntes var så lett at jeg skulle kjøpe boka uka før eksamen, men da var de utsolgt LOL, klarte altså å stryke i det faget... fikk 2,5 når jeg tok det opp halvåret etterpå... det vanskeligste mattefaget fikk jeg best karakter i... motivasjon har mye å si for hvor bra man gjør det... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Det tok meg et år å finne ut hvordan man leser til eksamen på høgskolen.. det er ganske enkelt å gå igjennom 2-3 tidligere eksamener, kanskje flere så man forstår hvordan oppgavene skal tolkes - og løses hvis man ikke har lært det i timene... Stemmer:D ER ganske rolig å gå på høgskole. Men det er ikke uten grunn at det er 50% stryk, så noen må jobbe for å klare å stå. Jeg er heldigvis en av de heldige som slipper å jobbe så mye 8) Lenke til kommentar
fredlund Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Har selv gått forkurs for ingeniør i Bergen, og deretter på Høgskolen. Det kreves ikke annet enn bestått grunnskole for å komme inn å forkurs, men du konkurrerer på egen kvote om plass på høgskolen. D.v.s. at du ikke trenger samme gj.snitt som de som kommer direkte fra videregående. Fred. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Ifjor!Er du over 17 holder det faktisk bare med ungdomsskolen Dette kan umulig stemme, det er litt hardt å gå fra ungd skole pensum matte til 3mx Jeg gikk selv denne veien med gk og vk1, så på forkurs for ing. Det var ett hardt år der man må jobbe hele veien for å holde følge med læreren. Jeg kan nevne timeplanen jeg hadde. 9t fysikk i uka 10t matte 8t norsk 4t sammfunnsfag/hist/engelsk 4t kjemi Men det er en mye bedre vei å gå enn allmenn fag Jo det stemmer det. Hadde ikke gått på skole siden 9 klassen da jeg begynnte på forkurset. Vet at om du velger tekniske fagskolen sitt forkurs må du ha bestått vk 1 eller no. Der er det hvertfall krav. Grunnen til at det eneste du trenger er 9 klasse er att du må betale masse penger for å gå der, så da lar de alle som har pengene slippe til. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Fra forkurs så kreves det 2 årig videregående (dvs Grunnkurs og VKI). Har selv tatt forkurs og dataingeniør utdanning og til slutt nå siv ing nå. Selv om man har egen kvote så trenger det ikke bety at det er lettere. Med ca 5 plasser på kvoten (HiST) så skal det ikke så mye til for at det blir vanskeligere. Kvotene ble satt ned for ca 3 år sidene. Før den tid var det 20% av totalkvoten. Lenke til kommentar
cooltech Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 For å være kvalifisert til 1-årig forkurs: "For å være kvalifisert må du tilfredstille minst ett av kravene under: - fullført grunnkurs, VK1 og VK2 fra allmennfaglig studieretning - fullført grunnkurs og VK1 fra yrkesfaglig studieretning - 5 års praksis og/eller skolegang etter fylte 16 år" "Realfagskurs - 1/2-årig tilbud for søkere til høgskoleingeniørutdanning Tilbud for søkere med generell studiekompetanse som mangler realfagsgrunnlaget for høgskoleingeniørutdanningen. Studiet er på 10 vekttall, og inneholder matematikk og fysikk. Dette fritar for realfagskravene ved opptak til alle våre utdanninger. Studiet kan også være første del av en formell 3 1/2-årig ingeniørutdanning, og under visse forutsetninger kan du gå direkte inn på de fleste ingeniørutdanningene." Hentet i fra www.hist.no Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 23. januar 2003 Del Skrevet 23. januar 2003 Jo det stemmer det. Hadde ikke gått på skole siden 9 klassen da jeg begynnte på forkurset. . " 5 års praksis og/eller skolegang etter fylte 16 år" " Er vel denne kvoten du kommer under da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå