Gå til innhold

Kjøre bærbar på lading hele tiden?

Zozzy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men du vil slite unødig på batteriet med konstant lading..vil forkorte levetiden på batteriet.

9602252[/snapback]

Tror ikke det er en alminnelig sannhet. Jeg har 2 bærbare, en HP fra oktober 2003 som ennå kjører den tiden den skal på samme batteri som da den ble kjøpt, ca. 150 minutter. Den står tilkoblet konstant når jeg ikke har den med på reise. Den andre er en Asus fra 2005 som også står konstant tilkoblet strømnettet når den ikke er på reise. Her byttet jeg batteri nå i august. Batteriet til HP-maskinen fungerer ennå etter så godt som 4 år, mens batteriet på Asus-maskinen ga opp etter vel 2 år, og da holdt det kun i 5 minutter. At de hadde forskjellig levetid tror jeg skyldes kvalitetsforskjeller. HP-maskinen var en kostbar sak, noe Asus-maskinen ikke var. Begge maskinene står altså nesten konstant tilkoblet strøm, og det har ikke skadet noen av dem vil jeg påstå. Selv bare 2 år er en brukbar levetid for denne typen batteri.

Edit: skrivefeil

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar

Batteri levetid har alt med å gjøre hva slags batteri det er. Moderne batteri har ikke noe skade av å stå konstant til ladning, men det kutter LITTE granne ekstra på levetiden. Men for å være ærlig så syntes jeg det er dumt å ta ut batteriet på laptopen nå den står i laderen. Vet aldri når en "blackout" inntreffer.... Da hadde man hatt batteriet inni, kunne "save" og stenge ned maskinen (a). Altså, om man er superman, legger merke til at strømmen skal gå og er rask nok til å sette batteriet inn igjen før strømmen går, "yes, be my guest!", men en grunn til at folk kjøper laptoper og UPS-systemer (som forsåvidt er batteriet konstant på) er at de ikke vil miste arbeid ved plutselige "blackouts" av strøm.

Det som mange påstår å ta ut batteriet når det er til ladning er greit nok, men man sparer ikke så mye på det når man tenker over det, i motsetning til at laptopen kan får permanente skader ved plutselige strømkutt. Det har skjedd min desktop, derfor kjøpte jeg er laptop!

Men det som andre sier med å lagre batteriet i kjøleskapet når man ikke bruker det er tull.... Greit om det skal stå der i 1 mnd eller mer... men om det står der mindre er effekten likeså greit borte... Folk sier at levetiden til batteriet blir vedlikeholdt ved lave temperaturer og 40% kapasitet, dette er kanskje sant, men hvorfor pokker skal vi bruke batterier om vi ikke trenger dem og bare lagrer dem bort! kjøp heller en desktop da... bedre ytelse og billigere for mer kraft! Og om man skal ta inn og ut batteriet av et kjøleskap eller fryser hver dag, vil ikke kulde/varmesjokket den går konstant gjennom ødelegge batteriet mer?! varmes opp hver dag den skal brukes, kjøles ned når den må lagres, osv, hele tiden.... anner ikke om det er bedre for batteriet enn å la den stå i hele tiden.... og ha en tryggere tanken angående sikkerheten for selve laptopen og arbeidet ens.... Sparer liksom ikke så himla mye tid på denne "spesielle" behandlingen av batteriet, og må jo kjøpe nytt igjen tilslutt.... så hvorfor ikke bare ta vare på SELVE laptopen, bruk batteriet slik DET ER MENT TIL, og kjøp nytt når det trengs :thumbup: .

Cheesewheese

Lenke til kommentar
foretrekker å ha batteriet i til enhver tid. etter det jeg ser har det ikke tat noen skade av det, tvert imot. er så glad for at jeg hadde batteri når strømmen gikk og jeg holdt på å spille.

9606228[/snapback]

:thumbup:;):cool:

See what did I say :D hehe. bruk batteriene slik de var ment til og forsett og ha en fin pc uten problemer.... batteriet kan byttes ut for en liten penge, derimot kan ikke laptopen det med en gang skadden har skjedd =)

Lenke til kommentar
Hvorfor ha batteriet i, når den likevel er koblet til strøm (og da ikke skal noen sted?).

Det må du IKKE gjøre! Da får PC-en for mye motstand, batteriet stopper den motstanden som PC-en ikke tåler for mye av..

9606305[/snapback]

Kan du forklare nærmere? Dette hørtes noe søkt ut..

Lenke til kommentar
Hvorfor ha batteriet i, når den likevel er koblet til strøm (og da ikke skal noen sted?).

Det må du IKKE gjøre! Da får PC-en for mye motstand, batteriet stopper den motstanden som PC-en ikke tåler for mye av..

9606305[/snapback]

Kan du forklare nærmere? Dette hørtes noe søkt ut..

9606486[/snapback]

Han har rett, når det gjelder ELDRE laptoper... De har ikke samme elektronikk som i dag. I dag legger laptopen merke til om batteriet er i eller ikke... Før ble det sendt konstant strøm til batteri "docken", og tok man da ut batteret risikerte man å overbelaste laderen og PC-en siden den ikke hadde noe sted å gjøre av strømmen. I dag er ikke det noe reelt problem fordi batteri "docken" får ikke strøm om batteriet ikke er der.....

Men det med anbefalning å ta ut batteriet er bare pga levetiden for den... syntes ikke det er verdt det jeg som jeg forklarte over her.....

Cheesewheese

Endret av cheesewheese
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...