endrebjo Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Jeg er på utkikk etter et relativt slankt og hendig kompaktkamera rundt 2-2500 kr som tar gode bilder. Det skal bli brukt til mye rart (bortsett fra video), og bør ha greit med batteri. Jeg hadde Casio Exilim S500 før, men regner ikke med å få samme fysiske størrelsen nå. I tillegg hadde det er batteri som bare varte og varte og varte. Etter en god del undersøkelser og lesing, sitter jeg igjen med følgende kandidater: - Fuji Finepix F40fd - Canon Ixus 860IS (- Canon Ixus 75) Jeg har sett litt bilder av Ixus-kameraer (hovedsaklig 70 og 75), og jeg synes de blir ganske blasse og kjedelige. Samtidig som skarpheten ikke er helt godt. Stemmer min lille antakelse, eller har jeg bare sett på feil bilder? Isåfall, er 860IS blass på samme måten? Den store fighten står vel mellom F40fd og 860IS. Canon er dyrere enn Fuji, men er de ekstra pengene verdt det? Casio-kameraet jeg hadde, var i mine øyne lynraskt for å være et kompaktkamera. Oppstart, fokusering og lagring gikk på et blunk. Er de to kandidatene mine også kjappe kameraer på samme måten? Spesielt rask lagring av bildene er viktig. Jeg har lest testen på digit.no, der F40fd fikk mye skryt. Men de har ikke testet 860IS, så det er litt vanskelig å vite om det kommer til å få mer eller mindre skryt. Er det noen kandidater jeg har oversett? Er F40fd eller 860IS mest universell? Hvilket tar best bilder? Endret 29. september 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Bemærk at f50fd er kommet i mellemtiden. Det er MED OIS, og Kan købes til under €300. Det er jo næsten et umuligt spørgsmål du stiller, for det afhænger jo meget af hvad du skal bruge det til. Hvis du vil tage billeder i dårligt lys uden blitz, er det eneste realistiske fujifilms F-serie. Men det er klart deres største fortrin, øvrige specifikationer er ikke bemærkelsesværdige. Selv er jeg endt op med at rende rundt med både et Ricoh R6 og et Fujifilm. Har lige skiftet et F30 med F50fd, som jeg bruger som 6Mpixel, ikke 12. R6 er lynhurtigt med for kompakt god vidvinkel og zoom samt fantastisk macro (se "erfaring" på produktside), men ikke synderligt lysstærkt. Omvendt er F50fd lystærkt, men ikke for hurtigt, og med jævn zoom/vidvinkel... Hvis jeg SKULLE nøjes med ét ville det blive Fuji, da jeg stort set aldri bruger blitz hvis jeg kan være fri. Men det er jo ikke det samme som at det er optimalt for dig... Endret 29. september 2007 av EskeRahn Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Det skal være et familiekamera som blir med på turer/reiser/ferie, tar bilder i besøk og dokumenterer litt av hvert i og utenfor huset. Blir det lettere å velge da? Kan F40fd virke som et litt tregt kamera? Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg tror ikke at F40fd er væsentligt hurtigere end F50fd. Hvis du ikke har brug for at tage billeder med under et par sekunders interval, så er dette ikke et problem for dig. Men skal man tage billeder af børn eller dyr der leger, kan det være rart at bare kunne skyde fx 20 billeder på kort tid for at få et enkelt godt. Jeg TROR problemet er deres dobbelt-slot for support af SD/SHHC og xD, der giver en sløv cardwriter. Under alle omstændigheder så køb et F50fd frem for et F40fd, fordi du får Image Stablizer. Det gør det SÅ meget nemmere at bruge det som point-and-shoot camera. Mit råd er: Beslut først om du har behov for at tage billeder i dårlige lysforhold uden blitz Hvis du IKKE har det behov, da køb det hurtige allround Ricoh R6, med god zoom, og ikke mindst god vidvinkel (vigtigt til mange indendørs billeder, hvor man ikke bare kan gå baglæns!) Hvis du HAR det behov, da køb et F50fd. Jeg har lige sendt en "erfaring" ind på F50fd, som sikkert kan ses i morgen, så se erfaringer på de to modeller. Selv har jeg ikke kunnet beslutte mig *G* Render derfor rundt med begge, da de supplerer hinanden fint, med et bredt overlap i normal-området. :-) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 F50fd blir ca. 1000 kr dyrere enn F40fd. Til og med dyrere enn Ixus 860IS. Jeg har egentlig mest lyst på F40fd pga. den gunstige prisen. Er det et dumt valg? Eventuelt kan jeg kanskje sjekke ut litt mer rundt Ricoh R6. Men det er også rimelig mye dyrere enn F40fd. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 F40fd er ikke et dumt valg. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Åh, jeg tænker i DKr, du skriver selvfølgelig i NKr. Silly me Ja så ryger du nok over de 2500 NKr. Har kigget lidt på priser på GeizHals.at/eu og kan se at R6 ligger på cirka €210, F40fd på €160 og F50fd på €260 - læg til alle cirka €20 i porto et cetera R6 fik en hård medfart i Akams test, jeg kan ikke helt genkende deres test i virkeligheden. HVIS du tænker på lysfølsomhed, og derfor er intereseret i Finepix, så vil jeg mene at Image Stabilizer er så væsentlig en forbedring at du skal overveje F50fd kraftigt frem for F40fd. Mener klart at det er de €100 ekstra værd. Den ENESTE (Men for mig personligt yderst vigtige) grund til at vælge FujiFilms FinePix serie frem for alle mulige andre er netop hvis man vil tage billeder i dårligt lys uden blitz, alle deres øvrige specifikationer er gennemsnitlige. Men det er netop i den type situationer at man har lang lukketid, og derfor brug for image stabilizer. Jeg ville rent billedmæssigt klart selv foretrække et F30 (eller F31fd) frem for F40fd (men F40fd/F50fd har den store fordel at de kan bruge SD og ikke kun xD, samt at de er fladere). Alle de reviews jeg har set på nettet siger det samme. Det er ikke uden grund at F40fd er så meget billigere end foregængeren F31fd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå