Kurt Grusom Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Hei! Først og fremst, se mitt nåværende fotoutstyr i signaturen min. Merk at 28-90mm'ern er versjon 1 (av 3) av objektivet, og det fulgte med som kit til et gammelt analog-SLR, EOS 300, m.a.o., ikke noe å skryte av.. Det har seg slik at jeg kunne trenge (/har lyst på) en del nytt utstyr. Dette innebærer bl.a: -Blits (hva er bra og relativt billig?) -Tamron 17-50 f/2.8 (3389,-) -Stativ (har nå et stort og tung ett som står mer eller mindre skjevt.. Anbefalinger til ny tripod?) -Ekstra batteri (700,-) -Polafilter til tele+normallinsa -Trådløs fjernutløser (får man brukt dette ofte, egentlig?) -En enkel, ikke for stor, ikke for liten, bag eller sekk. Lurer litt på hvordan jeg skal prioritere.. Hva tror dere er lurest? Jeg tror den rekkefølgen jeg har satt tigene opp i kan være lur. Har dere andre forslag, så pøs på Har forresten liggende en gammel 180mm Tokina f/2.8 (eller var det 120 mm? Husker ikke i farta..) med Pentax-fatning. Finnes det en slags konverter så jeg kan få den til å passe til kameraet mitt? På forhånd takk! Endret 29. september 2007 av Jacmo Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg ville ha prioritert optikk. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Batterier kan du kjøpe uorginalt til en brøkdel av prisen. Kjøpte fra en butikk i statene og fikk 2 stk 1500 mAh til 30$ inklusive frakt. Disse virker meget bra. Fant en link om disse på dette forum så ved et enkelt søk finner du dem. Endret 29. september 2007 av bjornage12 Lenke til kommentar
slk^ Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Spørs hvor mye penger du har tilgjengelig, men jeg begynte vel egentlig med batterigrep og angrer ikke på det. Fikk mye bedre "feeling" med bildene for en så lav sum som 799,-. Vertikalfunksjonen er også veldig mye brukt, også greit å ha mulighet til ekstra batteri eller AA-batterier. Hadde da linse sammen med kamera, siden du ikke har det ville jeg også prioritert det høyt. Ville så kanskje gått for blitz og stativ. Edit: skrivefeil. Endret 29. september 2007 av slk^ Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Batterier kan du kjøpe uorginalt til en brøkdel av prisen. Kjøpte fra en butikk i statene og fikk 2 stk 1500 mAh til 30$ inklusive frakt. Disse virker meget bra. Fant en link om disse på dette forum så ved et enkelt søk finner du dem. 9601141[/snapback] Wow, det hørtes da fantastisk billig ut? Søkte litt rundt, er det denne tråden du mener? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535174&hl= Lenke til kommentar
andm Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 En ekstern blits er ufattelig kjekt å ha. Med en Canon Speedlite 430EX (for eksempel), som er en utrolig god blits, kan du ta bilder av en helt annen kvalitet i dunkle omgivelser ved å reflektere blitslys i vegger og tak, fremfor å fyre av lyset rett fremover. Et batterigrep er også veldig deilig, spør du meg, og det gav meg mer glede i å fotografere med mer komfort. Tamron-objektivet er imidlertid førsteprioritet. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 (endret) En ekstern blits er ufattelig kjekt å ha. Med en Canon Speedlite 430EX (for eksempel), som er en utrolig god blits, kan du ta bilder av en helt annen kvalitet i dunkle omgivelser ved å reflektere blitslys i vegger og tak, fremfor å fyre av lyset rett fremover. Et batterigrep er også veldig deilig, spør du meg, og det gav meg mer glede i å fotografere med mer komfort. Tamron-objektivet er imidlertid førsteprioritet. 9602205[/snapback] Batterigrep virker for meg bare som kjip ekstra vekt.. Er det ikke da bedre å bare ha et ekstra batteri eller to, og bytte når det er tomt? Førstepri blir altså objektiv, deretter blits. Etter det igjen 1 eller 2x batteri, evt -grep dersom dere klarer å overtale meg EDIT: Du nevnte 430 EX, hvilke andre blitser er gode for 400D? Tenker da i hovedsak på Sigma EF-500 DG Super vs 430 EX. EDIT2: Har en gammel blits liggende fra min far (vet ikke hvor gammel den er) av merket Braun (!). Vi er litt skeptiske til å bruke denne på kameraet da vi lurer på om blitsskoen kan bli ødelagt av det. Vil vi bli kvitt dette eventuelle problemet ved å håndholde blitsen og ha en kabel som går inn til blitsskoen? Endret 29. september 2007 av Jacmo Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 For batteri Sterlingtek Satte disse in i batterigrepet i mai, har tatt noen 1000 bilder og trenger fremdeles ingen lading. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 (endret) For batteri Sterlingtek Satte disse in i batterigrepet i mai, har tatt noen 1000 bilder og trenger fremdeles ingen lading. 9602300[/snapback] WOW! Det er jo helt sykt! Under tollgrensa går det også. Det må nok bli to av de der. Men selve grepet, trenger jeg det?? Det er jo nesten 1200 kr.. Endret 29. september 2007 av Jacmo Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Japanfoto selger batterigrepene for 799. Grepet ble bedre, og kameraet føles mer balansert. (Det er jo min mening). Du trenger ikke batterigrep - men jeg synes absolutt det var vært de 800 kr. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Japanfoto selger batterigrepene for 799. Grepet ble bedre, og kameraet føles mer balansert. (Det er jo min mening). Du trenger ikke batterigrep - men jeg synes absolutt det var vært de 800 kr. 9602432[/snapback] Da skal jeg jammen sove på det! God natt Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg vil også anbefale Sterling Tek Inc. når det gjelder batterier. Batterigrepet jeg fikk med på mitt 20D er også noe jeg ikke ville vært foruten, det blir som natt og dag uten det. Jeg kan ikke tenke meg kamera uten det ihvertfall. Polafilter bør kjøpes på eBay, betalte ca 200,- for mitt Hoya Pro 1 + frakt. Remote er kjekt når man bruker stativ og lange lukkertider, da den minste berøring kan ødelegge et ellers så vakkert bilde. Vet ikke hvor mye den koster til 400D, men betalte 2-300,- til 300D da jeg kjøpte det i fjor. Så var det prioriteringen da... ville gått for objektivet fremfor blitz ta Tamronen er relativt lyssterk. På en god nummer 2 ville jeg valgt batterigrep og batterier. Nr.3 Blitz, hva slags aner jeg ikke. Personlig har jeg en 580 EX og er fornøyd. Lenke til kommentar
zorry Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 EDIT2: Har en gammel blits liggende fra min far (vet ikke hvor gammel den er) av merket Braun (!). Vi er litt skeptiske til å bruke denne på kameraet da vi lurer på om blitsskoen kan bli ødelagt av det. Vil vi bli kvitt dette eventuelle problemet ved å håndholde blitsen og ha en kabel som går inn til blitsskoen? 9602244[/snapback] Endel gamle blitzer laget ikke bare lys, de sendte også en kraftig strømpuls tilbake i kameraet idet de ble utløst. Moderne elektroniske kameraer tåler ikke dette og kan bli ødelagt dersom du settert på feil (gammel) blitz. Mulig den gamle blitzen kan brukes, men jeg personlig ville ikke prøvd den uten først å vite at den ikke er av en type som kan ødelegge kameraet ditt. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Jeg vil også anbefale Sterling Tek Inc. når det gjelder batterier. Batterigrepet jeg fikk med på mitt 20D er også noe jeg ikke ville vært foruten, det blir som natt og dag uten det. Jeg kan ikke tenke meg kamera uten det ihvertfall. Polafilter bør kjøpes på eBay, betalte ca 200,- for mitt Hoya Pro 1 + frakt. Remote er kjekt når man bruker stativ og lange lukkertider, da den minste berøring kan ødelegge et ellers så vakkert bilde. Vet ikke hvor mye den koster til 400D, men betalte 2-300,- til 300D da jeg kjøpte det i fjor. Så var det prioriteringen da... ville gått for objektivet fremfor blitz ta Tamronen er relativt lyssterk. På en god nummer 2 ville jeg valgt batterigrep og batterier. Nr.3 Blitz, hva slags aner jeg ikke. Personlig har jeg en 580 EX og er fornøyd. 9603106[/snapback] Takk for opplysende innlegg 799,- var jo ikke så halvgærent, så da blir det nok batterigrep også Bør jeg ha originalt Canon-grep, eller er det annet som er like bra/bedre? Kjøpte du original fjernutløser? Hvor stor er rekkevidden på den? Endel gamle blitzer laget ikke bare lys, de sendte også en kraftig strømpuls tilbake i kameraet idet de ble utløst. Moderne elektroniske kameraer tåler ikke dette og kan bli ødelagt dersom du settert på feil (gammel) blitz. Mulig den gamle blitzen kan brukes, men jeg personlig ville ikke prøvd den uten først å vite at den ikke er av en type som kan ødelegge kameraet ditt. 9603499[/snapback] For å si det slik, jeg har allerede prøvd. Det gikk for så vidt smertefritt å ta 9-10 bilder.. Da turte jeg ikke mer. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Ja, kjøpte original remote, RC-5 heter den jeg kjøpte. Rekkevidden er ikke allverdens, men fungerer inntil 5 meter eller noe tror jeg. Edit: Denne skal passe til 400D ogsså. Endret 30. september 2007 av Wipeout Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Ja, kjøpte original remote, RC-5 heter den jeg kjøpte.Rekkevidden er ikke allverdens, men fungerer inntil 5 meter eller noe tror jeg. Edit: Denne skal passe til 400D ogsså. 9603746[/snapback] Ok. 5 meter, da tror jeg at jeg dropper det inntil videre. Har trossalt en trådutløser fra før Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 En liten oppdatering mtp. prioritert rekkefølge kommer her. Etter mange gode råd fra dere har jeg kommet til en foreøpig rekkefølge: -Objektiv - 2x batteri + grep -blits -stativ -Polafiltre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå