Flimzes Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg har en Thinkpad T22 med Fedora 7. Jeg vil gjerne ha opengl støtte (for spill o.l). Men da må jeg ha en DRI driver såvidt jeg har forstått. Er det noen her som vet hvordan? http://dri.freedesktop.org/wiki/Download Her er en side som beskriver det jeg trenger (tror jeg) men jeg er ikke noen racer på "kompilering og sånt". Så om noen her har en slags step-to-step guide, eller kan lage en så hadde det vært kjempesnilt. Jeg synes fedora er den beste distroen. Jeg har hatt samme problem med de andre distroer jeg har prøvd også: Mandriva, Ubuntu, Fedora, og PCLinuxOS. Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Etter et kjapt søk ser det ut som du har et Savage/IX med 8MB. Dette kortet er støttet av mer eller mindre alle distroer (2D/3D), tingen er at kortet er såpass dårlig at 3D-ytelsen nok er ganske laber. Dobbeltsjekk at 'load dri' og 'load glx' er aktivt i /etc/X11/xorg.conf (åpne filen med en teksteditor). Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Kortet klarer CS, Diablo 2, starcraft, stepmania, o.l helt fint. Spill med god spillbarhet og litt lavere grafikk. Jeg får beskjed om at Opengl støtte ikke finnes. EDIT: Her er xorg.conf filen # Xorg configuration created by system-config-display Section "ServerLayout" Identifier "single head configuration" Screen 0 "Screen0" 0 0 InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor0" ModelName "LCD Panel 1024x768" HorizSync 31.5 - 48.5 VertRefresh 40.0 - 70.0 Option "dpms" EndSection Section "Device" Identifier "Videocard0" Driver "savage" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Videocard0" Monitor "Monitor0" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Viewport 0 0 Depth 24 EndSubSection EndSection Endret 29. september 2007 av micke090 Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Savage-driveren skal bare fungere. Sjekk at rett driver blir brukt. Driver "savage" i /etc/X11/xorg.conf. EDIT: Du hadde det ja. Legg til følgende i xorg.conf: Section "Module"Load "glx" Load "dri" EndSection Hvis dette ikke fungerer legg ut loggfilen til X.org (/var/log/Xorg.0.log). EDIT2: Mulig du må gå ned til 16bit. Endret 29. september 2007 av olear Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Stepmania sier: Current renderer: OpenGL Theme: default Error: There was an error while initializing your video card. Please do not file this error as a bug! Use the web page below to troubleshoot this problem. http://www.stepmania.com/stepmania/mediawiki.php?title=Video_Driver_Troubleshooting Video Driver: OpenGL Initializing opengl... Direct rendering is not available. Obtain an updated driver from your video card manufacturer. EDIT: Det hjalp ikke å legge til den delen. EDIT2: Jeg innstalerte Driconf, og fikk denn beskjeden når jeg skulle aktivere DRI: Xlib: extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0". Screen "0" is not direct rendering capable. Endret 29. september 2007 av micke090 Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Prøv 16bit. Vet i allefall at eldre kort fra Intel ikke greier DRI på 24bit. Endret 29. september 2007 av olear Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Prøv 16bit. Vet i allefall at eldre kort fra Intel ikke greier DRI på 24bit. 9600978[/snapback] Det var det som skulle til, tusen takk, jeg bøyer meg i støvet. Jeg har spørt på linuxforum, fedoraforum og ubuntuforum uten at noen har kunnet hjelpe. Takk for evig tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå