Gå til innhold

Selge PC til bror. Verdi på denne PC-en?


Anbefalte innlegg

Jeg skal selge min ca 1,5år gamle pc til min lillebror, men trenger et prisanslag fra dere.

 

Med alt påkostet var fullpris ca 15 000kr. Ønsker litt mer nøyaktige begrunnelser/beregninger enn "ca 5-6k".

 

Kan dere f eks ta denne listen og skrive verdien dere vil anslå den til i dag? Er jo ganske stor forskjell i prisfallet på minnebrikkene og kabinettet på 1,5år. :)

 

Kabinett: Lian Li PC6070A SCAND

 

Strømforsyning: Hiper 580W Type-R

 

Hovedkort: Asus A8N32-SLI Deluxe

 

Prosessor: AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"

 

Minne: 2x1GB OCZ PC4000 Gold XTC

 

Skjermkort: Club3d 7800GT

 

Harddisk: Samsung Spinpoint 250GB

 

DVD-brenner: BenQ DW1650 (?) LightScribe

 

Lydkort: Creative X-Fi XtremeMusic

 

CPU-kjøler: Ninja Schyte

 

GPU-kjøler: Zalman VF-700

Endret av @daniel89j
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss begrunne litt bedre (men fremdeles som samlet pakke)

 

Bra kabinett: Vil vurdere det til 950 kr (kan holde lenge og ligger på 1300 nytt)

Strømforsyning: Er et reelt problembarn, ikke mer enn en 100 lapp (var vurdert som bra, men erfaringer har vist stor feilprosent etter 1 - 2 år).

HK, er socket 939, noe som drar verdien ned til 200 kr (selv om deta var dyrt som nytt).

CPU, ca 200 kr (koster kr 350 ny i dag)

Minne, ca 500 kr. Er brukbart minne, men feil type. tilsvarende koster kr 800 nytt.

Skjermkort, tilsvarende ytelse nytt ligger vel på knappe 1000 kr, så 600 er OK.

Harddisk, ca 350 kr

DVD-brenner, ca 200 kr.

Lydkort, koster ca kr 650 nytt, la oss si 400 kr.

Kjølere, ca 600 kr nytt. Bruktverdi ca 400 kr.

 

Blir ca 3 900 - 4 000 kr. Under 2 000 er å gi bort. Over 4 000 er for mye. 3 500 er vel en korrekt pris til en bror.

 

Normalt kan man si at 1 1/2 år gamle deler er verdt ca 60 - 70 % av dagens pris for tilsvarende. Unntak for dårlige deler (PSU), død plattform (939).

 

PC-en har en levetid på 1 1/2 - 2 år som desktopp (når man ikke spiller de nyeste spillene)

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Flott svar Bolson. Tror det ender på 4000,-. I mine øyne er det en fin pris fordi du slipper tenke på frakt + at han har den ekstra sikringen med at han ikke kan bli svindla og slikt...

 

PC-en er perfekt for hans behov (WoW @ 1024x768 på max grafikk som går smooth) og jeg vil gjerne se hvordan han skal få tak i en tilsvarende eller bedre PC til godt under den prisen med frakt og en prisforskjell som kompenserer for den risikoen med å kjøpe brukt av noen han ikke kjenner...

 

Innvendinger?

Lenke til kommentar

Husk han er broren din da og det er en gammel pc du har nå så du kan ikke tenke på hva du har gitt for den tidligere siden hardware detter dritfort i pris....3000 kr max ville jeg tatt for denne og absolutt ikke mer en det siden du selger den innad i familien...

 

Bolson jeg vil si du tar veldig godt i når du sier at 1 1/2 år gamle deler er verdt ca 60 - 70 % av dagens pris for tilsvarende....Personlig ville jeg sagt 30-35% som jeg tror er mer nærliggende....

Endret av Znoken
Lenke til kommentar
Bolson jeg vil si du tar veldig godt i når du sier at 1 1/2 år gamle deler er verdt ca 60 - 70 % av dagens pris for tilsvarende....Personlig ville jeg sagt 30-35% som jeg tror er mer nærliggende....

9601578[/snapback]

 

30 - 35 % av dagens pris for tilsvarende er nok å overdrive prisfallet i meste laget. Husk at en del varer også har fått betydelig redusert nypris, en pris som reflekterer den ytelse delene står for. Og enkelte deler som kabinett, gode strømforsyninger, harddisker og enkelte andre deler har uten tvil relativt mye mindre prisfall enn andre deler.

 

Ellers så betyr ofte 60 - 70 % av dagens pris det samme som 30 - 35 % av pris for 1 1/2 år siden, litt avhengig av den generelle prisutviklingen. Og mener du at en A64 3700+ sin rette verdi brukt er ca 100 kr. Og vi hadde faktisk en periode da jeg fikk betalt 120 % av opprinnelig nypris på noe 1 år gammelt minne jeg hadde, pga at minneprisen gikk rett i taket.

 

Ellers har mange her en tendens til å vurdere verdier til i minste laget, mens selgere på Finn og QXL ofte legger på noen 1000 for mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...