Gå til innhold

Millitæret ønsker å ta knekken på firmaet mitt

John-B

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er sikkert grunnen, men det er uansett en falsk "trygghet", for i praksis er strategien til forsvaret så langt bak mål som det går an å komme.

Jeg må si at du er på ganske tynn is når det gjelder å uttale deg om forsvarets strategi, når du ikke engang selv har vært inne til tjeneste.

Lenke til kommentar
BTW: Jeg skjønner på ingen måte hvorfor folk med små fysiske "feil" får slippe helt unna, mens å være opptatt med arbeid/studier ikke er god nok grunn.

9643766[/snapback]

Studier har da alltid vært mer enn godkjent grunn? Jeg har søkt om utsettelse 2 (eller var det 3) ganger selv grunnet studier, og det var ikke noe annet enn en formalitet.

Lenke til kommentar
Ueland: Men hvordan fungerer det i praksis?

Jeg fikk jo utsettelse når jeg ble utkalt i januar, fordi jeg gikk på folkehøyskole det året.

Er det da andre regler for folkehøyskole enn høyere utdanning?

9648336[/snapback]

Det var vel fordi du var midt i skoleåret.

Hadde du søkt deg inn på skolen, men blitt innkaldt om sommeren, måtte du nok ha utsatt folkehøyskolen ett år.

Lenke til kommentar

V-by: Joda. Den bite skjønnte jeg. Men han sa jo at man måtte ha gjennomført minst et år av høyere utdanning før man fikk utsettelse. Ergo må reglene være annerledes på høyere utdanning enn folkehøyskole?

OT: Woho. Jubileumspost.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er forandret fra noen år tilbake, så kan du gjøre som følger:

Dag 1: Møt opp til tjenesten.

Dag 2: Lever skriftlig søknad om overføring til siviltjeneste, p.g.a. motstander av våpenbruk.

Og du er ute av leieren.

Eter laaang tid får du KANSKJE innkallelse til siviltjeneste.

Når det nærmer seg oppmøtedato, søker du tilbakeføring til millitæret.

Etter ny laaaang tid, får du KANSKJE innkallelse til en eller annen leier.

DA søker du om utsettelse pga depresjoner og psykiske problemer (uten legeattester)

Dette er nøyaktig hva en bekjent av meg gjorde, og han fikk til slutt et brev om at han ville bli slettet fra de militære papirene.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er forandret fra noen år tilbake, så kan du gjøre som følger:

Dag 1: Møt opp til tjenesten.

Dag 2: Lever skriftlig søknad om overføring til siviltjeneste, p.g.a. motstander av våpenbruk.

Og du er ute av leieren.

Eter laaang tid får du KANSKJE innkallelse til siviltjeneste.

Når det nærmer seg oppmøtedato, søker du tilbakeføring til millitæret.

Etter ny laaaang tid, får du KANSKJE innkallelse til en eller annen leier.

DA søker du om utsettelse pga depresjoner og psykiske problemer (uten legeattester)

Dette er nøyaktig hva en bekjent av meg gjorde, og han fikk til slutt et brev om at han ville bli slettet fra de militære papirene.

9652100[/snapback]

Jeg var i siviltjeneste i 2001, og da fungerte ikke dette. Hvis du først har blitt overført til siviltjeneste må den gjennomføres før du kan tilbakeføres til militæret. Dette ble innført nettopp for å hindre slikt du beskriver her :roll:

Lenke til kommentar

det var en som var motstander av våpen i troppen min.

Han var med på tjeneste stort sett som assistent i diverse ting i 3-4mnd før han fikk starte med siviltjeneste.

så du får nok ikke dra med en gang når du søker om overflyttelse til siviltjeneste.

Lenke til kommentar

si det til jens stoltenberg at du betaler 600 000 kr i skatt som staten ikke får neste år så har du garantert fått utsatt millitæret, også si at du vil vente litt til, fordi du ikke føler deg klar for drepe uskyldige barn og kvinner, i alle fall lære å drepe, men da må du ta sivil tjenesten, fortell at du heller ikke er noe fan av ressurskriger eller sponsede kriger i begge leirer for å opprettholde status qou.

Lenke til kommentar

Jeg er 19 år og driver min egen bedrift. Dette er en helt unik bedrift, og ingen andre jobber med det samme i Norge. Dette ga meg grunnlag til å få utsettelse. Jeg er enormt glad for dette, fordi jeg har store planer for bedriften.

Lykke til trådstarter. Vær deg selv når du skriver søknaden. Ikke legg på masse tull som at du pysikiske problemer og slikt. Ærlighet varer lengst.

Lenke til kommentar
søk på et studie. Har du studieplass kan du søke om utsettelse til førstegangstjeneste!

Man får kun utsettelse så lenge man har gått minst et år et høyere studium.

(Ref innkallingsvarsler VPV sender ut)

Presisering: dette er kun en hovedregel. Det er mulig å få dispensasjon. Jeg fikk "varsel om inkallelse til førstegangstjeneste i januar" fem dager før jeg måtte takke ja til studieplass. "Varsel om inkallelse" er ikke det samme som en ordentlig innkallelse, så jeg hadde valget mellom å begynne på studiene og kanskje bli kalt inn, og å jobbe i et halvt år og kanskje ikke bli kalt inn.

Jeg begynte på studiet, og ble kalt inn. Jeg klagde, og studiekoordinatoren på instituttet vårt skrev et brev om at det ville være uheldig både for meg og universitetet om jeg måtte slutte fordi jeg går i en veldig liten klasse (i underkant av 20 stykker).

Jeg fikk godkjent klagen min, men må visst inn etter å ha fullført bachelorgraden min i 2009.

Jeg hørte om en annen som søkte på samme grunnlag som meg, men som går et fem-årig i stedet for tre-årig studie, og han fikk visst ikke godkjent søknaden fordi han ikke hadde oppgitt når han skulle ha avsluttende eksamen i 2011, noe han umulig kan vite. :roll:

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det er en eneste stor sytepost.

Beklager at jeg ikke føler "pitty" for din del, men det klarer jeg barer ikke.

Det er mange år siden penger var det avgjørende om man slapp tjenesteplikt eller ikke.

Det er vel heller ingen stor hemmelighet at i Norge så er alle menn over 18 år i utgangspunktet pliktig til å utføre førstegangstjeneste, uansett hva man tjener og hvor man kommer fra i samfunnet.

På sesjon så blir du anbefalt å ta førstegangstjenesten etter videregående, og det gjør de fleste.

Det at du ikke har avtjent verneplikten før av ulike grunner, kommer nå tilbake til deg. Det at du nå har opprettet et firma som går bra synes jeg er en dårlig begrunnelse for at du skal kunne slippe.

Men som sagt så skriv klage, og vis til hvor få vernepliktige som utfører denne tjenesten. Kanskje du slipper unna.

Eier du noen form for følelser om hva som er bra for deg og ikke?

Du har en jobb, og du tjener som bare det, nok til å skaffe deg et respektabelt hus, eventulet studere flere år, kjøpe en bil og starte et godt liv tidlig. Så kommer millitæret og sier deg opp i trynet: "Kutt ut jobben in, vi trenger deg her, så vi kan ødelegge en veldig bra i en god periode i livet ditt!".

Nei, jeg har ikke vært i millitæret, og jeg har ikke tenkt heller. Er 16 år og har opplevd at de rundt meg blir plaget i stduietidene av millitæret.

Er enig med deg som sa at de burde ha frivillige og betalte i millitæret.. En elite istedet for en saueflokk.

Tross alt: " kvalitet foran kvantitet"

Lenke til kommentar

det bør ikke komme som en stor overaskelse at man skal i militæret da.

det er få som tenker "nå hadde det passet godt med ett år i militæret", det kommer jo stort sett etter studiene og før fast arbeid for de fleste.

Fint at du har god inntekt, bra hus og bra bil, men er det god nok grunn til å slippe militæret?

skal alle som har planlagt militæret dårlig slippe unna med det fordi det "passer dårlig akkurat nå"?

f.eks jeg gikk ut i militæret etter noen mnd som arbeidsledig(søkte ikke jobb da jeg viste jeg skulle ut straks), hadde en slags bil som er like gammel som meg, jeg satt ikke veldig godt i det fra før, og ihvertfall ikke noe bedre i førstegangstjenesten.

har ingen medlidenhet for de som blir overasket over at alle over 18 år i norge skal 1 år ut i førstegangstjenesten og klager over hvor dårlig det passer og hvor mye penger de taper...

Lenke til kommentar

Uten at jeg har sett søknadene dine, så har jeg en liten følelse av at du kanskje angriper problemene litt feil ovenfor forsvaret. Du legger i førsteposten mye fokus på hvor mye du kommer til å tape i inntekt. Dette alene er ikke et argument for å slippe. Ja, det høres fornuftig ut i et sammfunnsøkonomisk perspektiv at du heller bør jobbe og skatte til staten, enn at forsvaret skal bekoste et år med førstegangstjeneste. Men verneplikstverkets oppgave er å skaffe soldater, ikke skattekroner til staten så dette argumente tror jeg ikke er tungtveiende.

Det du må fokusere på er selve driften av firmaet, dersom det finnes tungtveiende velferdsgrunner, som at firmaet og kundene dine kommer til å lide unødig.

Du må altså slutte å fokusere på inntekt og beløper. Det at du er forhindret fra å jobbe et år er ikke en grunn i seg selv, siden alle arbeidsgivere er pliktet til å gi deg jobben tilbake etter førstegangstjenesten.

Det burde egentlig ikke være noe problem å få utsettelse, men du bør samtidig legge frem et forslag for når du vil være i stand til å gjennomføre tjenesten.

Er det et enkeltmannsforetak du har, eller er du ansatt i eget AS?

Ellers bør du droppe alle forslagene om å spille sinsyk eller late som om du er narkoman. Det kan fort slå tilbake på deg senere i livet...

Lenke til kommentar
det bør ikke komme som en stor overaskelse at man skal i militæret da.

det er få som tenker "nå hadde det passet godt med ett år i militæret", det kommer jo stort sett etter studiene og før fast arbeid for de fleste.

Fint at du har god inntekt, bra hus og bra bil, men er det god nok grunn til å slippe militæret?

skal alle som har planlagt militæret dårlig slippe unna med det fordi det "passer dårlig akkurat nå"?

f.eks jeg gikk ut i militæret etter noen mnd som arbeidsledig(søkte ikke jobb da jeg viste jeg skulle ut straks), hadde en slags bil som er like gammel som meg, jeg satt ikke veldig godt i det fra før, og ihvertfall ikke noe bedre i førstegangstjenesten.

har ingen medlidenhet for de som blir overasket over at alle over 18 år i norge skal 1 år ut i førstegangstjenesten og klager over hvor dårlig det passer og hvor mye penger de taper...

I norge har vi en ting som kalles værneplikt. Det betyr at vi først blir innkaldt til sesjon, og får en vurdering av helsa og slikt, og får beskjed om du blir innkalt eller ikke. (Fritak, eller ikke). Og grensa for å få fritak er ikke høy. Jeg har ca 2,5- på begge øyne, og kom ikke inn. Det var det eneste.

Og når du blir innkalt, så får du vel innkalelsen ca et halvår før? Jeg pleier å planlegge ting som arbeid, eller skolegang lenger enn et halvt år frem i tiden., så får jeg en innkalellse, så har jeg kanskje akkurat startet i ny jobb, startet utdanning.

Så hvordan kan man planlegge militæret dårlig, da du ikke vet når du skal inn?

I mine øyne er militæret et år med tapt inntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...