Gå til innhold

Millitæret ønsker å ta knekken på firmaet mitt

John-B

Anbefalte innlegg

Forsvaret tapte krigen

Høyesterett har bestemt at norsk ungdom slipper fengsel om de skulker verneplikten.

Av Morten Ø. Karlsen

Bakgrunnen for dommen er en nå 23 år gammel mann som i november 2004 ble dømt til 24 dagers ubetinget fengsel for ikke å ha møtt til førstegangstjeneste.

Praksis i saker om unnlatt fremmøte til militær førstegangstjeneste er at det skal straffes med ubetinget fengsel.

Dommen ble anket frem til Høyesterett fordi mannens advokat, John Christian Elden, mente endringene i forsvarets behov de siste årene, blant annet vedrørende innkallelser til Forsvaret, burde få endringen for straffeutmålingspraksis.

Det har han nå fått medhold i.

Høyesterett reduserte straffen til 14 dagers betinget fengsel.

«Jeg kan vanskelig se at ikke den utvikling det er tale om, bør få konsekvenser for utgangspunktet om bruk av ubetinget fengsel ved unnlatt fremmøte til førstegangstjeneste. Behovet for bruk av ubetinget fengselsstraff for første gangs unnlatt fremmøte er åpenbart ikke det samme som før», skriver Høyesterett.

- Jeg er redd for at dette kan føre til at flere skulker og at Forsvaret derfor får problemer, sier generaladvokat Arne Willy Dahl til TV 2 Nettavisen.

- Er dette et stort tap for Forsvaret?

- Det er for tidlig å si, sier Dahl.

Advokat Elden sier dommen har flere interessante sider.

- Men det mest interessante har vært at domstolen hele tiden har vist til at det har vært «fast praksis» de siste 60-årene å sette folk i fengsel for ikke å møte til førstegangstjenesten, uten å vise til noen annen begrunnelse. Og det er det spørsmålet Høyesterett fikk nå. Hvorfor skal man i fengsel for dette? Det Høyesterett nå har svart, er at «det trenger man ikke», sier Elden til TV 2 Nettavisen.

Og fortsetter:

- Dette må jo også sees i lys at Stortinget er opptatt av at Forsvaret skal være et sted hvor man skal ha lyst til å være. Det skal ikke være så ille at man sender folk i fengsel om man ikke møter, sier Elden.

Høyesterett presiserer at dommen ikke sier noe om hva som skjer hvis soldater drar fra førstegangstjenesten etter at de har påbegynt den.

Har ikke gitt helt opp

Generaladvokat Arne Willy Dahl sier det kan tenkes at Forsvaret vil begi seg inn i en ny krig på området på et senere tidspunkt.

- Nå får vi se an situasjonen de nærmeste årene om det blir grunn til initiativ for innstramming. Et eksempel på dette kan være at vi anker milde dommer i disse sakene inn for Høyesterett. Men det blir uansett ikke med det første, sier Willy Dahl til TV 2 Nettavisen.

En annen artikkel her: http://www.liberaleren.no/arkiv/002940.php

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg det er en eneste stor sytepost.

Beklager at jeg ikke føler "pitty" for din del, men det klarer jeg barer ikke.

Det er mange år siden penger var det avgjørende om man slapp tjenesteplikt eller ikke.

Det er vel heller ingen stor hemmelighet at i Norge så er alle menn over 18 år i utgangspunktet pliktig til å utføre førstegangstjeneste, uansett hva man tjener og hvor man kommer fra i samfunnet.

På sesjon så blir du anbefalt å ta førstegangstjenesten etter videregående, og det gjør de fleste.

Det at du ikke har avtjent verneplikten før av ulike grunner, kommer nå tilbake til deg. Det at du nå har opprettet et firma som går bra synes jeg er en dårlig begrunnelse for at du skal kunne slippe.

Men som sagt så skriv klage, og vis til hvor få vernepliktige som utfører denne tjenesten. Kanskje du slipper unna.

Lenke til kommentar
På sesjon så blir du anbefalt å ta førstegangstjenesten etter videregående, og det gjør de fleste.

9633130[/snapback]

Du har tydeligvis null peiling på hvordan dette foregår... :roll:

Glem ikke at det blandt annet står i vernepliktsloven at alle menn over 18 år skal avtjene verneplikten, uten hensyn til fødsel eller formue.

9635521[/snapback]

De skryter jo selv av at de nå kun tar inn et fåtall, "kvalitet foran kvantitet". I så fall har de all verdens mulighet til å faktisk ta inn de som ønsker å gå inn, og de som ikke er opptatt med andre ting (dvs rett etter videregående, eller rett etter videregående). I stedet skal de altså sabottere for de som enten er midt i studier eller godt i gang med jobb som skaper store problemer ved et års opphold.

Endret av _named_
Lenke til kommentar

Det er ingen i forsvaret som saboterer for noen.

Loven er klinkende klar på dette området, alle menn over 18 år er vernepliktige.

Det at man har utsatt gang på gang og til slutt vil skape problemer når man møter til tjeneste er ikke forsvarets feil, men nettopp vedkommend sin feil som ikke har unnagjort tjenesten før.

Så ja, dette er bare en klagetråd uten grunnlag. Enten søk om fritak eller avtjen din plikt.

Lenke til kommentar
Det at man har utsatt gang på gang og til slutt vil skape problemer når man møter til tjeneste er ikke forsvarets feil, men nettopp vedkommend sin feil som ikke har unnagjort tjenesten før.

9640175[/snapback]

Som sagt, du har tydeligvis null peiling på hvordan dette fungerer dersom du tror det fungerer slik at en selv bestemmer når en skal utføre førstegangstjenesten. Jeg var klar til å utføre førstegangstjeneste rett etter videregående, og hadde til og med ytret ønske om hvilken avdeling jeg ville i. Jeg ble IKKE kalt inn, men ble i stedet senere kalt inn i en tilfeldig annen avdeling midt i et år på høyskole (januar), noe som i praksis ville ødelagt to studieår og var derfor helt uaktuelt.
Lenke til kommentar
Jeg er i forsvaret og trives. Men jeg har full forståelse for at noen ikke vil.

De jævlene har ingen rett til å kreve ett år av livet ditt. Og hvorfor skal jentene slippe? Det er vel ikke din feil at du er født med pikk. Ingen skal diskrimineres pga kjønn.

Alt er lov i krig, kjærlighet og dimming.

9640226[/snapback]

de har faktisk all rett til å kreve ett år av livet ditt...

det står i en eller annen lov at de kan kreve at du tjener landet i en periode, den er mye lengre enn ett år, men husker ikke helt hvor mye...

Lenke til kommentar

det står i en eller annen lov at de kan kreve at du tjener landet i en periode, den er mye lengre enn ett år, men husker ikke helt hvor mye...

Det er dette som etter min menig er feil. Jeg synes det er betenkelig å ta et helt år av noens liv på denne måten, spesielt når vedkommene ikke har lyst. Loven bør endres.

Lenke til kommentar

Helt enig med flere her - dette gjelder absolutt alle, så slutt å syt. Jeg var i mer eller mindre samme situasjon som deg, og nektet militæret i stedet. Dermed fikk jeg siviltjeneste, kunne bo hjemme og jobbe med vanlig arbeidstid - og drive firma ved siden av. Litt mer pes i de månedene det står på, men jeg slapp ihvertfall å finne på psykiske problemer osv for å slippe unna.

Lenke til kommentar

Det er dette som etter min menig er feil. Jeg synes det er betenkelig å ta et helt år av noens liv på denne måten, spesielt når vedkommene ikke har lyst. Loven bør endres.

9640658[/snapback]

vet ikke helt om du har tenkt over det, men loven er ikke til for at enkeltpersonene skal ha det bra, men for at alle skal ha det best mulig.

det er en grunn til at man er ute i førstegangstjeneste, for at man skal kunne beskytte landet under en krig...

og de må tvinge folk, da det er alt for få som faktisk vill, og mange som ikke fysisk klarer det pga skader, fedme og lignende.

De tar derfor inn de som er fysisk og psykisk skikket til å dra ut.

og man gir ikke bort ett år heller, man får masse nye venner, erfaringer og lærer seg selv å kjenne mye bedre.

Lenke til kommentar
vet ikke helt om du har tenkt over det, men loven er ikke til for at enkeltpersonene skal ha det bra, men for at alle skal ha det best mulig.

det er en grunn til at man er ute i førstegangstjeneste, for at man skal kunne beskytte landet under en krig...

og de må tvinge folk, da det er alt for få som faktisk vill, og mange som ikke fysisk klarer det pga skader, fedme og lignende.

De tar derfor inn de som er fysisk og psykisk skikket til å dra ut.

og man gir ikke bort ett år heller, man får masse nye venner, erfaringer og lærer seg selv å kjenne mye bedre.

Kan ikke si meg enig her. Det at flest skal ha det best mulig er klart, men jeg mener det kan gjøres på andre måter. De kan lage en gruppe med FRIVILLIGE godt betalte og profesjonelle. I stedet skal de på død og liv ta de som ikke har lyst i det hele tatt og som ikke har noen motivasjon til å fullføre. Noen later faktisk som om de har psykiske problemer for å slippe unna! Det er klart noen elsker millitære, noen kunne ikke tenke seg å gjøre noe annet, men det er likevel ikke alle som tenker slik og for dem blir det å kaste bort et år av livet sitt. Ja til FRIHET, nei til tvang.
Lenke til kommentar

Valget er jo enkelt, klag på vedtaket. Hvis ikke klagen blir tatt til følge kan du søke siviltjeneste, da har du sikkert enda ett år med behandlingstid å gå på. Det skal uansett ikke være noe problem å trenere saken noen år slik at du unngår økonomiske tap.

Lenke til kommentar

Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har skjønnt hvordan dette fungerer i Norge. Min historie:

Jeg søkte om siviltjeneste. Ble dermed innkalt til politiintervju (Jeg var siste generasjonen som opplevde det). Saken var at jeg ble innkallt i min hjemkommune, men bodde et annet sted grunnet studier. Jeg sa fra om dette, og fikk beskjed om at saken min var blitt overført det andre politidistriktet.

En stund etter ringte politiet meg, og jeg fikk følgende spørsmål:

-Er det greit at vi tar dette intervjuet over telefon?

-Vil du opprettholde din søknad om siviltjeneste?

-Har du noe å tilføye din søknad om siviltjeneste?

-Vil du at jeg skal skrive en skriftlig rapport av intervjuet, og sende deg dette?

Året etterpå ble jeg innkalt til siviltjeneste. Det var absolutt ikke noe jeg hadde lyst å gjøre akkurat det året, men jeg fant ut at jeg fikk vell like greit få det overstått. En måned før jeg skulle inn fikk jeg brev om at grunnet budsjettmessige årsaker, kunne jeg ikke avtjene siviltjeneste det året. Snakk om å snu opp ned på hverdagen min. Jeg skulle få ny innkallelse neste år ble det hevdet.

Neste år fikk jeg et brev om at jeg ikke ville bli innkallt det året grunnet budsjettmessige årsaker. Greit nok tenkte jeg.

Året etter det igjen, fikk jeg brev om at grunnet budsjettmessige årsaker var jeg blitt slettet fra listen over vernepliktige.

Erfaringsmessig kan jeg absolutt anbefale deg å søke siviltjeneste. Det virker som om det er en eneste stor papirmølle som tar lang tid. Om ikke annet får du utsatt problemene dine en stund.

Lenke til kommentar
Det er ingen i forsvaret som saboterer for noen.

Loven er klinkende klar på dette området, alle menn over 18 år er vernepliktige.

Så ja, dette er bare en klagetråd uten grunnlag. Enten søk om fritak eller avtjen din plikt.

9640175[/snapback]

Det er da for svarte ikke hans feil når forsvaret har vert så treige med å innkalle han.

Kan ikke heller skjønne at det kan være så vanskelig å skulke unna.

Møt opp på førstegangstjenesten, når du prater med legen, sier du at du har/har hatt et relativt godt forhold til ulovlige rusmidler. Forsvaret syntes lite om det, og sender deg da hjem igjen.

En bekjent valgte også å ikke møte opp til førstegangstjenesten. Det gikk 3-4 år og han hørte ikke en pøkk fra forsvaret før da. Da fikk han bare et brev der det sto at han var frikjent fra ,militærtjeneste.

Jeg har ca -2,5 på begge øyner, og det var god nok grunn for meg, til å få fritak fra militærtjeneste.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Velkommen i klubben. Jeg driver også eget firma og er inne til førstegangstjeneste as we speak. Hadde firmaet kun som biinntekt under studiene og ble lovet at det ville være plenty med tid og materiale tilgjengelig til å drive firmaet. Internettilgang? No problemo!

Det jeg fikk var timene på kvelden, etter tjeneste, trøtt som faen. Treg og ustabil internettilgang på velferdssenteret fem minutter utenfor leiren. INGEN steder der man kan jobbe uforstyrret. Og en bortkastet halvtime hos sosialkuratoren som egentlig bare kunne konkludere med at jeg ikke hadde krav på noen støtte whatsoever... Knall! :ermm:

Forhåpentligvis blir det bedring nå som jeg får en slapp kontorjobb med mye dødtid som kan brukes til å holde firmahodet over vannet. Mitt tips til deg: Ikke gi deg, send inn fritakssøknader til de spyr av deg og ta kontakt med sosialkuratoren der du evt. havner og undersøk hvilke rettigheter du har. Hvis du har faste kostnader forbundet med firmaet skal du faenmeg få dekket det også.

Lenke til kommentar

9640823[/snapback]

Det er sikkert grunnen, men det er uansett en falsk "trygghet", for i praksis er strategien til forsvaret så langt bak mål som det går an å komme.

Kvantitet foran kvalitet er fremdeles strategien selv om de hevder det motsatte. Forsvaret hadde vært langt mer effektivt i krig om bare en tidel hadde blitt kalt inn, men til gjengjeld var dette KUN folk som var fysisk/psykisk sterke (eller spesielt flinke i andre oppgaver hvor det ikke er vesentlig), og kanskje enda viktigere - få mer enn ett års opplæring/trening. Pengene de sparer på å ikke kalle inn umotiverte "fjols" som uansett ikke ville vært nyttig i krig, kunne de brukt på å betale lønn til de som faktisk gjør en nytte for seg i forsvaret.

Kan ikke heller skjønne at det kan være så vanskelig å skulke unna.

9641299[/snapback]

Om jeg blir kalt inn regner jeg med at jeg skal klare å få dimmet ganske raskt ja, men det er litt av poenget mitt - jeg ønsker ikke å måtte lyve/oppføre meg som en unge, og kaste vekk flere dager på tull - når dette er mulig å løse i god tid i forveien, på en skikkelig måte. Det er jo rimelig åpenbart at å sende meg inn i forsvaret er et enormt sløseri med penger - da tenker jeg hovedsaklig på skattepengene staten mister.

BTW: Jeg skjønner på ingen måte hvorfor folk med små fysiske "feil" får slippe helt unna, mens å være opptatt med arbeid/studier ikke er god nok grunn. F.eks dårlig syn - det er da plenty med ting en med dårlig syn kan gjøre i forsvaret? Kjenner også en som hadde et alvorlig problem med foten da han var liten - men var blitt helt frisk da han var på sesjon, noe han presiserte - dette var likevel nok til å stryke han fra listen - som om han ikke kunne gjøre en like god jobb som alle andre.

Det får meg til å tenke - enkleste måten å slippe førstegangstjeneste på må jo være å late som om hørselen og synet er dårlig på sesjon. Er jo for sent i mitt tilfelle riktignok.

Loomy: Takk for støtten - håper ikke tullet deres skaper for mye trøbbel for firmaet ditt.

Endret av _named_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...