Gå til innhold

Millitæret ønsker å ta knekken på firmaet mitt


John-B

Anbefalte innlegg

dette får du stort sett vite på sesjon da, ihvertfall sånn ca.

du får hvis du har søkt om utsettelse i 2 år, så er det jo ganske lurt å ikke bygge hus etter 2 år, men faktisk vente på den inkallelsen, evt ringe VPV og høre når man blir kalt inn(disse vet dette leeenge før du får inkallingen)

Jeg bommet med 2-3mnd når jeg planla min tid i militæret noen år på forhånd.

Har du startet ny utdanning, så har du krav på utsettelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner til flere som har ventet og ventet på en innkallelse, mens de på telefon ikke vet når de blir innkalt. Det går noen år, og det glemmes, så får du inkallelsen.

 

Når du har fått en utsettelse, har jeg sogså skjønt at det ikke er alle som blir innkalt?

 

Og hvis jeg f. eks har noen dyr, fugler, katter osv... tar militæret ansvar for dyrene, eller må du finne et opplegg for de selv?

Lenke til kommentar
Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri har skjønnt hvordan dette fungerer i Norge. Min historie:

 

Jeg søkte om siviltjeneste. Ble dermed innkalt til politiintervju (Jeg var siste generasjonen som opplevde det). Saken var at jeg ble innkallt i min hjemkommune, men bodde et annet sted grunnet studier. Jeg sa fra om dette, og fikk beskjed om at saken min var blitt overført det andre politidistriktet.

En stund etter ringte politiet meg, og jeg fikk følgende spørsmål:

-Er det greit at vi tar dette intervjuet over telefon?

-Vil du opprettholde din søknad om siviltjeneste?

-Har du noe å tilføye din søknad om siviltjeneste?

-Vil du at jeg skal skrive en skriftlig rapport av intervjuet, og sende deg dette?

Året etterpå ble jeg innkalt til siviltjeneste. Det var absolutt ikke noe jeg hadde lyst å gjøre akkurat det året, men jeg fant ut at jeg fikk vell like greit få det overstått. En måned før jeg skulle inn fikk jeg brev om at grunnet budsjettmessige årsaker, kunne jeg ikke avtjene siviltjeneste det året. Snakk om å snu opp ned på hverdagen min. Jeg skulle få ny innkallelse neste år ble det hevdet.

Neste år fikk jeg et brev om at jeg ikke ville bli innkallt det året grunnet budsjettmessige årsaker. Greit nok tenkte jeg.

Året etter det igjen, fikk jeg brev om at grunnet budsjettmessige årsaker var jeg blitt slettet fra listen over vernepliktige.

 

Erfaringsmessig kan jeg absolutt anbefale deg å søke siviltjeneste. Det virker som om det er en eneste stor papirmølle som tar lang tid. Om ikke annet får du utsatt problemene dine en stund.

 

funket på nesten samme måte for meg og .

 

ca et halvt år etter sesjon søkte jeg om siviltjenest , det tok ca 1 år før jeg fikk svar på søknaden og beskjed om at jeg var overført til siviltjeneste , på denne tiden var jeg vell ca 19 , etter dette hørte jeg ikke noen ting , når jeg var 23 hadde jeg en periode jeg var arbeidsledig og tenkte at det hadde vært greit og få tatt unnna sivitjenesten når jeg først var mellom jobber , så jeg ringte til sivilkontoet , hvorpå de ikke kunne finne meg på datan .

 

de sa at de skulle ringe meg opp når når de fant ut mere , etter 1 mnd ringte de og sa at jeg var funnet i en skuffe og ikke var blitt lagt inn på datan så dette måtte gjøres først og at de skulle komme tilbake med mere informasjon .

 

ca en uke etter det ringte det kontoret jeg hadd snakket med for og få ny adresse og annen informasjon som mangler , dette resulterte i at jeg ble oversendt til et annet sivilverne omåde ( noe sånt ).

 

tok 1 mnd før det andre kontoret tok kontakt og sa at pga budsjettsmesige saker ble jeg sletter fra siviltjenestens mappe , hvist jeg ville kunne jeg søke og og gjennomføre millitertjenesten ( as if ) .

 

får ca 1 år siden ble jeg rulert inn i sivilforsvaret ( alle som ikke har gjennomført verneplikt blir satt tiljenglig for dette ) så jeg kan etter hvert bli kalt inn til sesjon her og :( , og dette er det ikke mulig og komme seg utenom .

Lenke til kommentar
Jeg er 19 år og driver min egen bedrift. Dette er en helt unik bedrift, og ingen andre jobber med det samme i Norge. Dette ga meg grunnlag til å få utsettelse. Jeg er enormt glad for dette, fordi jeg har store planer for bedriften.

Jøss, dette høres jo lovende ut... Kunne du sagt noe om hva du skrev i søknaden din? Og hvilken størrelse er bedriften av? (ca omsetning - snakker vi 50 000kr eller million?)

 

 

Uten at jeg har sett søknadene dine, så har jeg en liten følelse av at du kanskje angriper problemene litt feil ovenfor forsvaret. Du legger i førsteposten mye fokus på hvor mye du kommer til å tape i inntekt.

Takk for trådens antagelig beste innlegg :) Nå så jeg riktignok innlegget ditt etter at klagen var sendt, men jeg har egentlig skrevet nøyaktig hva du foreslår.

Opprinnelig klage var ganske kort (litt over halv side), og det ble her nevnt økonomi, og dokumentert - men mest for å vise at firmaet ikke er et hobby-firma/inaktivt. Det ble også nevnt at det ville være svært vanskelig om ikke umulig å drive firmaet uten meg fordi bransjen er rimelig spesiell og derfor ikke mulig å få inn andre.

 

I klagen har jeg gått litt mer grundig til verks og informert mer om firmaet og hva jeg faktisk driver med, samt presisert grundig hvor umulig det er å drive firmaet uten meg og hvor store konsekvenser et års opphold kan medføre. I tillegg har jeg lenket til flere medieoppslag om meg, og om firmaet som et slags bevis på at jeg er "ledende i bransjen", og derfor ikke kan erstattes. En annen ting jeg presiserte er at jeg har flere bedriftskunder som har kjøpt produkter jeg er Skandinavisk forhandler av, og at disse er avhengig av at jeg kan levere oppgraderinger av produktene samt kunderservice. Og til slutt at jeg i over et år har jobbet med et IT-system til firmaet som delvis er tatt i bruk, og siden det ikke er helt ferdig, og det er kun jeg som kjenner systemet, er det håpløst for noen andre å vedlikeholde, rette opp eventuelle problemer som oppstår, og fullføre systemet.

 

 

Om klagen blir avvist vil jeg undersøke muligheten for at jeg (dvs firmaet, som for øvrig er et enkeltpersonforetak enn så lenge) saksøker vernepliktsverket for sabotasje eller noe lignende - jeg regner med det finnes lover som beskytter firmaer i slike tilfeller, da en avvisning av denne klagen helt åpenbart må anses som et bevisst forsøk på å ødelegge.

 

 

Btw, jeg har for øvrig et problem med tanke på fysikk som ikke er nevnt. Jeg får smerter til høyre i brystet/skulder dersom jeg løper i mer enn ca 15 minutter i strekk. Dette har jeg egentlig aldri undersøkt nærmere, spesielt siden jeg de siste 5 årene omtrent ikke har hatt noe fysisk aktivitet :blush: og dermed ikke hatt noe problem med dette. Men er litt redd dette blir et problem i millitæret. Hvor høyt legger de listen for fritak pga fysiske problemer? Og er det for sent å komme med dette nå, to måneder før jeg skal inn?

Endret av _named_
Lenke til kommentar
Hvor høyt legger de listen for fritak pga fysiske problemer? Og er det for sent å komme med dette nå, to måneder før jeg skal inn?

 

Jeg tror jeg ville ha fokusert på det problemet du allerede har lagt frem. Dersom du stadig kommer med nye forklaringer på hvorfor du ikke kan gjennomføre så virker det kanskje som om det er det at du ikke vil som er hovedproblemet.

 

Dersom det virkelig er slik at en bedrift med flere kunder kommer til å gå dukken dersom du må i forsvaret, så kan ikke jeg skjønne noe annet enn at du burde få utsettelse på det. Jeg tror gså du bør søke om utsettelse og ikke fritak, og gjerne ha en plan for når du ser for deg å gjennomføre.

 

Edit:

uansett hva som skjer, så tror jeg ikke det nytter å saksøke forsvaret for å kalle deg inn. Det er faktisk firmaet sitt ansvar å ta høyde for at ansatte som ikke har vært i førstegangstjeneste kan bli innkalt. Og siden firmaet kun består av deg, burde jo du egentlig også tatt høyde for det og hatt en plan klar for at det kan skje. Men jeg tror ikke det burde være særlig vanskelig å få en utsettelse slik at du får tid til å gjøre nødvendig planlegging.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei trådstarter og til noen av dere andre :

 

For deres eget beste IKKE prøv å jukse på hørselstesten, den er så å si umulig å jukse på tro det eller ei.

 

Når du er på sesjon da tar dem en hørselstest, når du begynner førstegangs-tjenesten da tar dem en hørselstest, litt etter kan dem nok en gang ta en hørselstest om dem ønsker dette. Saken er da at dem vil sammenligne desse 3 testene som har vert gjort og vil fort gjennomskue om noen har prøvd å jukse på den! Resultatet av juks på den er refs ( bot )

Lenke til kommentar
Blir helt kvalm av staten. :cry: Jeg driver et firma som gjør stor suksess. I fjor ble resultatet 800 000kr, som da er min personlige inntekt (før skatt). Jeg betalte nærmere 600 000 i skatt og moms til staten. Firmaets hovedvirksomhet vil mest sannsynlig ikke vare i mer enn ca 2-4 år til (har med markedet å gjøre), så for meg gjelder det jo naturligvis å sanke inn pengene mens jeg har mulighet for det.

 

Jeg fikk så beskjed om at jeg var planlagt innkalt til førstegangstjeneste. Jeg skriver søknad om utsettelse eller fritak, og begrunner dette med at det vil påføre meg særdeles store økonomiske tap, og kommer i praksis til å ta livet av bedriften min siden jeg driver firmaet helt alene. Jeg dokumenterer også inntektene mine, og skatt/moms jeg har betalt.

 

I dag ble jeg meget overasket over at jeg fikk avslag på søknaden! :wow:

 

Vernepliktsverket mener altså at den elendige jobben jeg kommer til å gjøre i forsvaret, er verdt å ofre en million-bedrift for, samt flere hundre tusen skattekroner. Jeg antar at jeg vil ha en inntekt på minst 500 000 neste år som jeg altså kan se langt etter om jeg er i millitæret.

 

Noen som har peiling på hva jeg skal gjøre? :cry:

 

Litt utdrag fra brevet:

Arbeid gir i utgangspunktet ikke rett til utsettelse med førstegangstjeneste.

 

"Bestemmelser om utskrivning og verneplikt i Norge" (BUV) del III kapittel 1 vedlegg B punk 14.6 sier blant annet følgende om andre forhold som kan gi utsettelse: "Særlige økonomiske belastninger som ikke dekkes av TfF 579 Sosialtjenesten, ordningene næringsbidrag og særskilt økonomisk hjelp (BUV blabla) eller andre stønadsordninger."

 

"Tjenestereglement for Sosialt arbeid i Forsvaret" undergruppe 579 punkt 4.6 sier blant annet følgende: "Som næringsdrivende skal mannskapet selv legge forholdene til rette, slik at virksomheten blir minst mulig skadelidende under førstegangstjeneste".

 

Næringsdrivende kan i noen tilfeller gis støttetiltak/stønad i forbindelse med virksomheten sin. Vurdering av tiltak/stønad gjøres av din tjenestegjørende avdeling etter at du har møtt til tjeneste.

...

Hvordan i all verden kan jeg legge firmaet mitt til rette for at førstegangstjeneste skal utføres når det kun er jeg som driver det alene?

 

Og prøver de å fortelle at de kan gi meg stønad for tapte inntekter? I så fall kommer jeg til å forlange minst 500 000kr i stønad for direkte tapte inntekter dette året, + ca 1 million kr for indirekte tapte inntekter i fremtiden som følge av et år uten drift (nye konkurrenter kommer til å overta min posisjon). Har noen hørt om tilfeller hvor de gir ut slike summer i stønad?

 

Jeg er for øvrig klar over at jeg sikkert kan klare på en eller annen måte få dimmet ganske raskt, men det er uaktuelt med mindre jeg får dekket tapene mine for hver eneste dag jeg ikke kan jobbe - jeg godtar rett og slett ikke denne oppførselen fra Vernepliktsverket.

 

 

Jeg skaffet meg vikar via Bemannings firma. Fungerte utmerket.

 

Jeg ansatte kar'n når jeg var ferdig med militæretr også, så militæret sparka meg i gang, slik at firmaet ble dobbelt så stor.

 

Riktignok gikk omsetningen ned 15% når jeg var i tjenesten. Men bedre en å miste firmaet.

Jeg brukte også firma som grunn for ekstra perm. og fikk det ganske ofte også.

 

Fikk god tilgang til pc, så å holde følge med vikaren var ingen problem.

 

Året etter, hvor firmaet besto av 2, så økte omsetningen med 35%. Og fortjenesten økte med 30%. det på følgende året forsvarte den ekstra mannen med meget god margin.

Lenke til kommentar

Har lest gjennom tråden din nå, og håper inderlig at du får utsatt din førstegangstjeneste!

Noe jeg og 90% av de som har lest denne posten lurer på, er hva dette firmaet ditt består av? Hva er det du gjør etc.?

Jeg er i hvert fall MEGA nyskjerrig på dette :p Du kan jo linke til mediaoppslagene du snakket om?

 

Men, som sagt. Håper du fikser dette! Lykke til!!

 

MvH

Shamru.

Lenke til kommentar

Jeg har også lest igjennom tråden her nå, og håper inderlig at han må inn som alle andre. Hvorfor skal han kunne endre på reglene fordi han har startet eget firma? Er da ikke mer synd i ham enn det er i andre med hensyn til inntekt?

 

Han kunne vel tatt kontakt og undersøkt disse tingene før han startet eget firma, så hadde han sluppet dette styret nå!

 

Han, som alle andre blir innkalt. Om noen ønsker å bli stemplet som udugelig fordi de dikter opp forskjellige grunner til å dimme så må de gjerne gjøre det. Jeg hadde aldri akseptert at det stod i mine papirer at jeg er udugelig iihvertfall, snakk om ydmykelse!

 

Gjør din plikt du som alle andre. Du er ikke den eneste som har blitt innkalt på tidspunkt som er ubekvemt, så lev med det!

Lenke til kommentar
Jeg skaffet meg vikar via Bemannings firma. Fungerte utmerket.
Som allerede nevnt er det komplett umulig i

mitt tilfelle, da det ikke er noen andre i landet som har peiling på det jeg driver med (bortsett konkurrenten).

 

Shamru: Vil dessverre ikke utdype noe mer om hva jeg driver med, siden det vil identifisere både firma og person. Men er uansett en sær bransje som neppe er noe interessant.

 

Du er ikke den eneste som har blitt innkalt på tidspunkt som er ubekvemt, så lev med det!
Dessverre finnes det slike som deg her i landet, som bare godtar ting "fordi det er sånn". Jeg ønsker i utgangspunktet ikke noe sær-behandling av meg - jeg ønsker at alle andre som er i en problematisk situasjon skal slippe - både fordi de ikke er tjent med førstegangstjeneste, og fordi staten definitivt ikke er tjent med at vi må utføre førstegangstjenesten. Forsvaret har nå uansett så folk i førstegangstjeneste at de helt utmerket kan plukke KUN folk som er i en helt uproblematisk situasjon (ferdig med videregående, og ingen spesielle planer videre).
Lenke til kommentar

Jeg synes at om du er innkalt og ikke får fritak/utsettelse, så bør du ikke prøve på noe tull for å slippe. Men jeg synes at militæret burde la deg slippe, for å hindre å ødelegge en liten bransje, som er veldig liten i Norge og som det ikke finnes mer kompetanse på en deg. Det er viktigere at din kompentanse på området brukes til å drive landet videre og som eneste med slik kompentanse i Norge bør forsvaret ta til fornuft å la deg slippe. Men det avhenger jo litt av hva slags bransje det er da. Driver du med noe folk absolutt trenger, bør du få slippe militæret (Men hadde du gjort det hadde du sannsynligvis hadde mange konkurenter.) Men om du er ledende i bransjen, kan du vel selge firmaet ditt til konkurenten (Det går jo dukken om 4 år uansett), sitte igjen med litt penger og gå i militæret. Slik blir alle fornøyde og du har igjen bidratt til det beste for landet.

Jeg synes at reglene ikke bør være så firkanta. De har sikkert nok folk å ta av som vil, har tid og er motivert.

Lenke til kommentar
Ang ikke møte opp, så har jeg en sløv bekjent som gav blaffen i alt, og han endte opp med en uke i fengsel
Hæ? Han måtte i fengsel i 1 uke for å ikke være en av de som ikke har lyst til å dø, eller drepe andre? (Selvfølgelig ikke sikkert det skjer med han, men med mange andre)

 

Men til saken, hadde jeg vært deg, så hadde jeg mest sannsynlig bare kommi til å fortsette å prøve å slippe. Hadde jo vært veldig kjedelig å miste det firmaet ditt, spesielt siden du kutta ut utdannelsen din for å starte den (som du sa ovenfor et sted?)

 

Håper det går greit for deg etter hvert. Lykke til! :)

Endret av Anders Moen
Lenke til kommentar

En bekjent gikk til legen og sa at han hadde problem med at skuldra glapp ut av ledd, men at han klarte å sette den på plass selv og at han hadde litt vondt i skuldren. Han ville gjerne ha en legeerklæring til militæret. Legen var meget skeptisk siden han ikke hadde sett skulderen ute av ledd, men når han palperte kompisen min så skrek han litt når legen tok han på skuldra. Legen skrev så en erklæring, som ble sendt til forsvaret, som igjen da ikke tok sjansen på å ta han inn pga skulderen og faren for å bli anmeldt for å ødelegge skulderen hans.

 

Ellers anbefaler jeg ikke å ljuge, men heller prøve å klage på det vedtaket som er gjort med de begrunnelser som er gitt over.

Endret av abrj
Lenke til kommentar

Hvis du ikke slipper, håper jeg at du søker om å bli overført til Siviltjenesten snarest på et eller annet grunnlag. I Siviltjenesten kan du være heldig å få en arbeidsgiver som er villig til å se igjennom fingrene, eller en arbeidsplass som har variable arbeidstimer. Feks noen jobber i Siviltjenesten er å sitte på et kontor for en eller annen fredsorg. (med tilgang til Internett), og andre er å jobbe på en kino/teater/ungdomshus e.l. hvor man bare jobber i helgene, samt når det er konserter. Gjerne avtal på forhånd med en arbeidsgiver, og si at du kan betale bolig selv/bo hjemme (dette liker arbeidsgiver å høre!). Her kan du se en liste over arbeidsgivere i Siviltjenesten:

 

http://www.siviltjenesten.no/modules/Page/...1&level=301

 

Evt, også avtal med en ungdomsorg. eller en fredsorg. e.l. hvor du kan få variable arbeidstimer, hvis det står på pengene å gjøre, kan du evt. "hjelpe til litt", og forklar situasjonen din.

 

Hvis du kommer inn i Forsvaret, kan du vel regne bedriften din som død. Å jukse på seg skader o.l. tror jeg du ikke vil komme langt med. Det mest realistiske er nok å søke Siviltjenesten pga "mener at det er galt å drepe" e.l. Kanskje fælt av meg å si dette, i og med at jeg faktisk er militærnekter, og var det før sesjon. Sa på sesjon at jeg mente det var galt å ta liv, og ønsket å komme inn i Siviltjenesten, noe jeg står fast ved ennå.

Endret av ReddBuLL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...