John-B Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Oppdatert: Søknad innvilget - 2008 Oppdatert: Søknad innvilget - 2009 Blir helt kvalm av staten. Jeg driver et firma som gjør stor suksess. I fjor ble resultatet 800 000kr, som da er min personlige inntekt (før skatt). Jeg betalte nærmere 600 000 i skatt og moms til staten. Firmaets hovedvirksomhet vil mest sannsynlig ikke vare i mer enn ca 2-4 år til (har med markedet å gjøre), så for meg gjelder det jo naturligvis å sanke inn pengene mens jeg har mulighet for det. Jeg fikk så beskjed om at jeg var planlagt innkalt til førstegangstjeneste. Jeg skriver søknad om utsettelse eller fritak, og begrunner dette med at det vil påføre meg særdeles store økonomiske tap, og kommer i praksis til å ta livet av bedriften min siden jeg driver firmaet helt alene. Jeg dokumenterer også inntektene mine, og skatt/moms jeg har betalt. I dag ble jeg meget overasket over at jeg fikk avslag på søknaden! Vernepliktsverket mener altså at den elendige jobben jeg kommer til å gjøre i forsvaret, er verdt å ofre en million-bedrift for, samt flere hundre tusen skattekroner. Jeg antar at jeg vil ha en inntekt på minst 500 000 neste år som jeg altså kan se langt etter om jeg er i millitæret. Noen som har peiling på hva jeg skal gjøre? Litt utdrag fra brevet: Arbeid gir i utgangspunktet ikke rett til utsettelse med førstegangstjeneste. "Bestemmelser om utskrivning og verneplikt i Norge" (BUV) del III kapittel 1 vedlegg B punk 14.6 sier blant annet følgende om andre forhold som kan gi utsettelse: "Særlige økonomiske belastninger som ikke dekkes av TfF 579 Sosialtjenesten, ordningene næringsbidrag og særskilt økonomisk hjelp (BUV blabla) eller andre stønadsordninger." "Tjenestereglement for Sosialt arbeid i Forsvaret" undergruppe 579 punkt 4.6 sier blant annet følgende: "Som næringsdrivende skal mannskapet selv legge forholdene til rette, slik at virksomheten blir minst mulig skadelidende under førstegangstjeneste". Næringsdrivende kan i noen tilfeller gis støttetiltak/stønad i forbindelse med virksomheten sin. Vurdering av tiltak/stønad gjøres av din tjenestegjørende avdeling etter at du har møtt til tjeneste. ... Hvordan i all verden kan jeg legge firmaet mitt til rette for at førstegangstjeneste skal utføres når det kun er jeg som driver det alene? Og prøver de å fortelle at de kan gi meg stønad for tapte inntekter? I så fall kommer jeg til å forlange minst 500 000kr i stønad for direkte tapte inntekter dette året, + ca 1 million kr for indirekte tapte inntekter i fremtiden som følge av et år uten drift (nye konkurrenter kommer til å overta min posisjon). Har noen hørt om tilfeller hvor de gir ut slike summer i stønad? Jeg er for øvrig klar over at jeg sikkert kan klare på en eller annen måte få dimmet ganske raskt, men det er uaktuelt med mindre jeg får dekket tapene mine for hver eneste dag jeg ikke kan jobbe - jeg godtar rett og slett ikke denne oppførselen fra Vernepliktsverket. Endret 22. desember 2008 av John-B Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 ikke sett penger som begrunnelse for å slippe førstegangstjeneste, men at bedriften din vil gå konkurs kan teller mer. og du har ingen rett til å dekke dine økonomiske tap under tjenesten, men noe av tapene kan bli dekket, og du kan få perm fra tjenesten hvis du har en god grunn til det, og bedriften din trenger det for å holde seg i livet, men de 500 000 du taper direkte kan du nok glemme. Ta en telefon fra vernepliktsverket, så får du kanskje mer forståelse og kanskje du får utsettelse. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 les her for hjelp til og dimme http://home.no.net/forsvar/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi Lenke til kommentar
celebra Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Velkommen til mange norske menn sin virkelighet. De som har dimmet av mer eller mindre ærlige årsaker untatt. Alle som har avtjent verneplikt hatt et år med lønn i tap. Det er et år senere ut i arbeidslivet for alle menn, eller et års avbrekk for noen. Så ja, det er ikke økonomisk å være mann. Hvis du ikke har vært innkalt før, så hadde det ikke krevd all verdens planlegging å ta høyde for dette. Beklager at jeg ikke helt klarer å ha sympati med deg, for som sagt: Alle som har vært innkalt har i stor grad gått glipp av et år med inntekt. Lenke til kommentar
John-B Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Alle som har vært innkalt har i stor grad gått glipp av et år med inntekt. 9608582[/snapback] Det er jo en vesentlig forskjell å kommet et år senere ut i arbeid, og å: 1. Ødelegge hele firmaet som jeg avbrøt utdannelsen min for å å bygge opp. 2. Frata meg en årslønn, som for øvrig nå er dobbelt så stor som normale lønner siden det er akkurat nå gjør jeg stor suksess, noe som tvilsomt kommer til å fortsette om 2-3 år (av naturlige årsaker). 3. Frarøve staten flere hundretusen skattekroner 4. Gjøre flere av investeringene jeg har gjort i firmaet mitt i år verdiløse Vanlige folk får jobben holdt av, og det er på den måten kun én årslønn som blir berørt - jeg vil i tillegg til årslønnen for tiden jeg er inne, miste store deler av de neste årenes lønner, fordi firmaet mitt blir "ødelagt". Jeg ble for øvrig innkalt for noen år siden også, men da var jeg midt i et studie og fikk utsettelse. Jeg fikk aldri noe tilbakemelding på om jeg ville bli innkalt igjen (de fleste blir jo ikke det). At jeg burde "planlagt at jeg kom til å bli innkalt" kjøper jeg ikke - jeg kan jo ikke basere fremtiden min på at jeg kan potensielt bli innkalt til førstegangstjeneste. Eller mener de virkelig at ungdom under 26 år bør frastå fra å starte enkeltpersonsforetak, og avvente alle handlinger som kan gjøre førstegangstjeneste komplisert? Hvorfor i all verden kan de ikke begynne å innkalle de som faktisk vil inn, de som ikke har kommet i gang med studier, eller de som er ferdig med studier og ikke har kommet i gang med skikkelig jobb etc. Hadde jeg blitt innkalt når jeg burde, dvs rett etter videregående, hadde jeg akseptert det og blitt ferdig med det, men nå har de rotet det til. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Vet ikke helt hva du bør gjøre, men jeg tror du klarre å slippe om du krangler lenge nok. Stå på! Et alternativ kan være å flagge ut? Endret 1. oktober 2007 av Zlatzman Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 søking via brev osv er håpløst når det gjelder komunale arbeidsplasser uansett egentlig. stikk ned på nermeste verneplikstkontor, snakk face 2 face med rekrutteringsofficer. avtal at du skal få inkallelse om 4 år el no. burde ikke være noe problem. eller så kan du snakke med kompanisjef elns når du er kommet in. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 eller så kan du snakke med kompanisjef elns når du er kommet in. 9611655[/snapback] Vil ikke anbefale dette. Hvis man driver firma kan det være greit å få avviklet det på en skikkelig måte, ikke la det dure og gå i håp om at man kan dimme med en gang. Kan fort bli uryddig dersom firmaet må seile sin egen sjø i et år. Lenke til kommentar
CrashTestDummy Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hva skjer om du nekter å møte opp? Gidder de å bruke tid på å spore deg opp? ( Vel jeg kan tenke meg de gjør det) Lenke til kommentar
John-B Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 (endret) Takk for alle tips. Jeg tror jeg i første omgang vil forsøke å skrive en klage, og presisere enda bedre her at firmaet drives utelukkende av meg, og er komplett umulig å drive om jeg er i millitæret, samt at et års nedleggelse kan være nok til at firmaet aldri kan fortsette. Om det hele ender med at jeg må inn, skal jeg sørge for å oppdatere kontaktinfoen på firmaets mitt sin nettside, med epost og telefonnummer til vernepliktsverket, slik at de får rundt 30 henvendelser daglig fra folk som trenger min hjelp Ang ikke møte opp, så har jeg en sløv bekjent som gav blaffen i alt, og han endte opp med en uke i fengsel Endret 1. oktober 2007 av _named_ Lenke til kommentar
Epixx Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 Må du absolutt inn, dimmer du på dagen..det er ikke vanskelig. Lenke til kommentar
ChillyWilly Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 søk på et studie. Har du studieplass kan du søke om utsettelse til førstegangstjeneste! Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Av min egen erfaring er det ikke store oppgaven å slippe tjeneste om du virkelig går inn for det, men tror dessverre at økonomisk grunn ikke er noe de legger stor vekt på. Da er det faktisk lettere å heller spille på det psykiske (med mindre du faktisk har en fysisk skade), møte opp som veldig sliten, si du ikke har sovet på lang tid osv., be om å få snakke med legen og si du absolutt ikke trives og vil hjem. Evt. legge til en historie om at bestekompisen døde for litt siden og du har sliti med å holde motet "oppe" etter det. Dette har de ikke mulighet til å sjekke opp i, annet enn at du bør i så fall ha klar en historie på forhånd, så du kan parere evt. oppfølgings-spørsmål. Erfaringsmessig fra min side i alle fall er de mer medgjørlige på det tidspunktet. Men kommer og litt an på hvordan du klarer å fremstå, klarer man ikke lyve så er det nok bedre å heller la være. Det må gjøres 100%... Sikkert en haug med folk som vil kaste seg over her nå og kalle det feigt, uansvarlig, "hæren er et flott sted å være" osv, men jeg forstår veldig godt situasjonen din. Hjelper det ikke å snakke med de om situasjonen din slik den er i dag, ville jeg i alle fall vurdert litt skuespill. Gjorde det selv den dagen jeg ble innkalt, funket i alle fall for min del. Så er det vel et spørsmål om man klarer leve med at det står "Udyktig" i verneboka, noe jeg ikke har brydd meg nevneverdig om etter å ha kommet rett i jobb i ettertid uansett. Endret 2. oktober 2007 av ZprMario Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 ....Evt. legge til en historie om at bestekompisen døde for litt siden og du har sliti med å holde motet "oppe" etter det. Dette har de ikke mulighet til å sjekke opp i, annet enn at du bør i så fall ha klar en historie på forhånd, så du kan parere evt. oppfølgings-spørsmål. ....9617771[/snapback] De kan sjekke det opp ja, altså spørre om navn på kompisen og sjekke hve som har skjedd med han. Det tar meg ca 5 sec å sjekke ut en slik historie, tar like lang tid for de du forklarer deg for Lenke til kommentar
ZprMario Skrevet 2. oktober 2007 Del Skrevet 2. oktober 2007 (endret) I så fall gjorde de ikke det for min del, spurte ikke om navn, kun hvordan han døde. Men nå hadde jeg kanskje litt "flaks" sånn sett (forferdelig dumt sagt i grunn, men...), hadde en bekjent som døde i en bilulykke kort tid før dette. Bestevenn var han nok langt i fra, men det kan jo de umulig vite... Men ja, det er i hvertfall min historie da. Det var forøvrig i 2003, så kan jo hende de har litt mer muligheter nå om dagen... Endret 2. oktober 2007 av ZprMario Lenke til kommentar
Warz Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Ang ikke møte opp, så har jeg en sløv bekjent som gav blaffen i alt, og han endte opp med en uke i fengsel ohmy.gif Det beste hadde jo vært hvis du hadde noen sykdommer å skylde på. Jeg vet ikke åssen bedrift du har, men det kan jo kanskje være en ide og ta siviltjeneste slik at du kan jobbe om kveldene? Personlig vurderer jeg å gå i fengsel hvis jeg blir innkalt, jeg tror det er ca 2 uker, og det er jo veldig bra i forhold til et helt år i "millitære". Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Ang ikke møte opp, så har jeg en sløv bekjent som gav blaffen i alt, og han endte opp med en uke i fengsel ohmy.gif Det beste hadde jo vært hvis du hadde noen sykdommer å skylde på. Jeg vet ikke åssen bedrift du har, men det kan jo kanskje være en ide og ta siviltjeneste slik at du kan jobbe om kveldene? Personlig vurderer jeg å gå i fengsel hvis jeg blir innkalt, jeg tror det er ca 2 uker, og det er jo veldig bra i forhold til et helt år i "millitære". 9626690[/snapback] joda, men du har det på rullebladet hele livet, og det kan ødelegge for veldig mange muligheter... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hvordan i all verden kan jeg legge firmaet mitt til rette for at førstegangstjeneste skal utføres når det kun er jeg som driver det alene?9600141[/snapback] Selg firmaet. Det høres jo ut som en gullgruve, så det burde ikke være noe problem. Plasser pengene i et lukrativt investeringsobjekt. (Fotballklubben Brann mener visst at de skal bli mye verdt etter hvert :!: ) Avtalen kan jo f.eks. innebære at du skal fortsette som daglig leder (=ansatt) i ett år, og plutselig blir du innkalt til 1.gangstjeneste og må få ett års permisjon fra jobben ... Nei, jeg tror vel heller ikke noe på den der ... Det at "jeg eier et firma" er jo aldri en god nok grunn til å slippe militærtjenesten, men hvis du samtidig er eneste ansatte, så stiller jo saken seg ganske annerledes. Det må jo gå an å anke avgjørelsen til en eller annen instans? Lenke til kommentar
John-B Skrevet 3. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2007 Personlig vurderer jeg å gå i fengsel hvis jeg blir innkalt, jeg tror det er ca 2 uker, og det er jo veldig bra i forhold til et helt år i "millitære". 9626690[/snapback] Så vidt jeg vet må du i millitæret selv om du går i fengsel. Den bekjente som havnet i fengsel ble faktisk kalt inn til ny førstegangstjeneste samme uke han skulle i fengsel. Selg firmaet. Det høres jo ut som en gullgruve, så det burde ikke være noe problem. 9626825[/snapback] Problemet er at det er ingen andre i Norge som besitter samme kompetanse som meg og kan utføre jobben. Det er en rimelig ny (i Norge) og spesiell bransje som jeg er "ekspert" på - uten å skryte er jeg temmlig sikker på at jeg helt klart kan mest i Norge på dette området. Dessuten har jeg utviklet alle IT-systemene (ordrer/nettsider etc) selv, som trenger vedlikehold/retting om noe går feil etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå