henbruas Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Her er problemet: Eg har skilte foreldre, og bor da annenhver uke hos hver av mine foreldre. Hos min far kjører eg en enkel filserver, men av visse grunner kan eg ikkje la PC-en stå på døgnet rundt, men vil gjerne ha tilgang til denne fra min mor likevel. Så det eg da lurte på, var om eg på noen måte kunne fjernstarte denne PC-en? Edit: Glemte å si at eg bruker Ubuntu på begge PC-ene. Endret 29. september 2007 av Pusur1993 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Man har jo Wake on Lan funksjon på mange nye PC-er da. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Nye PC-er... Disse begynner å bli noen år gamle, den nyeste er Socket A. Lenke til kommentar
kash Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Nye PC-er... Disse begynner å bli noen år gamle, den nyeste er Socket A. 9600005[/snapback] Tror du får wake on lan på de også, sjekk bios! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Wake on lan funker det, men bare i et lan. Jeg er 99.9% sikker på at du ikke vil få det til å funke over internett. Det sendes ut en "magic packet" for å vekke maskinen men disse pakkene vil filtreres vekk i første ruter. Det dinnes utstyr for å starte utstyr fra mobil, populært på hytter og denslags, koster en del tusen da. Dessuten får du radiostyrte releer fra blant annet clas ohlsson, koster ikke så mye men har begrenset rekkevidde. Hvis du er interressert i elektronikk kan du alltids mekke noe selv... Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Fant denne linken: http://www.depicus.com/wake-on-lan/woli.aspx De påstår at de klarer å sende WOL pakker over internett, høres rart ut men absolutt verdt et forsøk. Du må kanskje åpne noen porter i brannmur/ruter etc for at det skal funke. Søk forøvrig etter "magic packet" hvis du vil vite mer. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Testet litt og fant ikke noe som tydet på at den sida klarte å sende en magic packet til meg... Problemet er vel at pakketypen som brukes til WOL også har vært brukt en del i DOS-angrep og dermed kan være utsatt for filtrering underveis? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Man kan jo lage en tunnel til en maskin på nettverket som så sender wol til aktuelle maskin. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Du må nok inn med en eller annen fjernstyring via mobil elns. Vet at man kan bruke en gammel mobil (med SIM kort) til å slå på PC-en. Lenke til kommentar
snorrenilsen Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Ta en gammel mobil, sett inn en ringetone med høy pipetone i noen sekunder, mål spenningen på høyttaler når du spiller denne, se om du finner et relè evt. forsterk spenningen til å drive et relè, og dette relèet kobler du til startkablene. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Evt. har de fleste nyere maskiner muligheten til å skru seg selv på på et visst klokkeslett. Om det er faste tider maskinen ikke kan være på kan du bruke Windows' scheduled tasks til å skru av maskinen, og bruke BIOS' oppstarts-timer, eller hva det nå heter, til å skru den på igjen når alt er trygt. Antar det er snakk om foreldre som ikke liker at maskinen surrer og går om natten...? EDIT: Ubuntu, ja. Bytt ut scheduled tasks med Cron Endret 13. oktober 2007 av gothtec Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Ta en gammel mobil, sett inn en ringetone med høy pipetone i noen sekunder, mål spenningen på høyttaler når du spiller denne, se om du finner et relè evt. forsterk spenningen til å drive et relè, og dette relèet kobler du til startkablene. Noe sier meg du er selvlært bilmekaniker http://www.ezlan.net/WOL.html Endret 18. oktober 2007 av DaButcher Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå