Gå til innhold

Fjernstart av PC?

Anbefalte innlegg

Her er problemet:

Eg har skilte foreldre, og bor da annenhver uke hos hver av mine foreldre. Hos min far kjører eg en enkel filserver, men av visse grunner kan eg ikkje la PC-en stå på døgnet rundt, men vil gjerne ha tilgang til denne fra min mor likevel. Så det eg da lurte på, var om eg på noen måte kunne fjernstarte denne PC-en?

Edit: Glemte å si at eg bruker Ubuntu på begge PC-ene.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wake on lan funker det, men bare i et lan. Jeg er 99.9% sikker på at du ikke vil få det til å funke over internett. Det sendes ut en "magic packet" for å vekke maskinen men disse pakkene vil filtreres vekk i første ruter.

Det dinnes utstyr for å starte utstyr fra mobil, populært på hytter og denslags, koster en del tusen da. Dessuten får du radiostyrte releer fra blant annet clas ohlsson, koster ikke så mye men har begrenset rekkevidde.

Hvis du er interressert i elektronikk kan du alltids mekke noe selv...

Lenke til kommentar

Evt. har de fleste nyere maskiner muligheten til å skru seg selv på på et visst klokkeslett. Om det er faste tider maskinen ikke kan være på kan du bruke Windows' scheduled tasks til å skru av maskinen, og bruke BIOS' oppstarts-timer, eller hva det nå heter, til å skru den på igjen når alt er trygt. Antar det er snakk om foreldre som ikke liker at maskinen surrer og går om natten...?

EDIT: Ubuntu, ja. Bytt ut scheduled tasks med Cron :)

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...