Gå til innhold

14 dagers angrefrist, må pakken være uåpnet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra et fint ark jeg fikk fra itbutikken..

Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter bl.a. kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler eller forsinkelser.

Det er vel tatt fra en eller annen paragraf en eller annen plass.. evt sjekk www.forbrukerradet.no hvis du vil lese mer om dette utrolig interessante emnet.. :)

Lenke til kommentar

Du har lov til å bruke produktet. Etter angrerettloven §12 gjelder angreretten bare dersom "varen kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde".

Hvis du er usikker på om du kommer til å bruke angreretten, tar du selvsagt godt vare på emballasje og behandler produktet pent, slik at det evt. kan returneres i "tilnærmet samme stand".

LeD

Lenke til kommentar
Du har lov til å bruke produktet. Etter angrerettloven §12 gjelder angreretten bare dersom "varen kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde".

Hvis du er usikker på om du kommer til å bruke angreretten, tar du selvsagt godt vare på emballasje og behandler produktet pent, slik at det evt. kan returneres i "tilnærmet samme stand".

LeD

Fikk denne mailen fra pcmax:

Angrefristen er 14 dager, men produktet skal være ubrukt. Dvs at

forseglingen ikke skal brytes.

Noe må jo være feil her da. Er det de som ikke holder seg til lovene eller?

Lenke til kommentar

Angrefristen er 14 dager, men produktet skal være ubrukt. Dvs at  

forseglingen ikke skal brytes.

Dette høres ikke riktig ut. Jeg tolker ikke "i tilnærmet samme stand" som ubrutt forsegling.

Ett av poengene med angreretten er vel at du skal kunne prøve produktet.

LeD

Lenke til kommentar

dem har rett til en liten grad.

Lovdata: 'Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen.'

men dette gjelder kun video(dvd), cd'er og programmer, alt annet som f.eks en ny skjerm, hd, hk og andre datamaskin deler skal ikke bli berørt av den fotnoten, så viss du har kjøpt deg en minnebrikke, brukt den i en dag eller to og kommet fram til at du ikke er fornøyd med den så skal du i teorien få returnert varen.

Lenke til kommentar

Var den mailen jeg fikk fra PCMAX da jeg lurte på hvordan det var med angrefristen. Ringte nå til forbrukerrådet for å være sikker, og da fikk jeg oppgitt at det ikke var noe i veien for å prøve produktet. Det var jo hele vitsen med angrefristen. Så lenge jeg kunne sende produktet tilbake uten at det var skader på det og uten at det bar synlig breg på at det var brukt kunne de ikke gjøre noe annet enn å refundere kjøpssummen eller en ny vare om jeg ønnsket det.

Så her synes jeg seriøst at PCMAX må undersøke litt bedre før de gir ut svar til kunder. Ganske dårlig å feilinfomere om ett så viktig punkt synes jeg.

Lenke til kommentar
dem har rett til en liten grad.

Lovdata: 'Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen.'

men dette gjelder kun video(dvd), cd'er og programmer, alt annet som f.eks en ny skjerm, hd, hk og andre datamaskin deler skal ikke bli berørt av den fotnoten, så viss du har kjøpt deg en minnebrikke, brukt den i en dag eller to og kommet fram til at du ikke er fornøyd med den så skal du i teorien få returnert varen.

Men de har jo da ikke rett til det når det er snakk om en skjerm. Eller?

Lenke til kommentar

Det nevnte unntaket gjelder kun for CD-er, videoer og dataprogrammer. (Og man forstår vel hvorfor det er unntatt. :) )

En skjerm kan du bruke. Det har du jo også fått bekreftet av Forbrukerrådet.

Selv om du har loven på din side, kan du få masse problemer med butikker som ikke er så interesserte i kundenenes rettigheter. Jeg handler bare hos butikker som viser at de kan og respekterer alle kundens rettigheter.

LeD

Lenke til kommentar

Det nevnte unntaket gjelder kun for CD-er, videoer og dataprogrammer. (Og man forstår vel hvorfor det er unntatt. :) )

En skjerm kan du bruke. Det har du jo også fått bekreftet av Forbrukerrådet.

Selv om du har loven på din side, kan du få masse problemer med butikker som ikke er så interesserte i kundenenes rettigheter. Jeg handler bare hos butikker som viser at de kan og respekterer alle kundens rettigheter.

LeD

Enig med deg der. Holder meg nok langt unna Pcmax for denne gang.

Lenke til kommentar

nei, dem har ikke rett til å kreve uåpnet vare tilbake når det gjelder en skjerm.

det jeg mente var at dem har lov å kreve uåpnet vare tilbake men kun når det gjelder programvare, dvd'er eller musikk cd'er (ett unntak er kopibeskyttede audioplater som ikke følger Red Book standaren og nekter å bli spilt av i forskjellige cd-spillere stasjoner, der kan man kreve å få ny ubeskyttet plate i retur. viss dem ikke greier å skaffe det, heve kjøpet eller bytte i annen vare).

Lenke til kommentar

På websidene deres står det faktisk at ved bruk av angreretten må produktet leveres tilbake "i sin opprinnelige stand", "ikke synlig brukt", og at "originalemballasje bør ikke være brutt".

Det kan kanskje hende at den ansatte som svarte på mailen din ikke var klar over dette?

LeD

Lenke til kommentar

På websidene deres står det faktisk at ved bruk av angreretten må produktet leveres tilbake "i sin opprinnelige stand", "ikke synlig brukt", og at "originalemballasje bør ikke være brutt".

Det kan kanskje hende at den ansatte som svarte på mailen din ikke var klar over dette?

LeD

Joda, selvfølgelig. Bør vel la tvilen komme de tilgode. Men ettersom om at jeg skal kjøpe meg lcd skjerm så skal jeg være helt sikker på at retursak ikke er noe problem. Bytter nok skjermen om der er døde pixler på den.

Hvordan er itbutikken på retursaker? Er de og pcmax som er desidert billigst på skjermen jeg skal ha.

Lenke til kommentar

Hva med Elkjøps 30 dagers returrett? Den er jo egentlig genial. Du kan kjøpe ett produkt, ha det i 29 dager, levere det tilbake og få pengene igjen. Lurer på hvor lenge det går an å holde det gående. Bytte vare en gang i måneden og alltid ha det nyeste.

En ting til.

De har 110% prisgaranti. Vil det si at hvis jeg finner en vare billigere på en nettbutikk, så kan jeg kreve samme pris?? Tenkte å kjøpe digitalkamera, og det er 800 kr billigere på nettet enn hos elkjøp. Tenkte på Casio Exilim M2. Eller gjelder ikke prisgarantien vs nettbutikk?

Lenke til kommentar
Hva med Elkjøps 30 dagers returrett? Den er jo egentlig genial. Du kan kjøpe ett produkt, ha det i 29 dager, levere det  tilbake og få pengene igjen. Lurer på hvor lenge det går an å holde det gående. Bytte vare en gang i måneden og alltid ha det nyeste.  

Mja .. det er nok ganske sikkert at du blir sittende med produktet etter et par ganger. Tror heller ikke du får så veldig mye gehør hverken hos politiet eller forbrukerrådet om du "har prøvd" den ordninga en 3-4 ganger. Sånt blir oppdaget ;)

Men moralsk er det vel ikke akkurat "bra" ? Å "kjøpe" noe bare for å bruke det i 29 dager, uten intensjoner om å beholde det, er vel så nærme svindel det går ann å komme uten å bli tatt for det?

En ting til.  

De har 110% prisgaranti. Vil det si at hvis jeg finner en vare billigere på en nettbutikk, så kan jeg kreve samme pris?? Tenkte å kjøpe digitalkamera, og det er 800 kr billigere på nettet enn hos elkjøp. Tenkte på Casio Exilim M2. Eller gjelder ikke prisgarantien vs nettbutikk?

De kjører 100% prisgaranti. Det er Lefdal som har 110% eller noe sånt. Den gjelder også BARE lokale konkurrenter. Så det betyr at du kan ta med deg et pristilbud/annonse etc. fra lokale Expert-sjappa ned på Elkjøp og få samme produktet til samme pris (eller lavere om du er flink til å prute). Du kan IKKE ta med deg en utskrift fra Komplett.no eller fra en butikk langt vekke. Det er LOKALE konkurrenter. Samme som hos Komplett/Komplett.no så er ikke nettbutikken til Elkjøp den samme som de lokale, og ergo er prisene nødvendigvis ikke like. Du må da bestille produktene fra nettet om du vil ha til "nett-pris".

Lenke til kommentar
Hva med Elkjøps 30 dagers returrett? Den er jo egentlig genial. Du kan kjøpe ett produkt, ha det i 29 dager, levere det  tilbake og få pengene igjen. Lurer på hvor lenge det går an å holde det gående. Bytte vare en gang i måneden og alltid ha det nyeste.  

Mja .. det er nok ganske sikkert at du blir sittende med produktet etter et par ganger. Tror heller ikke du får så veldig mye gehør hverken hos politiet eller forbrukerrådet om du "har prøvd" den ordninga en 3-4 ganger. Sånt blir oppdaget ;)

Men moralsk er det vel ikke akkurat "bra" ? Å "kjøpe" noe bare for å bruke det i 29 dager, uten intensjoner om å beholde det, er vel så nærme svindel det går ann å komme uten å bli tatt for det?

En ting til.  

De kjører 100% prisgaranti. Det er Lefdal som har 110% eller noe sånt. Den gjelder også BARE lokale konkurrenter. Så det betyr at du kan ta med deg et pristilbud/annonse etc. fra lokale Expert-sjappa ned på Elkjøp og få samme produktet til samme pris (eller lavere om du er flink til å prute). Du kan IKKE ta med deg en utskrift fra Komplett.no eller fra en butikk langt vekke. Det er LOKALE konkurrenter. Samme som hos Komplett/Komplett.no så er ikke nettbutikken til Elkjøp den samme som de lokale, og ergo er prisene nødvendigvis ikke like. Du må da bestille produktene fra nettet om du vil ha til "nett-pris".

Jeg har to ganger benyttet prisgarantien hos Lefdal, de står ved det de sier. Og den er på 150%.

Kjøpte en Boomblaster der til 1895,-. På Elkjøp kostet den 1695,-. Reiste tilbake til Lefdal og fikk utbetalt 300,- cash. (NB! Elkjøp og Lefdal har samme eiere!).

Kjøpte en bærbar telefon til 795,-. Kjøpte 28 dager senere samme telefonen hos Obs! til 695,-. 150,- cash utbetalt fra Lefdal, selv om jeg kom på den 30 dagen som er fristen for prisgarantien.

Har også benyttet returretten hos Elkjøp på en Canon skriver jeg ikke var fornøyd med. Pengene tilbake uten diskusjon!

Men egentlig gikk diskusjonen på returrett og der er vel det meste sagt.

Terje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...