Gå til innhold

Hvor gammel når man reiser første gang med venner?

Rescue me

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk i hvertfall aldri lov til å reise utenlands med venner (utenom sverige og danmark naturligvis) før jeg var over 20. Har fremdeles ikke gjort det heller i en alder av 22, men blir nok noe opplegg til neste år tenker jeg.

Syntes personlig ikke at ungdom under 20 år bør dra av gårde alene eller med venner. Man er rett og slett ikke (les: som oftest) ikke moden nok til å takle problemene som kan oppstå.

Lenke til kommentar

Kommer jo helt ann på.

Hvis man skal til en koselig liten landsby i Frankrike holder det kanskje å være 16 år, men om man skal til Kreta på chartertur med masse fyll og dritt (noe man ikke burde, chartertur er fælt, men 'nuff said) burde man være noe eldre.

Men det kommer veldig ann på personen. Jeg har vært et par dager alene i Amsterdam nå (eller, min far er med, men er på møter, så jeg går rundt alene, og bor med han), og det har gått helt fint.

Men nå er jeg vant til å reise utenlands, ikke bare på Gran Canaria med halve Norge (inkludert naboen), men har vært i USA og flere andre steder hvor man faktisk er nødt til å prate engelsk for å kommunisere.

Jeg vet om flere i klassen min som ALDRI hadde klart seg alene i Amsterdam på dagtid, men jeg har klart det fint. Så det kommer ann på personen.

Endret av hc(tm)
Lenke til kommentar

Jeg er 18, og var på Kos alene i sommer med mine venner på 18, og det gikk helt fint. Tidenes tur! Oppsto noen problemer underveis, men følte vi klarte å takle de som voksne mennesker.

Er nå i Helsinki alene for andre gang. Hittil har det gått sukkersøtt. Skal på byen en tur etterpå, om jeg overlever det får Fanden vite. Så lenge man oppfører seg som folk og ikke tiltrekker seg unødvendig oppmerksomhet går det meste bra, har jeg fått inntrykk av hittil.

Lenke til kommentar

Var også 18 da jeg dro på Interrail første gang. Syntes det var riktig alder.

Noen ingen har vært inne på er at selv om man fornuftig kan man uansett alder komme opp i problemer. Ikke forvent samme mottagelse overalt om man ikke er myndig. Kanskje ber politiet om å få snakke med foreldrene dine.

Om man er myndig eller ikke betyr mye mer enn at man kan kjøpe alkohol.

Lenke til kommentar

Dessuten blir det mykje mindre gøy om ein er under 18år meiner eg. 3. trinnet på VGS var nettopp på (fylle)tur til Danmark. Sjølv om det er 16årsgrense på all alkohol der nede var det maaang utestadar som hadde nedre grense på 18år. Kjipt for dei få folka som ikkje var fylt 18.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært under 18 år, helst 20. Det er kjiipt å ikke komme inn på mange utesteder, men egentlig kommer det litt an på hvordan du oppfører deg.

Hvis du er flink i engelsk og ikke drikker som en svamp, kan du sikkert dra hvis du er under 18. Mange unde mennesker drikker alt for mye alkohol på ferie (siden reglene som regel er litt slappere i utlandet), men hvis du gjør det kommer du ikke til å ha en veldig artig tur.

Å reise med fulle tog når man er fyllesyk er ikke noe kult.

Edit: Legger til litt andre tips også. Du klarer kanskje å oppføre deg ordentlig på tur i ung alder, men klarer dine reise-venner det? Du har ikke lyst til å reise sammen med noen som er konstant dritings og i tillegg kanskje er en rotekopp. Å miste passet sitt i Romania er veldig kjedelig.

Hvis du bestemmer deg for å dra: Kjøp en reiseguide eller to. På denne måten er det lettere å finne fram i svære byer. Kjøp også en ordbok for de aktuelle språkene (særlig hvis du reiser i øst-europa).

Ikke ta den lengste turen. Det kan virke fristende å se flest mulig forskjellige land, men det blir bare stress. Ta en kortere tur, og heller se dere veldig godt om de plassene dere er.

Ikke vær redd for å ta tog i utlandet. Til og med i øst-europa har de overraskende gode tog. Hvis du reiser rundt i Europa, så vil du merke at Norge nesten er for et uland å regne når det kommer til tog.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

I USA er det i hvertfall ikke mye gøy å dra alene, eller med kamerater. Mest med tanke på at det er 21- års grense på konsumering av alkohol, røyk og inngang på de fleste utesteder.

Så hvis man ikke har planer om å kjøre maraton på It's a small world, så ville jeg tatt turen et annet sted.

Lenke til kommentar

Jeg dro på interrail når jeg var 17. Foreldrene mine var litt skeptiske, men lot meg til slutt dra. Syntes man burde la ungdom i samme aldersgruppe få lov til å dra rundt alene. i alle fall så lenge man er nogelunde ansvarlig og oppegående. Det gir masse bra erfaring å klare seg alene over lengre tid uten mamma og pappa. Gjør det lettere å takle ting senere i livet. Å reise rundt gir også en forståelse og respekt for andre kulturer. En ballast som ikke mange i samme aldersgruppe har.

Selvfølgelig blir det drikking på slike turer, men om man ikke er helt kembo-dritings og har gode kamerater som passer på seg så klarer man seg bra. Det skal ganske mye til for å havne i alvorlige problemer slik som ofte media fremstiller at er tilfellet på ungdomsferier.

Har forresten en tråd om turen min ett sted på forumet hvis du trenger noen tips.

Syntes personlig ikke at ungdom under 20 år bør dra av gårde alene eller med venner. Man er rett og slett ikke (les: som oftest) ikke moden nok til å takle problemene som kan oppstå.

Det er jeg sterkt uenig i. Alder har ingen sammheng med hvor moden man er (Ok, en treåring er ikke så moden, men du skjønner tegninga?) Jeg har vært på større ferier med jevnaldrene venner siden 17-års alderen. Har venner som har backapacket Australia/Sør-Øst Asia i ett års tid i 19års alderen.

Hver gang jeg er på ferie ser jeg voksene mennesker som raver rundt i gatene totalt dritings uten noen hemninger, og jeg møter jevnaldrene som oppfører seg som vanlige folk. Modenhet er (til en viss grad) uavhenig av alder.

Folk drar i miltæret i 18års alderen og må ta ansvar for å ikke skyte sidekamraten, men de kan ikke ta nok ansvar for å dra på ferie? Ser du ikke er veldig bereist, det er ikke SÅ skummelt å være på ferie. Klarer man å komme seg rundt i en norsk by, og å kjøpe mat til seg selv her i Norge. Så klarer man det i ett annet land også. Det er ikke så vanskelig.

Endret av Det Dvergiske Kaffebord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...