Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Personopplysningsloven og facebook


theb0rre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden ligger for det første i USA og er som nevnt underlagt amerikansk lovgivning. For det andre, så signerer du på at du gir fra deg personvernet når du går inn på facebook. Dette har vært diskutert opp og ned i mediebildet og jeg er faktisk overrasket over at du ikke har fått det med deg. Hvis du vil vite mer, så kan du forsøke å google temaet... Lykke til

Lenke til kommentar

.

Du vil vel ikke ha likt at andre la ut bilder av deg på facebook uten at du visste om det? Det kunne jo vært bilder du opplevde som krenkende? Så om du f.eks hadde vært medlem så hadde du ikke hatt noen rett til å protestere?

Takk for svar forresten:)

Endret av theb0rre
Lenke til kommentar
Siden ligger for det første i USA og er som nevnt underlagt amerikansk lovgivning. For det andre, så signerer du på at du gir fra deg personvernet når du går inn på facebook. Dette har vært diskutert opp og ned i mediebildet og jeg er faktisk overrasket over at du ikke har fått det med deg. Hvis du vil vite mer, så kan du forsøke å google temaet... Lykke til

9602641[/snapback]

 

Hei!

 

Har faktisk googlet og lest mye, men vil vel tro at det ikke er lov å linke informasjon til et annen person som ikke har samtykket uansett... Eller for å sitere datatilsynet:

 

Når det gjelder samtykke, stiller loven i utgangspunktet ikke krav til at dette skal være skriftlig, men det må ikke være noe rom for tvil om et samtykke virkelig er gitt eller ikke. Samtykket må være en aktiv handling. Det er den som har publisert bildene som skal bevise at et frivillig, uttrykkelig og informert samtykke i den konkrete situasjonen virkelig foreligger.

 

Du vil vel ikke ha likt at andre la ut bilder av deg på facebook uten at du visste om det? Det kunne jo vært bilder du opplevde som krenkende? Så om du f.eks hadde vært medlem så hadde du ikke hatt noen rett til å protestere?

 

Takk for svar forresten:)

9603375[/snapback]

 

Vel, du kan begynne med å lese igjennom den blekka du signerer på når du skal registrere deg på Facebook, den stripper deg for stort sett det meste av personvern. Du kan jo alltids sjekke personvernloven i USA. Hvis den er av interesse.

Lenke til kommentar

Kan du ikke heller foreta deg nettby? det er vel det samme de gjør?

 

 

fikk selv høre av en venninne at hun hadde funnet et bilde av meg på nettet. Jeg har hverken samtykket eller noen ting som tilsier at den personen som har lagt meg ut på nettet kan gjøre det..

 

hvilke rettigheter har jeg da?

 

*dette er kun et eksempel*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...