Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge kasse til sub.


Azton

Anbefalte innlegg

Skal bygge meg en kasse til en sub (12").

 

- Hvilke materialer er greie å bruke?

- Skal jeg fylle den med isolasjon?

- Bør jeg ha slike rør i kassen?

- Hvilken form er grei å ha? en firkant eller ha en vinkel fremme der subben står?

 

 

Instruksjonsboken sier den bør ha et volum på 27,3L, høres dette OK ut? Hva er forskjellen mellom større og mindre volum?

 

- Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

27,3L er nok for lukka kasse, så da skal du ikke ha bassrefleks-rør i kassa. MDF er jo det som blir anbefalt å bygge med, men jeg har selv positive erfaringer med å bruke kryssfiner, det er jo betydelig sterkere og litt lettere å jobbe med.

 

Når det gjelder formen, så er firkanta form lettest å beregne og jobbe med. Er ikke så dumt å dempe kassa heller, du kan kle kassa innvendig med f. eks. porøs trefiber, det ligner på sånne takplater, bare mye mer porøst. Bruker du MDF-plater, så er det ikke så farlig med innvendig demping, da disse platene er veldig "døde" av seg. Bruker du kryssfiner, så bør du dempe kassa.

 

Større volum gir gjerne mer lydtrykk, men det blir galt med både for stor og for liten kasse, kassa skal være bergenet etter visse paramtre som produsenten oppgir.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
27,3L er nok for lukka kasse, så da skal du ikke ha bassrefleks-rør i kassa. MDF er jo det som blir anbefalt å bygge med, men jeg har selv positive erfaringer med å bruke kryssfiner, det er jo betydelig sterkere og litt lettere å jobbe med.

 

Når det gjelder formen, så er firkanta form lettest å beregne og jobbe med. Er ikke så dumt å dempe kassa heller, du kan kle kassa innvendig med f. eks. porøs trefiber, det ligner på sånne takplater, bare mye mer porøst. Bruker du MDF-plater, så er det ikke så farlig med innvendig demping, da disse platene er veldig "døde" av seg. Bruker du kryssfiner, så bør du dempe kassa.

 

Større volum gir gjerne mer lydtrykk, men det blir galt med både for stor og for liten kasse, kassa skal være bergenet etter visse paramtre som produsenten oppgir.

9598850[/snapback]

 

 

Kryssfinèr er IKKE sterkere enn MDF, og langt i fra lettere å jobbe med. Å skru i endeveden på kryssfinèr gir dårligere hold enn på MDF.

 

Kassen må dempes! Lukkede kasser kan dempes med Acousto-Pro, Glava og lign.

Glava støver, men det er ikke så farlig i lukkede kasser.

 

Jo større trykkammer kasse jo dårligere trykk. Kassen skal beregnes til et volum som gir en system-Q på ca 1,2.

Da passer avrullingen på kassen med akustikken og forsterkningen i en standard bilkupè.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...