Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus P5K booter kun med bios default

Anbefalte innlegg

Scenario:

Asus P5K SE, bios 0401

2 x Corsair CM2X1024-6400

Core 2 Duo E6600, (Stepping 6 Rev B2 aner ikke om det er relevant men).

Problem:

Starter maskin første gang, CMOS checksum bad, eller CPU has changed, det er greit nok. Går inn i BIOS, setter ting jeg vil ha (som ingen floppy, ikke advarsel på CPU fan (kjører Zalman Reserator vannkjølign) - Save & Exit - ingen liv. Den nekter boote.

Av med strøm bak på PSU, på igjen, boote opp: Overclocking failed, press F1 to enter Setup, F2 to load default. Hvis jeg nå trykker F2 starter alt opp uten noe som helst krøll, bortsett fra at jeg nå har diverse hardware i device manager jeg ikke har bruk for.

Hvis jeg nå booter igjen, henger den på boot pga CPU Fan. Hvis jeg så går inn i bios og setter ignore på den = Ingen boot igjen.

I tillegg virker det som den vil ha en komplett BIOS reset hver gang maskinen har stått av en natt...

Hva jeg har gjort:

* Prøvd "diverse" CPU-innstillinger, sette litt "random" enable/disable på cpu features, sette cpu ratio til default, enable/disable speedstep - men det ser ikke ut til at noe hjelper.

* Lett etter BETA Bios, men ingenting nyere enn 0401 har jeg funnet på nett.

* Sjekket Asus forum, men ingen løsninger der

PS: Temperaturer er 30 - 35 på cpu, 35-44 på kjerner avhengig av load. CPU ligger på 1600mhz i "idle" og 2400 i "load" - Speedstep-greia. Ingen overklokking.

Tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...