Gå til innhold

Test: Ipod Nano

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan virkelig ikke forstå at noen mener at Apples iPoder har dårligere lydkvalitet enn hva av Creatives Zen spillerne. Faren min har en Creative Zen spiller som jeg har testet opp mot min iPod (1.gen Nano) med et par Creative PX200 hodetelefoner, og det er ingen merkbar forskjell på lyden i de to spillererne om man spiller samme sang med samme hodetelefoner. For å være helt ærlig så er det litt mye forlangt at en liten MP3 spiller som dette klarer å drive et høyohmig headset... Jeg har selv et par BeyerDynamic DT-250 80Ω, og jeg forventet ikke akkurat at iPoden min skulle klare å gi noe særlig lyd i de hodetelefonene. Forøvrig går det faktisk an å beskyttet spilleren sin litt. Jeg har noen riper på skjermen og noe få grunne riper på baksiden av min 1.gen Nano, og annet er ikke å forvente etter to års bruk, men at spilleren skulle være helt maltraktert etter en uke med vanlig bruk har jeg vanskeligheter med å tro på, med mindre man da selvfølgelig legger spilleren i lomma sammen med nøklene sine...

Lenke til kommentar
Jeg kan virkelig ikke forstå at noen mener at Apples iPoder har dårligere lydkvalitet enn hva av Creatives Zen spillerne. Faren min har en Creative Zen spiller som jeg har testet opp mot min iPod (1.gen Nano) med et par Creative PX200 hodetelefoner, og det er ingen merkbar forskjell på lyden i de to spillererne om man spiller samme sang med samme hodetelefoner. For å være helt ærlig så er det litt mye forlangt at en liten MP3 spiller som dette klarer å drive et høyohmig headset... Jeg har selv et par BeyerDynamic DT-250 80Ω, og jeg forventet ikke akkurat at iPoden min skulle klare å gi noe særlig lyd i de hodetelefonene. Forøvrig går det faktisk an å beskyttet spilleren sin litt. Jeg har noen riper på skjermen og noe få grunne riper på baksiden av min 1.gen Nano, og annet er ikke å forvente etter to års bruk, men at spilleren skulle være helt maltraktert etter en uke med vanlig bruk har jeg vanskeligheter med å tro på, med mindre man da selvfølgelig legger spilleren i lomma sammen med nøklene sine...

9613219[/snapback]

Creative Zen og Apple iPod Nano har vell ganske lik lydkvalitet.

Ikke mye å skryte av noen av de.

Skal du ha lydkvalitet er det Cowon du velger, iAudio serien er jo suveren på lydkvalitet..

Lenke til kommentar

Hvilken Creative spiller snakker dere om?

Creative zen er denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=79701

Og har netopp kommet til Norge.

Angående Headset vil jeg anbefale alle å skifte ut det orginale settet med noe bedre. Jeg har ikke opplevd at en spiller ikke greier å drive et headset skikkelig. Både den gamle Zen Microphoto spilleren min og vosonic spilleren jeg har nå fikk en mye bedre lyd med et bra headset.

Lenke til kommentar

forstår ikkje dette snakket om dårligere lydkvalitet og mindre bass osv osv. Eg holder på med musikk på relativt profesjonelt nivå og har en av de svarte nanoene som eg kjøpte i fjor. Eg bruker et vanlig koss portaPro og kan ikkje høre forskjell på låter eg har mixet i timevis, dagevis, månder nesten år, i forholdt til mitt 9000,- mackie onyx 400f lydkort (og eg hører forskjell på mp3er i 192 og 320). eneste e at eg ikkje får like høyt volum, men akkurat passe og e det mastret skikkelig så e det høyt (veldig greit å forholde seg til når man sammenligner mot andre låter). Så slutt og klag på det forbanna lyd greiene viss dåkkar ikkje har peiling. Det irriterer.

"Nano fremfører ikke de dype basstonene så sterkt som vi ønsker"

Mindre bass? ja den har ikkje en knapp som heter superbass som e en illusjon ved å skru opp mellomtone så det høres mer "bassete" ut. Det ødelegger ihvertfall lyden.

Og en annen ting. Eg har hatt min pode siden jul i fjor. og har aldri fått noe riper eller noe som helst. Så koffor degenerer de spillerne til å bli dårligere? og koffor speilet bak? var ikkje bra på de gamle heller.. jaja... retoriske spørsmål og en grei utblåsning

Lenke til kommentar
forstår ikkje dette snakket om dårligere lydkvalitet og mindre bass osv osv. Eg holder på med musikk på relativt profesjonelt nivå og har en av de svarte nanoene som eg kjøpte i fjor. Eg bruker et vanlig koss portaPro og kan ikkje høre forskjell på låter eg har mixet i timevis, dagevis, månder nesten år, i forholdt til mitt 9000,- mackie onyx 400f lydkort (og eg hører forskjell på mp3er i 192 og 320). eneste e at eg ikkje får like høyt volum, men akkurat passe og e det mastret skikkelig så e det høyt (veldig greit å forholde seg til når man sammenligner mot andre låter). Så slutt og klag på det forbanna lyd greiene viss dåkkar ikkje har peiling. Det irriterer.

Mindre bass? ja den har ikkje en knapp som heter superbass som e en illusjon ved å skru opp mellomtone så det høres mer "bassete" ut. Det ødelegger ihvertfall lyden.

Og en annen ting. Eg har hatt min pode siden jul i fjor. og har aldri fått noe riper eller noe som helst. Så koffor degenerer de spillerne til å bli dårligere? og koffor speilet bak? var ikkje bra på de gamle heller.. jaja... retoriske spørsmål og en grei utblåsning

9613966[/snapback]

Et par Koss PortaPro er jo av såpass laber kvalitet, at det skal jo litt til for at en musikkavspiller ikke klarer å bruke dets fulle potensiale.

Om du for eksempel har noen Shure E4C ørepropper eller noen andre kvalitets ørepropper eller headsett, så er forskjellene langt mer merkbare.

Du som driver med musikk på profesjonelt nivå burde da vite at Koss PortaPro ikke akkurat oser av kvalitet.

Men selv med Koss PortaPro syntes jeg det er en liten suse lyd i iPod Nano Gen2.

Som ikke befant seg i f.eks. Cowon iAudio6.

Og ha et lydkort til ni tusen kroner, og benytte seg av et headsett til 300-400kroner blir jo nesten det samme å ha en DVD-spiller og koble den til en gammal svart-hvitt TV. Du vil ikke ha kjangs til å merke forskjellen på bilde- og fargekvalitet på et billig skvip av en DVD-spiller du kjøpte på ICA for to hundre, eller en Pioneer til fem tusen, da TV du kobler spilleren til ikke har mulighet overhode til å benytte potensiale og kraften som er i spilleren.

Lydprosessoren kan ikke gjøre lydbilde og lydkvaliteten bedre, enn hva som er mulig for høyttaleren i headsettet/øreproppen og spille.

Hvis du skjønner hva jeg mener..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

9613966[/snapback]

Et par Koss PortaPro er jo av såpass laber kvalitet, at det skal jo litt til for at en musikkavspiller ikke klarer å bruke dets fulle potensiale.

Om du for eksempel har noen Shure E4C ørepropper eller noen andre kvalitets ørepropper eller headsett, så er forskjellene langt mer merkbare.

Du som driver med musikk på profesjonelt nivå burde da vite at Koss PortaPro ikke akkurat oser av kvalitet.

Men selv med Koss PortaPro syntes jeg det er en liten suse lyd i iPod Nano Gen2.

Som ikke befant seg i f.eks. Cowon iAudio6.

Og ha et lydkort til ni tusen kroner, og benytte seg av et headsett til 300-400kroner blir jo nesten det samme å ha en DVD-spiller og koble den til en gammal svart-hvitt TV. Du vil ikke ha kjangs til å merke forskjellen på bilde- og fargekvalitet på et billig skvip av en DVD-spiller du kjøpte på ICA for to hundre, eller en Pioneer til fem tusen, da TV du kobler spilleren til ikke har mulighet overhode til å benytte potensiale og kraften som er i spilleren.

Lydprosessoren kan ikke gjøre lydbilde og lydkvaliteten bedre, enn hva som er mulig for høyttaleren i headsettet/øreproppen og spille.

Hvis du skjønner hva jeg mener..

9614057[/snapback]

eg som driver med musikk vet såpass at det e sånt utstyr hvermansen har og det er de vi lager musikk for og ikkje for lydfreeks som tror det finest frekvenser over 20 kHz som mastreren allerede har fjernet.

skal si deg at koss headsettet e bedre enn mitt AKG headsett til 1000,-

edit: og bruker selvfølgelig mange forskjellige lydenheter for referanse lyd (div høyttalere og andre headsett). men kan like gjerne jobbe på koss setter som noe annet.

Endret av mrElectric
Lenke til kommentar
Kjøpte du Nano i fjor så har du vel den "fiksa" overlaten på den som ikke blir så lett ripete?

anodisert aluminium tror jeg de kaller det

9614085[/snapback]

har ikkje gjort noe som helst me den, fordi den versjonen har "glass" som ikkje ripes. Bruker den daglig og har den i lommen, og en gang i bandt får den nærmere kontakt med bakken uten problemer..

Lenke til kommentar
EDIT2: Hadde vurdert sterkt denne eller iPod Touch. Men er spent på om det kommer noe alternativ til iTunes til disse. Lite trolig.... Men er lov å håpe :p

9598674[/snapback]

Apple kommer helt klart ikke med noe annet alternativ, men det florerer av 3dje partsprogrammer der ute som gjør det samme. iTunes er etter min mening heller ikke noe dårlig verktøy, det har sine svakheter, men helt OK. Det hadde vært enklere å bare brukt explorer/utforsker og dratt over kataloger, men nå ha man ikke valgt å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar

Apple vil selge musikk. De som kjøper via iTunes bruker iPod og de som har iPod bruker ofte iTunes... tror Apple tjener så mye penger på det at de ikke vil gi noe alternativ med det første. iPod touch har til og med en integrert iTunes som gjør det enda enklere å kjøpe musikk.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner virkelig ikke at man får solgt ufullstendige pakker av denne typen til fullpris uten reaksjoner. (Dette gjelder ikke bare Apple) Man selger en MP3 spiller uten lader og det er dermed godtatt hos folket? er det bare jeg som reagerer på at man må ha en PC for å lade spilleren? Ekstremscenario:

- Mor kjøper denne spilleren.

- Hun får musikk av meg, hos meg. (ifølge Tøndel er det lov å dele musikk med sine nærmeste)

- Hun drar på hytta og får ikke hørt på musikken fordi hun ikke har med en laptop.

Å selge en "vanlig" lader for 400,- synes jeg er for drøyt. Men jeg har ikke hørt andre klage over det så da er det vel godtatt...

Lenke til kommentar
Særlig nå som man har 5 års reklamasjonsrett på slik småelektronikk.

9612470[/snapback]

Dommen i mobilsaken medfører ikke at andre produkter enn mobiltelefoner nå har 5 års reklamasjon. Apple kan fortsette å hevde 2 års reklamasjon inntil en eventuell reklamasjon har vært prøvd i rettssystemet.

Lenke til kommentar

Jaja..

Folk snakker om creative vs. apple her..

Jeg har selv Creative Zen V Plus m. komboen Koss Porta Pro.

Han ene broren min har denne apple som dere har testet her.

Jeg har ikke testet hans apple, men om et par uker, når han er litt "lei" av mp3spilleren, kunne jeg foreslått for han at vi byttelåner mp3spillere.

Creativen er for meg en god 6er.

Jeg har den litt eldre zen v plus med bare 4gb (var max når jeg kjøpte den), samt jeg har jo fjernkontrollen.

Originalpluggene testet jeg ikke engang.

Men, ja.. Jeg har et poeng her da :p

Man kan ikke sånn direkte sammenligne to mp3spillere "uten videre" og basere det hele på en subjektiv hørselstest.

Skulle dette vært en proff test, burde man koblet fra mp3spilleren og inn på noe proff måleutstyr som gjerne målte hz, m.m.

Ja, jeg kan hevde at SonyEricsson w810i er en bedre mp3spiller enn en creative, pga. de medfølgende hodetelefonene fungerer bedre enn de som følger med creativen.

Videre, om jeg tar de w810i hodetelefonene over på creativen, wtf? de er jo bassfri!

Poenget mitt her, er at ikke alt utstyr matcher like bra!

Et par hodetelefoner som passer bra på din telefon (walkman telefon), passer gjerne ikke på en discman. De fra discman passer gjerne ikke bra med karakteristikken til mp3spilleren din, etc.

Slik vil det alltid være og slik er det også i øvrige elektronikkbransjen.

Det er visse høyttalere som anbefales med visse forsterkere, etc. Ikke bare basert på bass, men noen forsterkere er gjerne litt "Lysere"; noen spiller mer bass, noen er mer nøytrale, etc.

Jeg skal ikke slenge drit om apple spilleren eller hevde min creative er bedre, nettop pga . jeg ikke vet hvilken som er best. Jeg skal dog. foreslå for broren min at vi bytter mp3spillere et par dager, om noen uker.. (han må jo få lov å ripe den inn selv, hehe..).

Det jeg ser på som stort minus, er at man fremdeles må ha itunes til apple spilleren, men på påståtte spesifikasjoners pluss-side, er det jo batterilevetiden på angivelige 24 timer.. creativen har vel angivelige 15 timer..

Jeg må ellers si at apple har litt mer kvalitetsfølelse enn creative zen v plus, men min creative nærmer seg nå 1 år og er fremdeles 100% strøken.. Jeg har ikke hatt noen problemer med den heller :-) Så jeg er veldig fornøyd med den.. Skal mao. MYE til før jeg bytter merke, måtte vel i så tilfelle blitt om sony lagde noe bedre :p *forkjærlighet for sony*

Lenke til kommentar
Særlig nå som man har 5 års reklamasjonsrett på slik småelektronikk.

9612470[/snapback]

Dommen i mobilsaken medfører ikke at andre produkter enn mobiltelefoner nå har 5 års reklamasjon. Apple kan fortsette å hevde 2 års reklamasjon inntil en eventuell reklamasjon har vært prøvd i rettssystemet.

9616780[/snapback]

Det er teknisk sett riktig, men mobil-dommen skaper presedens også for lignende dingser. Mp3-spillere må sies å være lignende dingser. Det sies at også det digitalkameraer vil omfattes av den samme dommen. (Uten at det betyr så mye siden kamerabransjen har selv praktisert 5 års reklamasjonsrett "i alle år")

Skulle man flisespikket veldig så kunne man sagt at dommen kun gjelder Nokia 6100, men det er neppe noen som ville prøvet seg på en ny runde i rettsystemet med en annen mobil når Nokia 6100-saken har skapt presedens for bærbar småelektronikk generelt.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner virkelig ikke at man får solgt ufullstendige pakker av denne typen til fullpris uten reaksjoner. (Dette gjelder ikke bare Apple) Man selger en MP3 spiller uten lader og det er dermed godtatt hos folket? er det bare jeg som reagerer på at man må ha en PC for å lade spilleren? Ekstremscenario:

- Mor kjøper denne spilleren.

- Hun får musikk av meg, hos meg. (ifølge Tøndel er det lov å dele musikk med sine nærmeste)

- Hun drar på hytta og får ikke hørt på musikken fordi hun ikke har med en laptop.

Å selge en "vanlig" lader for 400,- synes jeg er for drøyt. Men jeg har ikke hørt andre klage over det så da er det vel godtatt...

9616521[/snapback]

:) det er faktisk ett godt poeng. Kjøpte nettopp ny iPod for å ha i bilen(connectoren funker sef kun med iPod), med den fulgte det ikke med egen adapter, det gjorde det derimot den forrige iPoden(som ikke var kompatibel med connectoren i bilen). Med den gamle iPoden fulgte det med både ordentlig lader OG dockingstasjon, "dockingstasjonen" til denne var noe plastdritt. Nå kan du jo faktisk kjøpe ladere til både bil og 220V med USB utgang for nettopp denne type innretninger, men er forøvrig enig i at det er litt dårlig.

Dvs nå er jo egentlig jeg tilhenger da for at man ikke skal få med alt mulig skrot man ikke bruker og som egentlig bare er miljøsvineri og misbruk av ressurser, men 400.- for laderen er i overkant.. Burde vært en 100.- opsjon eller noe slikt.. Dvs 3djepartsladerene med USB port koster vel noe i den duren, så.

Nå ligger min bare i bilen nå da, men batterilevetiden er jo ikke akkurat evig dersom jeg skulle ta den ut engang da.

Lenke til kommentar
Apple kommer helt klart ikke med noe annet alternativ, men det florerer av 3dje partsprogrammer der ute som gjør det samme. iTunes er etter min mening heller ikke noe dårlig verktøy, det har sine svakheter, men helt OK. Det hadde vært enklere å bare brukt explorer/utforsker og dratt over kataloger, men nå ha man ikke valgt å gjøre det på den måten.

9614337[/snapback]

Det jeg og regner med :) Har aldri sagt at iTunes er dårlig, men hadde vært fint å sett et alternativ. Har selv bestilt meg en iPod Touch da jeg fikk den mer eller mindre servert gratis :) Så jeg får bare leve med litt iTunes tukling på siden iogmed det er ikke det musikkprogrammet som faller mitt hjerte nærmest når kommer til PC-en. Men man kan jo ikke få i pose og sekk :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...