burger`n Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Hei Har nettopp satt sammen en PC av nyinnkjøpte deler. Den funker helt fint, men om jeg ikke setter ned viftehastigheten til CPU i speedfan går den på fullt noe som ikke er nødvendig. Den styres ikke automatisk. Finnes det en finurlig måte å få viften til å gå på 60% med programvare uten å gjøre et inngrep for hver oppstart? Det er nemlig ikke jeg som skal bruke PC til vanlig. CPU: AMD x2 4400+ HK: Msi Mainboard S-AM2 690G mATX Takk Lenke til kommentar
genesis Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) I biosen skal det nok være noe som heter CoolNQuiet.Dette gjelder kun CPU viften, og da må den være tilkoblet CPU-vifte strømmen på hovedkortet.Dette ligger gjerne under power-management, i bios.under hardware monitor, i bios, kan du kanskje gjøre slik at hovedkortet også styrer en eventuell kabinett vifte om du bruker dette også. Da må også denne være tilkoblet rett plass på hovedkort.Kanskje du også må laste ned ett eller annet lite CoolNQuiet program fra AMD, eller installere det fra medfulgende hovedkort-cd.Om du får aktivert dette må du vite at cpu viften nok vil gå full guffe med en gang du restarter, så stiller den seg sakte men sikkert ned så sant cpuen ikke krever så kraftig kjøling. Endret 6. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Takker. Alt som det skal være nå. C&Q funket fra før av, men jeg visste ikke om at det var vifteinnstillinger i BIOS. Første gang jeg har satt sammen en PC selv så helt smertefritt kunne det ikke gå... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Du har vel også liggende "Dual Core Center" utility på den medfølgende driver-CD-en, hvis du ikke alt har innstalert det. Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Det fulgte med to CD-er hvor den ene var Vista drivere. Jeg brukte kun den, hva som var på den andre er jeg ikke sikker så jeg skal åpne den imorgen når jeg kommer hjem og se hva den inneholder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå