A-dog Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Siden tidenes morgen har vi lett etter forklaringer. Mennesker har hatt et brennende ønske om å vite og forstå. Det ligger i vår natur. Vårt ønske om å forklare det uforklarlige, er ironisk nok det vi mest ønsker å forklare. Spørsmålet er jo da: Hvordan forklarer man det uforklarlige? Det blir som å spille fotball med et egg, knuste drømmer. Omeletter blir det hvertfall ikke. Men i all denne røren, ligger den største striden mellom dem alle. Vitenskapen og religion. Sort og hvitt. Natt og dag. Men selv om religion og vitenskapen består av veldige forskjellige prinsippielle grunnmurer har de noe veldig til felles. De prøver begge å finne svar. Vitenskapen legger grunnlag for tenke ut teorier for så å teste dem ut. Og i mitt hodet har en tråd spunnet i for lang tid, det er på tide å teste ut min teori. Kristendommen, den monoteistiske religion med bakgrunn fra Jødedommen. ”Numer one in fooling people”. Jesus fra Nazaret var utentvil en betraktelig inntelligent fyr som har mye til felles med Sokrates. Denne vennlige religionen er den absolutt største og mest utbredte. Derfor mitt valg. Den nå altfor oppskrytte teorien min er enkel, men trenger strenge regler for å fungere. Tanken min er å dokumentere effekten på bønnene mine og finne ut om de gir utslag. Rapporter vil bli skrevet etterpå. Mine 5 bud er som følger. 5 bud: 1. 1 bønn hver dag, kvelds. 2. Ikke stride imot fri vilje 3. ikke mirakler. 4. Utføres på engelsk. 5. Ikke om overfladiske ting som penger. Dagens bønn: (28 sept. 2007) Kvelds: Kjære Gud. Tilgi meg fader, for jeg har syndet. I dag tok jeg meg selv i å nikke annerkjennende og trampe i takt med "ridin' av Chamillionaire før det gikk opp for meg hvilken gudsbespottelse dette var. Kan du gjøre det slik at morgendagen ikke vil inneholde fjortis house music men heller befriende og intellligent rock. Dette gjelder kun på selve festen. På forhånd takk. Tanken er da at jeg skal ut imorgen og siden jeg er ung og min generasjon er preget av at det er kult å ha fått 9 skudd i pannen og fortsatt kunne lage sanger om bitches and money. Er musikken møk (etter min smak), derfor spør jeg gud om dette kan være musikkens dag. For meg. Oppdatering. Søndag, rundt kl 1-2. Endret 28. september 2007 av A-dog Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Du kan ikke be om ting som faktisk har en sjangse å skje, fordi hvis det skjer så har det ikke noe med bønnen du gjorde natten/uken før. Derfor hvis du skal bevise at en bønn virker så må du be om noe som ikke kommer til å skje. Ellers så er nok bønn en god måte for folk å manne seg opp for ting, be om å klare en fremføring natten før, be om å møte ei jente, be om å stå på denne prøven osv. Så når den dagen det faktisk stemte at bønnen gikk i oppfyllelse så tror de at det var fordi Gud gjorde det, og ikke fordi de selv gjorde det. I Evan Almighty forklarte dem bønn som at Gud gav dem styrke/muligheten nok til å gjøre det de selv ba om... Så hvis du ba om at du skulle bli kvitt kreften din så gav Gud deg muligheten til å bli kvitt kreften... Lenke til kommentar
On1Musha Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 gud er en man i eventyrene Lenke til kommentar
A-dog Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Du kan ikke be om ting som faktisk har en sjangse å skje, fordi hvis det skjer så har det ikke noe med bønnen du gjorde natten/uken før. Derfor hvis du skal bevise at en bønn virker så må du be om noe som ikke kommer til å skje. Ellers så er nok bønn en god måte for folk å manne seg opp for ting, be om å klare en fremføring natten før, be om å møte ei jente, be om å stå på denne prøven osv. Så når den dagen det faktisk stemte at bønnen gikk i oppfyllelse så tror de at det var fordi Gud gjorde det, og ikke fordi de selv gjorde det. I Evan Almighty forklarte dem bønn som at Gud gav dem styrke/muligheten nok til å gjøre det de selv ba om... Så hvis du ba om at du skulle bli kvitt kreften din så gav Gud deg muligheten til å bli kvitt kreften... 9597482[/snapback] At 16-17 åringer spiller Arctic Monkeys, Eric Clapton, Bod Dylan, The doors og majoriteten liker det de hører er vel strengt talt ganske så usannsynlig? Gud må virkerlig ta i en hånd for at dette skal skje er jeg redd. Og alle referanser fra Evan almighty går i søplebøtta er jeg redd Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 At 16-17 åringer spiller Arctic Monkeys, Eric Clapton, Bod Dylan, The doors og majoriteten liker det de hører er vel strengt talt ganske så usannsynlig? 9598920[/snapback] Jeg tror nok du at du dessverre har veldig rett i akkurat det der. Men uansett... Jeg tror at hvis du faktisk er 100% overbevist om at det hjelper å be, så hjelper det. Bare du vil/ønsker det sterkt nok, vil det nok skje, for å si det på den måten. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Jeg tror at hvis du faktisk er 100% overbevist om at det hjelper å be, så hjelper det.Bare du vil/ønsker det sterkt nok, vil det nok skje, for å si det på den måten. Spørs hva du ønsker om, hvis det er noe som personen som ber kan gjøre så kan det godt skje at h*n får selvtillit ved å be, men det å be at Moder Teresa blir frisk slik at hun kan hjelpe fattige barn i X land og å bli kvitt kriminaliteten på jorda virker ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Spørs hva du ønsker om, hvis det er noe som personen som ber kan gjøre så kan det godt skje at h*n får selvtillit ved å be, men det å be at Moder Teresa blir frisk slik at hun kan hjelpe fattige barn i X land og å bli kvitt kriminaliteten på jorda virker ikke. 9610213[/snapback] Helt klart. Jeg tenkte vel mer på det personlige planet. Lenke til kommentar
MystiqueCamouflage Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Du kan ikke be om ting som faktisk har en sjangse å skje, fordi hvis det skjer så har det ikke noe med bønnen du gjorde natten/uken før. Derfor hvis du skal bevise at en bønn virker så må du be om noe som ikke kommer til å skje. Ellers så er nok bønn en god måte for folk å manne seg opp for ting, be om å klare en fremføring natten før, be om å møte ei jente, be om å stå på denne prøven osv. Så når den dagen det faktisk stemte at bønnen gikk i oppfyllelse så tror de at det var fordi Gud gjorde det, og ikke fordi de selv gjorde det. I Evan Almighty forklarte dem bønn som at Gud gav dem styrke/muligheten nok til å gjøre det de selv ba om... Så hvis du ba om at du skulle bli kvitt kreften din så gav Gud deg muligheten til å bli kvitt kreften... 9597482[/snapback] Jeg som trodde denne fyren hadde noe i mot religion...... Sant ssnt det han sier... En viktig ting å få med seg når det hjelper bønn og svar... Man kan be om mye bortsett fra materialistiske ting, en person som er syk eller skadet kan man be for slik at han skal bli bedre... Men gud har bestemt hva som skal skje, gud har bestemt at en skal be om å bli bedre i noe eller av noe.. Gud har bestemt om en person skal i det hele tatt tenke på det og be... Det beste av alt.. man får det svaret man søker.. innerst inne vet du svaret på alt... Selv om du ikke vil innse det Lenke til kommentar
A-dog Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2007 Tråd ønskes stengt i ærefrykt. Lenke til kommentar
Lafs Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Du kan ikke be om ting som faktisk har en sjangse å skje, fordi hvis det skjer så har det ikke noe med bønnen du gjorde natten/uken før. Derfor hvis du skal bevise at en bønn virker så må du be om noe som ikke kommer til å skje. Ellers så er nok bønn en god måte for folk å manne seg opp for ting, be om å klare en fremføring natten før, be om å møte ei jente, be om å stå på denne prøven osv. Så når den dagen det faktisk stemte at bønnen gikk i oppfyllelse så tror de at det var fordi Gud gjorde det, og ikke fordi de selv gjorde det. I Evan Almighty forklarte dem bønn som at Gud gav dem styrke/muligheten nok til å gjøre det de selv ba om... Så hvis du ba om at du skulle bli kvitt kreften din så gav Gud deg muligheten til å bli kvitt kreften... 9597482[/snapback] Jeg som trodde denne fyren hadde noe i mot religion...... Sant ssnt det han sier... En viktig ting å få med seg når det hjelper bønn og svar... Man kan be om mye bortsett fra materialistiske ting, en person som er syk eller skadet kan man be for slik at han skal bli bedre... Men gud har bestemt hva som skal skje, gud har bestemt at en skal be om å bli bedre i noe eller av noe.. Gud har bestemt om en person skal i det hele tatt tenke på det og be... Det beste av alt.. man får det svaret man søker.. innerst inne vet du svaret på alt... Selv om du ikke vil innse det 9624121[/snapback] Man vet ikke svaret på alt nei. Og bønn hjelper kansje noen ytterst få til å få bedre selvtillit, i beste fall, ikke noe mer. Men hver dag bruker mennesker mange hundretusener av timer på bønn til sammen. Kunne dem heller gjort noe fornuftig med tiden, ville muligens verden vært et bedre sted å bo Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Du kan ikke be om ting som faktisk har en sjangse å skje, fordi hvis det skjer så har det ikke noe med bønnen du gjorde natten/uken før. Derfor hvis du skal bevise at en bønn virker så må du be om noe som ikke kommer til å skje. Ellers så er nok bønn en god måte for folk å manne seg opp for ting, be om å klare en fremføring natten før, be om å møte ei jente, be om å stå på denne prøven osv. Så når den dagen det faktisk stemte at bønnen gikk i oppfyllelse så tror de at det var fordi Gud gjorde det, og ikke fordi de selv gjorde det. I Evan Almighty forklarte dem bønn som at Gud gav dem styrke/muligheten nok til å gjøre det de selv ba om... Så hvis du ba om at du skulle bli kvitt kreften din så gav Gud deg muligheten til å bli kvitt kreften... 9597482[/snapback] Jeg som trodde denne fyren hadde noe i mot religion...... Sant ssnt det han sier... En viktig ting å få med seg når det hjelper bønn og svar... Man kan be om mye bortsett fra materialistiske ting, en person som er syk eller skadet kan man be for slik at han skal bli bedre... Men gud har bestemt hva som skal skje, gud har bestemt at en skal be om å bli bedre i noe eller av noe.. Gud har bestemt om en person skal i det hele tatt tenke på det og be... Det beste av alt.. man får det svaret man søker.. innerst inne vet du svaret på alt... Selv om du ikke vil innse det 9624121[/snapback] Man vet ikke svaret på alt nei. Og bønn hjelper kansje noen ytterst få til å få bedre selvtillit, i beste fall, ikke noe mer. Men hver dag bruker mennesker mange hundretusener av timer på bønn til sammen. Kunne dem heller gjort noe fornuftig med tiden, ville muligens verden vært et bedre sted å bo 9654158[/snapback] Jeg tror folk flest bruker for mye tid på "fornuftige" ting eller ting generellt. Hva om man brukte mer tid på refleksjon, filosofering og tenking? (og også bønn)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå