zicoz Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Jeg har lyst å starte å lære meg å progranmere, var såvidt borti pyton for noen år siden og programerte noen helt enkle kalkulatorlignende saker som regnet ut bl.a. areal av en trekant o.l. Har de siste månedene jobbet endel med mediasenterløsninger, og finner ikke noe som er bygget opp for ett slikt system som jeg ønsker, så da går jo tankene mot det å gjøre det selv. Jeg regner med at det å programere ett mediasentersystem er langt mer avansert enn det jeg har kunnskap til pr dags dato, og det nok vil ta lang lang tid før jeg har den kunnskapen jeg trenger, så mediasentersystem er ett langtidsmål, men ett sted må man begynne, og da lurer jeg på hva jeg bør starte med, og hvilket språk passer for denne typen programmering? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg vil tippe .NET pakken, mye litteratur tilgjengelig og ikke minst verktøy. Hvilket språk er likgyldig innen .NET, så lenge det ikke blir VB.NET. Personlig har jeg ikke erfaring med C#, men dette har jeg hørt mye om. Skal du starte idag, ville jeg startet rett på C#. Er det lov til å spørre om mer informasjon om hva du har tenkt å lage? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Det aller enkleste, og beste, ville nok vært å bruke C# sammen med Managed DirectX. Da kan du bruke Direct3D til grafikk, og DirectShow til å vise video. Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 ok, takk skal dere ha Det jeg kan si er vel at lyd ikke vil bli noe problem lenger Men om det er mulig å få til det jeg ønsker, er en annen sak. Er vel en slags videreutvikling av måten Kaleidescape er satt opp på og med en liten blanding av PlutoHome/Linux MCE. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Hvis du ikke er interresert i noe fancy 3D greier, så holder også enten windows forms, eller System.Drawing for det aller meste. Da bruker du bare Microsoft.DirectX.AudioVideoPlayback namespacet, som er utrolig enkelt å ha med å gjøre. Hvis du derimot skal bruke Direct3D til å rendre, må du bruke Video.RenderToTexture før du kan vise noe på skjermen. Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 ok, får se mer på hva jeg velger når jeg kommer så langt, men blir nok med noe 2d greier, men regner med å måtte bruke en god del tid på å programere andre ting før jeg kan starte med prosjektet så får se når jeg kommer så langt Men takk for innspillene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå