xantarion Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Telefonen min ble sendt på verksted (litt under ett år gammel), og jeg fikk bekreftet at det var en garantisak. Det var ikke lønnsomt å reparere telefonen, så de skulle sende meg en ny telefon av samme modell. Problemet var at telefonen jeg fikk var ikke ny, men brukt. Kan verkstedet gjøre dette? Trodde de måtte gi meg pengene tilbake, eller en tilsvarende ny vare. Kan evt. jeg velge selv om jeg vil ha pengene tilbake eller nytt produkt (i tilfeller der butikken ikke kan reparere), eller er dette opp til butikken? Jeg aner ikke, vet noen av dere? Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hvordan vet du at den er brukt? Noen ganger bytter de bare selve telefonen, mens dekselet er det samme Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Hvordan vet du at den er brukt? 9596559[/snapback] Ikke svar et spørsmål med et spørsmål da ..Det lå et par sms'er som ikke var mine på den, og noen andre småting (støv etc.) Men det jeg lurer på er det samme; Kan verkstedet gi meg en brukt telefon, eller har jeg krav på pengene tilbake/helt ny telefon? Endret 28. september 2007 av xantarion Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 De kan bytte den i en bytteenhet, ja. Det blir det samme som om telefonen ble reparert og teller som avhjelpsforsøk. Har telefonen vært innsendt for samme feil to ganger tidligere kan de ikke gjøre det med mindre du ønsker det. Lenke til kommentar
poe Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 De kan bytte den i en bytteenhet, ja. Det blir det samme som om telefonen ble reparert og teller som avhjelpsforsøk. Har telefonen vært innsendt for samme feil to ganger tidligere kan de ikke gjøre det med mindre du ønsker det. 9596994[/snapback] Hmm... Kan du vise i forbrukerkjøpsloven der dette står? Tror ikke de kan erstatte en ødelagt enhet med en annen som er brukt. Hvordan skal kunden vite om den enheten han får er vesentlig mer slitt en den han leverte inn til rep? Nei, klag og forlang ny telefon eller pengene tilbake! Elendig service bør man slå hardt ned på... Lenke til kommentar
Marasmus Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Det er da ett fett om telefonen blir reparert eller byttet. Resultatet er det samme. Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Men tenker at telefonen holder jo tydeligvis ikke mål, og som "alle" andre nyere telefonen så har den svært begrenset levetid. Mao så har en brukt telefon allerede kommet langt i "livet sitt". Lenke til kommentar
Andy07 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Men tenker at telefonen holder jo tydeligvis ikke mål, og som "alle" andre nyere telefonen så har den svært begrenset levetid. Mao så har en brukt telefon allerede kommet langt i "livet sitt". 9597875[/snapback] Det virker som at det er en Swap (bytte) enhet du har fått. Dette kan være en telefon som verkstedet har fått inn som DOA (telefon som er brukt mindre en 7 dager) som de har fikset. Hvis du har levert inn en nesten 1 år gammel telefon, så er dette mest sansynlig nyere enhet en det du hadde fra før. At det lå meldinger innpå, skal selvfølgelig ikke skje, da de pleier å formatere telefonene. Dette er tydeligvis en glipp. Når det gjelder reklamasjon på ny salgspakke/heving så står det beskrevet i forbrukerkjøpsloven paragraf 29 og 30. " Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 De kan bytte den i en bytteenhet, ja. Det blir det samme som om telefonen ble reparert og teller som avhjelpsforsøk. Har telefonen vært innsendt for samme feil to ganger tidligere kan de ikke gjøre det med mindre du ønsker det. 9596994[/snapback] Hmm... Kan du vise i forbrukerkjøpsloven der dette står? Tror ikke de kan erstatte en ødelagt enhet med en annen som er brukt. Hvordan skal kunden vite om den enheten han får er vesentlig mer slitt en den han leverte inn til rep? Nei, klag og forlang ny telefon eller pengene tilbake! Elendig service bør man slå hardt ned på... 9597020[/snapback] Microsoft gjør akkurat det samme med Xbox som blir sendt på service. Lenke til kommentar
orjanos3.16 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Dette er helt vanlig. HP, Sony Playstation og Microsoft X-box er noen store aktører som bruker swap-enheter. I tillegg er det også ganske vanlig med swap-enheter på telefoner. Endret 29. september 2007 av orjanos3.16 Lenke til kommentar
mskancke Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Mulig de har byttet "innmaten" (tatt ut innholdet men beholdt dekselet). Dette kalles SWAP. Det som kan ha skjedd i det tilfellet er at de har satt inn en "swap" som egentlig skulle til skroting (kasting). For meg høres det mest ut som serviceverkstedet har gjort en glipp. Mvh Marius Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Takk for mange svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå