Gå til innhold

er alle handlinger egoistiske?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hm, jeg kan vel ikke akkuratt skryte av at jeg har et godt ordforåd (eller hva nå det heter), så jeg kommer ikke på noe annet ord jeg :hmm:

Men jeg kan hvertfall takke for mange fine argumenter for og imot denne "egoismen", så når jeg kommer på skolen igjen skal jeg nok få diskutert dette litt videre med kameratene mine :p

Men det er bare å komme med flere argumenter, for jo mer jeg kan si, jo hardere kan jeg slå de ned i støvla!

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på det samme, men har kommet frem til at ikke alle handlinger springer ut fra egoisme. Det er faktisk mulig å gjøre gode gjerninger uten at det som eventuelt skulle falle positivt tilbake på deg selv er målet.

 

Man kan vende og vri på alt og granske alle tanker/handlinger og komme frem til at det gjenger personen som utfører den, men det trenger ikke være en egoistisk tanke bak det.

 

Man kan med andre ord gjøre en god gjerning som får et positivt utfall også for deg selv, men dersom dette ikke er målet med handlingen er det ikke en egoistisk handling.

 

Ble litt knotete skrevet dette :whistle:

Lenke til kommentar

Du kan vell si at alle handlinger er egoistiske, men det er forskjellige grader av egoisme i dem.

 

F.eks du donerer 100 kr til Redd barna -> Du hjelper barna -> Du får en god følelse ove r at du har hjulpet noen og at du gjør en forskjell.

Her har du en gjerning med veldig lite egoisme, men uansett så får du en viss grad av selvtilfredstillelse.

Og du tenker kanskje at vist du ikke hadde gitt 100 kr til den bøssebæreren så hadde du fått dårlig samvittighet.

 

annet eks.

Du ser ei gammel dame miste 100 kr og bestemmer deg for å ikke si ifra, men heller ta pengene.

Her har du en veldig egoistisk tanke som bare kommer deg til gode, og faktisk kunne ha gjort livet til den gamle damen "surere".

 

Så disse to handlingene har begge egoistiske baktanker, men den første kan vell graderes som en "snill" egoistisk tanke, som både kommer deg og de du donerte til vinning.

Mens den andre baktanken kommer kun deg til gode, og gjør noe negativt til andre part.

Det vill gjøre denne egoisme tanken til en "slem" egoisme tanke.

 

My two cents :p

Lenke til kommentar
Jeg tror at hvis noen gjør en helt "uselvisk" handling, som feks. gi 10 000 kroner anonymt til til ett godt formål.. så tror jeg fortsatt den personen prøver å score bonuspoeng hos "han der oppe" eller no sånt..

Det har med den godhetsfølelsen personen opplever å gi de 10 000 kronene. Jeg får ikke slike følelser, derfor hadde jeg aldri gitt 10 000 til noen.

 

Svarer videre med ett innlegg i en eldre tråd om akkurat det samme.:

 

"Jeg har også tenkt mye på dette. Og det er nesten bortkastet å diskutere, fordi alle som er uenige, tolker ordet 'egoisme' på en annen måte enn vi som mener at alle 'bevisste' handlinger er egoistiske.

 

Det som f.eks headcleaver kaller egoisme, kaller jeg 'negativ egoisme' (ie. En handling som hjelper deg, men skader andre). Og det som han sier ikke er egoistisk, det kaller jeg 'positiv egoisme' (En handling som også hjelper andre). Dere er bare for opphengt i at 'egoisme' er veldig negativt ladet. Selv snakker jeg akkurat som alle andre, fordi det blir bare tull å dra opp diskusjonen hver gang. Men når jeg sier 'egoisme', mener jeg negativ egoisme, og det gjør alle andre også. Alle vil bare ikke innrømme det.

 

Det eneste spennende med hele greia er at mennesket er 100% egoistisk, som var en liten tankevekker for min del."

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Jeg personlig ser ikke på egoisme som å hele tiden ta hensyn til seg selv, men som en manglende evne til å ta hensyn til andre. En egoist er i mine øyne selvsentrert og vil derfor sjeldent vurdere muligheten for at godhet mot andre ofte kommer en selv til gode. Derfor vil jeg si at ikke alle handlinger er egoistiske.

 

Men da blir vel dette til slutt en diskusjon om definisjoner, så da er det nersten bedre på engelsk der man skiller mellom ethical egoism og selfishness

Lenke til kommentar

Egoisme betyr å være selvisk eller egennyttig. Ordet "egoisme" kommer av det latinske ordet "ego" som betyr "jeg". Egoisme innebærer å eksistere for sin egen skyld.

 

Men jeg tror jeg har ombestemt meg på emne om at alle handlinger er egoistiske..

 

f.eks Per har en mor som jobber og sliter dag ut og dag in for å gi mat å drikke til sin lille Per.

Jeg ser ikke et eneste egoistisk utfall i denne handlingen.

Men det går vell på morsinstinkt osv..

Lenke til kommentar
Egoisme betyr å være selvisk eller egennyttig. Ordet "egoisme" kommer av det latinske ordet "ego" som betyr "jeg". Egoisme innebærer å eksistere for sin egen skyld.

 

Men jeg tror jeg har ombestemt meg på emne om at alle handlinger er egoistiske..

 

f.eks Per har en mor som jobber og sliter dag ut og dag in for å gi mat å drikke til sin lille Per.

Jeg ser ikke et eneste egoistisk utfall i denne handlingen.

Men det går vell på morsinstinkt osv..

9604236[/snapback]

Er det ikke egoistisk av moren til Per å ønske å ha et barn?

Kanskje hun får en god følelse av å vite at Per har hatt middag hver dag en hel uke, fordi hun har jobbet så hardt? Da er det jo en egoistisk baktanke bak jobbingen da.

Lenke til kommentar

"There is something about yourself that you don't know. Something that you will deny even exists, until it's too late to do anything about it. It's the only reason you get up in the morning. The only reason you suffer the shitty puss, the blood, the sweat and the tears. This is because you want people to know how good, attractive, generous, funny, wild and clever you really are. Fear or revere me, but please, think I'm special. We share an addiction. We're approval junkies. We're all in it for the slap on the back and the gold watch. The hip-hip-hoo-fuckin' rah. Look at the clever boy with the badge, polishing his trophy. Shine on you crazy diamond, because we're just monkeys wrapped in suits, begging for the approval of others." - Jake Green

 

Så filmen Revolver i går og det sitate i filmen passet så bra inn i denne diskusjonen. Jeg trur menneske er naturlig egoistiske for å forbedre sitt eget selvbilde. Personlig syntes jeg man ikke skal se på det å hjelpe andre som egoisme, men når du tenker over det så er det jo det til en viss grad.

 

Det sies jo også at egoismen skapte djevelen slik at menneske skulle ha noe annet enn seg selv å legge skylden på for alt ondt som skjer.

Lenke til kommentar

Akkurat denne diskusjoen har jeg hatt mange ganger :)

 

Jeg tror mye av problematikken er at man i dagligtale anser egosime som en negativ ting, mens de som kan litt filosofi bruker det nøytralt når man snakker om filosofiske problemstillinger. Feks så kan man snakke om ego og mene jeg'et, eller ID, mens dagligtalen bruker det som betegnelse på en som er egoistisk (negativt)

 

Når man skal diskutere egosime så kan man med fordel lære seg litt om motivasjonsteori. For å ta det kort kan en handling gjøres for å oppnå noe positivt, eller for å ungå noe negativt.

 

Feks, rydding. Noen gjør det fordi de liker følelsen av å ha det rent rundt seg, andre gjør det fordi de ikke vil ha den negative følelsen av å bli sett på som ekstremt rotet/eller unngå stanken som kommer når matrester blir liggende for lenge. Noen har ikke noen motivasjon i noen av retningene. De lar alt ligge og havner i avisen når helsevesenet må gripe inn.

 

Klassiske motargumenter er ting som å offre livet sitt for andre osv.

Der blir det et spørsmål om premissene til den som sier det. Kan man tenke seg at en har en motivasjon som er høyere enn motivasjonen til å leve? I og med at folk tar selvmord skulle man tro det.

 

Uansett blir det en diskusjon uten fasit siden ingen med sikkerhet kan si hva som er motivasjonen for en handling. (vi diskuterer jo fortsatt hvorvidt man selv velger sine handlinger eller ikke (determinisme/fri vilje))

 

Ser man ikke egosime som en utelukkende negativ ting så er det i mine øyne helt klart at alle handlinger er egoistiske.

Lenke til kommentar

Et av problemene med "alle handlinger er egoisme" er at de som støtter denne påstanden tar på seg egoismebrillene sine og leter etter egoisme og er selv dommeren over hva som er egoisme. Man kan alltid si at personen handlet egoistisk uten å gjøre noe annet enn å nevne et av resultatene som gavnet personen og man ignorerer de resultatene av handlingen som ga negative resultater for personen. Det blir litt som å si at alt er Guds vilje.

 

Ellers så er det vanlig å hevde at påstanden er selvreffererende

Lenke til kommentar
Så du mener at du bare helt usakligt gikk ut i skogen å gjorde det der?

Eller var det en annen grunn i bildet, får klarer ikke å se for meg noen gjøre noe så usakli..

9606382[/snapback]

 

Jeg gjør det jo for å gjøre en god gjerning, men totalt uegoistisk.

 

Edit: typo.

Endret av alec1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...