Gå til innhold

er alle handlinger egoistiske?


Anbefalte innlegg

En del av kammeratene mine har hatt en diskusjon pågående i ganske lang tid nå: Er alle handlinger et menneske gjør egoistiske?

Er det sånn at når man hjelper andre, så gjør man det egentlig for å få god samvittighet selv?

 

Det er ikke jeg som har deltatt mest i denne diskusjonen, men tenkte at jeg kunne få noen innspill fra noen utenfor vennekretsen min. For da kan jeg kanskje komme med noen gode argumenter til denne diskusjonen.. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er av den oppfatning at alt mennesker (alle skapninger) gjør (i en viss forstand) bunner i egoisme, eller i hvert fall har egoistiske trekk ved seg. Ikke at det ikke finnes uselviske handlinger, men selv de er egoistisk motivert, og selv om vi av naturen er sosiale vesener som samarbeider en hel masse gjør vi det selvfølgelig fordi vi har alt å vinne på det.

 

Det (alene) betyr ikke at vi er svin alle sammen, men at egoisme-begrepet egentlig ikke er særlig sterkt. - Din jævla egoist! - Ditt jævla menneske! Det første høres verre ut enn det siste, men er det ikke.

 

Hvilken nytte har vi av dette? Vel, man kan i hvert fall be prektige tullekuker om å ta seg en bolle. En tusing til et godt formål sier ingenting om deg som menneske annet enn at du har andre prioriteringer enn han som velger å sitte på pengene, og at du er aldri så lite pretensiøs i tillegg. Personlig får jeg litt makk av alt som heter veldedighet.

 

EDIT: Litt lagt til

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at alle handlinger er egoistiske.. ta lærerer som lærer ting til barn..de tjener jo ræva...men gjør det for barnas skyld, ikke for pengene..samme er det med barnevern..to av mine venninner studerer barnevern nå, og de gjør det fordi de vil hjelpe barn, ikke for deres egen skyld men fordi de mener at barn fortjener gode barndommer og vil ha yrker der de kan gjøre det de kan... og lønna er vel på maks 300 000 i året siden de skal jobbe for staten, så egostisk handling vil jeg ikke si det er..

 

dessuten så kan man vel si at alle handlinger er egoistiske hvis det er for å føle at man gjør noe bra for andre...bygge sin egen selvtillit eller godfølelse om seg selv, men det varierer fra person til person, og handling til handling, så kan vel ikke si at ALLE handlinger er egoistiske

Lenke til kommentar

Ja, men så er det jo fint for de som får pengene da (om det er noen mellommenn eller om det virkelig er de fattige som får pengene er jo vanskelig å vite, men uansett så er det noen andre som får glede av pengene) Så selv om det kanskje er litt egoistiskt å gi bort penger, så hjelper det jo andre også.. Så det er jo ikke bare egoistiskt å gi bort penger og hjelpe noen..

Men da, hvis dette er egoisme, så er den jo ikke negativ hvertfall. For den er jo god for alle parter...Men det jeg begynte å lure på nå er om det er egoisme når det hjelper andre også? :hmm: er ikke egoisme det at man bare tenker på seg selv egentlig?

Lenke til kommentar

Alle handlinger er for å gange seg selv på et eller annet vis. Gjør en noe snilt for en annen er det fordi en ganger på det selv, enten ved å være fornøyd med seg selv eller fordi en får noe fra den andre på et eller annet vis. Om det kun er glede fra den andre personen er dette fortsatt noe som gleder den som har gjort noe pent.

Så ja, alle handlinger kan klassifiseres som "egoistiske".

Lenke til kommentar
Ja, men så er det jo fint for de som får pengene da (om det er noen mellommenn eller om det virkelig er de fattige som får pengene er jo vanskelig å vite, men uansett så er det noen andre som får glede av pengene) Så selv om det kanskje er litt egoistiskt å gi bort penger, så hjelper det jo andre også.. Så det er jo ikke bare egoistiskt å gi bort penger og hjelpe noen..

Men da, hvis dette er egoisme, så er den jo ikke negativ hvertfall. For den er jo god for alle parter...Men det jeg begynte å lure på nå er om det er egoisme når det hjelper andre også? :hmm:  er ikke egoisme det at man bare tenker på seg selv egentlig?

9596850[/snapback]

 

jeg vil tro at egoisme er når man bare tenker på seg selv..ligger jo i ordet..ego... det er ikke mellommenn i barnevernet=p

Lenke til kommentar
hvis du ikke hadde følt deg bra i ettertid hadde du gitt bor pengene da?

9596964[/snapback]

 

Klart det, det er derfor det ikke er egoisme.

 

En god gjerning blir ikke umyndiggjort fordi det føles rett å utføre den.

 

En passende diagnose på dem som aldri klarer å se det postive og uegoistiske ved en god gjerning er sosiopat.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at alle handlinger et menneske gjør er egoistiske, ta f.eks:

Du gir ikke penger til Afrika for å hjelpe deg selv, eller å gå i rødt for å støtte Burma-demokratene (Du skjønner poenget mitt).

 

EDIT: Huff dette blir bare tull.. Men håper du skjønner det... :(

Endret av Axel_S
Lenke til kommentar
Ja, jeg skjønner for så vidt poenget ditt. Men gjør man det bare for å hjelpe andre, eller er det EGENTLIG for at man skal få en god følelse selv? Den følelsen av at man har gjort noe godt..

9597031[/snapback]

Mitt poeng eksakt. Men å kalle det egoistisk blir feil. En egoistisk handling kan heller beskrives som noe som kun ganger en selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...