Thlom Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Har ikke politiet en effektiv måte å stoppe vedkommende på, bør biljakten avbrytes for å spare uskyldiges liv er nå min mening. Her er jeg helt enig. Gjelder for politiet alle land vil jeg si. Å begynne å sette en hel haug andre liv i fare for å ta en person blir feil. 9597140[/snapback] Jeg blir like overrasket hver gang en slik sak skjer. Alle folkene som reagerer på denne måten. Det er etter min mening svært lite gjennomtenkte holdninger. Politiet kan da ikke klandres for noe som gjøres av noen som prøver å stikke av fra politiet. Eks: Politet jager en morder. Han stanser en bil, skyter sjåføren, og stikker av i bilen. Dersom politiet ikke jaktet på han, ville jo ikke dette skjedd. Er det dermed politiets skyld at vedkommende drepte bilføreren? Det som er enda værre er at de aller fleste som reagerer slik (altså skylder på politiet - det er politiets skyld, de burde ha avbrutt jakten) ville reagert stikk motsatt dersom situasjonen var motsatt. Dersom politiet avbrøt jakten, og denne kvinnen likevell hadde kjørt ned og drept noen, da ville de samme folkene som kritiserer politiet for å ikke ha avbrutt jakten kommet med følgende argument: En ruset kvinne kjører uten lappen i en uregistrert bil, og politiet lar henne kjøre videre, og hun dreper noen. Det er politiets skyld at noen ble drept. 9611713[/snapback] Politiet har meg bekjent strenge retningslinjer som tilsier at de skal avbryte biljakt om farten blir for stor eller om biljakten skjer i tettbebygd strøk og en del andre kriterier. Slik jeg ser det så er det i de fleste tilfeller riktig å avbryte om bilføreren gjør tegn til å ikke gi seg fordi man ved å legge seg på hjul stort sett ikke oppnår annet enn å stresse og jage opp bilføreren som er i en irrasjonell tilstand. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Lett å si i etterkant. Og akkurat samme argumentet kan brukes i de aller fleste situasjoner. F. eks. det jeg nevnte med en morder. At politiet jager en morder. At de jager han oppnår ikke stort annet enn at han blir stresset og gjøre han enda mer irrasjonell. Det er så altfor lett å legge skylden på politiet i slike saker. Jeg mener ikke at politiet for enhver pris aldri skal gi opp en biljakt. Det jeg mener er at å skylde på politiet i etterkant av en biljakt vil i de fleste tilfeller være tåpelig. Ikke minst pga. at de har slike strenge retningslinjer. Dette selvsagt med unntak i situasjoner hvor faktisk politiet har opptrådt grovt uaktsomt. Om jeg selv hadde mistet noen som var meg nær i en lignende situasjon, ville jeg aldri klandret politiet. I mine øyne er det ene og alene bilførerens skyld. Lenke til kommentar
Eurofag Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Lett å si i etterkant. Og akkurat samme argumentet kan brukes i de aller fleste situasjoner. F. eks. det jeg nevnte med en morder. At politiet jager en morder. At de jager han oppnår ikke stort annet enn at han blir stresset og gjøre han enda mer irrasjonell. Det er så altfor lett å legge skylden på politiet i slike saker. Jeg mener ikke at politiet for enhver pris aldri skal gi opp en biljakt. Det jeg mener er at å skylde på politiet i etterkant av en biljakt vil i de fleste tilfeller være tåpelig. Ikke minst pga. at de har slike strenge retningslinjer. Dette selvsagt med unntak i situasjoner hvor faktisk politiet har opptrådt grovt uaktsomt. Om jeg selv hadde mistet noen som var meg nær i en lignende situasjon, ville jeg aldri klandret politiet. I mine øyne er det ene og alene bilførerens skyld. 9612177[/snapback] Jeg synes også det er bra at politiet har retningslinjer og at de må stå til ansvar for sine handlinger. Men samtidig mener jeg at det ikke burde frita den kriminelle fra noe som helst ansvar under en biljakt og heller ikke være noen formidlende omstendighet. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Tråden er gammel, men jeg ser noen har reagert på synspunkene om at politet har sitt ansvar i denne typer saker. Vedkommende som kjørte ned og drepte fotgjengeren fortjener sin straff og etter mitt syn burde det vært strengere straffer for denne typen trafikkdrap. Dette er jo helt på grensen til å være et forsettelig drap iom at bilføreren burde være klar over konsekvensene ved sin handling. At vedkommende var påvirket av alkohol/medikamenter kan jo selvfølgelig ikke virke formildene retslig sett, men alle forstår jo at evnen til å tenke fornuftig har vært kraftig redusert. Grunnen til at jeg har påpekt politiets ansvar er at de tross alt har/burde ha skikkelig opplæring før de havner opp i en biljakt. At de sitter i en politibil og er uniformert gir dem ikke rett til å sette andres liv i fare. Det burde stilles mye strengere krav til riktig trafikkal oppførsel når de som lovens håndhevere setter seg inn bak rattet. La oss ta denne aktuelle saken og forestille oss ett litt annet hendelsesforløp: Politibilen ligger på hjul og fører av bilen forran gir ikke tegn til å ønske å stoppe. Pr radio vet sjåføren bak at de ikke har nok resurser i området til å effektivt stoppe fluktbilen. Å forsøke å ta igjen fluktbilen, passere denne for så å blokkere veien er praktisk sett umulig. Derfor slakker politibilen farten for å ikke eskalere situasjonen unødvendig. Farten på bilen forran er forsatt høy, men på grunn av at føreren i fluktbilen ikke har politibilen bak med fulle sirener blir en fotgjengeren nå oppdaget i siste liten og en alvorlig ulykke unngås med nød og neppe. Bilfører klarer like etterpå å stikke seg vekk på en sidevei og slipper unna politiet. Dette kunne ha vært forløpet.... Et liv hadde vært spart og en fyllekjører slapp unna politiets klør. Hva i helv... var poenget met å jage bilen forran? Er svaret å handheve loven for enhver pris? Hvor ofte havner politiets tjenestemenn bak lås og slå i slike saker p.g.a åpenbare feilvurderinger? Om politimannen som førte politibilen hadde gjort de vurderinger jeg i mitt tankespill foreslo kunne dette ha ført til at liv ble spart og da hadde dette neppe ført til noen granskning av SEFO. Derimot gjorde hans/hennes faktiske handlinger garrantert nettopp dette. (Slike hendelser skal etterforskes av SEFO etter det jeg har forstått.) Ja, jeg mener at de slipper altfor ofte lett unna ansvaret de tross alt har! Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 16 måneder! Lol. Hun burde hatt 10 år. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jaha.... Gudfaren min fikk 1 år og 6 måneder for et snøscooter drap!Han traff en hundeslede uten lys! Totalt umulig å se i mørket. Hun kjører fra politiet og får bare 1 år og 4 månder Nesten gang man dreper noen med bil så sier man at man kjørte grov uforsvarlig så slipper man vel unna all straff. er fra alta selv å må få påpeke at han var beruset når dette skjedde... Lenke til kommentar
Holten Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 og må betale de etterlatte, ektemann og tre barn, hver 75.000 kroner i oppreisning - til sammen 300.000 kroner. 300.000,- jævla kroner????? Uansett om penger ikke kan erstatte et liv, så syns jeg det der er lite! Jeg syns 1-2 millioner +++ er passe!! Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 syns oppreisning er feil. kan ikke måle liv i penger. uansett hvor mye penger man får kan ikke det erstatte et menneske liv Lenke til kommentar
digernes Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 steining og livstid ,helt klart! Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 steining og livstid ,helt klart! Steining OG livstid? Lenke til kommentar
hartvedten Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 steining og livstid ,helt klart! Steining OG livstid? Slik at når du beskøker fengsler med skolen, skal læreren peke og si: seee på det skjelletet dere, der var hun dumme kjerringen som kjørte bil etter å ha røykt hasj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå