MrL Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Kan noen bare si meg hva budskap betyr på nynorsk? Lenke til kommentar
Beaumont Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hva det betyr eller hvordan du skriver det ? Betyr vel akkurat det samme og skrives "bodskap" . Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 UIO har et språkdokumentasjonsprosjekt som inkluderer en grei ordbok for både nynorsk og bokmål. Det svarer ikke direkte på spørsmålet ditt, men kan være greit å ha med seg i fremtiden http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Lenke til kommentar
MrL Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Takk, har brukt den ja, men hjelper ikke så mye å søke på "budskap" der nei. Men nå vet jeg jo det Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Noen som vet hva det nynorske ordet for benytte er da? Edit: Fant den nynorske betydningen til slutt! Benytte -> Nytte Endret 10. desember 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Husk at ordet er hankjønn på nynorsk: Ein bodskap. 1 Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 23. desember 2007 Del Skrevet 23. desember 2007 Er der ikke en eller annen regel som forbyr endelsen -skap i nynorsk? Untatt konkrete ting som f.eks. barskap. Lenke til kommentar
hihihi Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Er der ikke en eller annen regel som forbyr endelsen -skap i nynorsk? Untatt konkrete ting som f.eks. barskap. Har eg vanskeleg for å tru, men meinar "-het/-heit" er ei lite likt ending, i staden vert helst "-leik" nytta. som i Kjærlighet --> Kjærleik - her tek mange ein spansk ein, og skriv "Kjærligheit", dårleg språk. Men i nynorsk er det så mange unntak og ulike reglar, at viss du skal skriva brukande nynorsk treng du litt gehør. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 7. januar 2008 Del Skrevet 7. januar 2008 Ah, det var -heit endelsen som var forbudt. Hva blir helhet da? Heilleik? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg mener å ha sett at det heter "bodskap". Lenke til kommentar
noodles Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg mener å ha sett at det heter "bodskap". Det er stadfesta i byrjinga av tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå