Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

router eller switch?

sld

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurte på noe hvis jeg kjøpter en switch og setter opp 2 maskiner med kabler, funker det ? og trenger jeg ikke å dele internettkoblingen min?

takker for svar

9595453[/snapback]

I de fleste tilfeller skal dette gå helt greit. svitsj er ikke noe annet enn en "forgrener" som leder nettet videre.

Lenke til kommentar

Det kommer det an på om Get deler ut flere offentlige IP-adresser per abonnent, da _trenger_ du ikke ruter, selv om det er å anbefale. Da får du nemlig seperert det lokale nettverket ditt fra internett, noe en svitsj ikke gjør.

Vet ikke hva Get gjør, men min ISP (en lokal kabelleverandør) leverer opp til 4 IP-adresser via DHCP, noe som er ganske praktisk dersom du har behov for det.

Lenke til kommentar
Hei jeg har bredbånd fra Get. Jeg skal kjøpe ny pc snart og jeg vil ikke dele internettkoblingen min, så jeg lurte på hva jeg skal kjøpe, switch eller router?

9595322[/snapback]

Litt usikker på hva du prøver å si her. Du vil ikke dele internettkoblingen din, men du vil ha to PC-er kobla opp mot nettet?

Nå kjenner ikke jeg til den motorola modemet du har fått fra Get. Men regner med at den er i stand til å dele ut flere ipadresser så da kan du like gjerne bare gå for en grei svitsj. Det blir vel en del kroner billigere. Men uansett så er det vel greit å høre med Get hva modemet støtter.

Lenke til kommentar

Hva du trenger, kommer helt ann på hvordan Get har lagt opp nettet sitt. Tillater de mer enn en DHCP lease fra modemet sitt? I så tilfelle trenger du bare en switch.

Det kan også hende at "modemet" til Get, også er en router, men det faller litt under samme sak som over. Kort sagt, har du en IP adresse som ligner på 192.168.x.x eller 10.x.x.x (der x er et vilkårlig tall) så kan du garantert bruke en switch.

I min kabel modem tid var modemet låst til en spesifikk PC (MAC adresse) - og i så tilfelle nå du enten bruke en router som kan klone denne, eller finne ut hvordan du får registrert en ny MAC adresse. Men det er sikkert andre Get kunder her som kan fortelle deg mer om dette?

Lenke til kommentar

anbefaler uansett å sette opp en enkel ruter innenfor modemet. Jeg har ikke intrykk av at Get sitt modem prøver å stoppe noe som helst av trafikk utenfra, så nettet innenfor blir lett "bombardert" av alle mulie pakker (trafikkindikatoren på mitt modem blinker i ett sett selv om ingen av maskinene står på...)

prøv f.eks denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=121673

Lenke til kommentar
Jeg har ikke intrykk av at Get sitt modem prøver å stoppe noe som helst av trafikk utenfra, så nettet innenfor blir lett "bombardert" av alle mulie pakker

9601118[/snapback]

Et modem skal vel pr definisjon ikkje prøve å stoppe noe som helst.

Men en brannmur er nok en god ide, om det er software firewall på hver PC, eller en router med NAT/SPI firewall - begge gjør nytte for seg.

På en annen side er nok mesteparten av trafikken du ser du blir 'bombardert' med broadcast fra andre kunder PC-er med windows fildeling aktivert som er koblet rett på modemet, helt harmløst - men en liten andel av trafikken er nok ikkje så uskyldig..

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...