Niqābninja Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 For ikke så lenge siden var jeg på et jobbintervju, og da kom temaet "lønn" opp. Intervjuer spørte meg hva jeg hadde i timen på min daværende jobb (som strengt tatt går ut på det samme som jobben jeg var på intervju for). Jeg svarte, og fikk et sjokkert blikk tilbake, sammen med opplysninger om at det var i underkant av 5 kr under minstelønn. Jeg fikk også opplyst at jeg har krav på å få dette etterbetalt (5 kr i timen i nesten seks måneder blir litt). Jeg tok dette opp med min nå tidligere sjef, men fikk beskjed om at dette ikke blei å skje. De er med i Norgesgruppen, men eide butikken sjøl, så derfor kunne de sjøl bestemme lønna. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hun brukte også som argument at jeg har kommet for seint noen ganger, og at hu har betalt meg for det. Noe jeg tviler på, da jeg alltid har trukket det fra timelistene vi selv leverte inn. Jeg lurer vel rett og slett på om det er noen lover jeg kan vise til? Eller har hun rett? Kan de bestemme lønningene fritt? De er jo tross alt også med i en butikkkjede. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Dinside.no hadde en grei oppsummering på noe av dette. Vet ikke om det hjelper, men hørtes ut som noe av det samme som du spurte på. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det er ikke noe som heter minstelønn, hvis du ikke er med i en organisasjon. Noen jussfolk kan det sikkert bedre enn meg. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Joda, kan se sånn ut. Greia er at jeg har ikke peiling, og var vel relativt fornøyd med lønna mi til min nåværende sjef kom med det utbruddet Og det at min tidligere arbeidsplass nå tydelig gjør alt for å utsette siste lønninga mi, gjorde ikke ting noe bedre O.o Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 lite tips: Meld deg inn i Lo, er nesten gratis hvis du er student. ingen arbeidsgiver som kødder med deg da. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Joda, kan se sånn ut.Greia er at jeg har ikke peiling, og var vel relativt fornøyd med lønna mi til min nåværende sjef kom med det utbruddet Det finnes som det sies over ingen lovfestet minstelønn i Norge. Da må du være inkludert av en tariffavtale. Og det at min tidligere arbeidsplass nå tydelig gjør alt for å utsette siste lønninga mi, gjorde ikke ting noe bedre O.o 9594950[/snapback] Du har krav på å få utbetalt lønnen i tide, uansett om det er noen konflikter e.l. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 lite tips:Meld deg inn i Lo, er nesten gratis hvis du er student. ingen arbeidsgiver som kødder med deg da. 9594966[/snapback] Åjoda, det kan du banne på at de gjør! Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for arbeidsgiver å følge lover/avtaler/regler. Men med LO har du fordelen at du har lettere tilgang til hjelp, samt et solid støtteapparat bak deg. Lenke til kommentar
dioX Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Så lenge du har godtatt og skrevet under på arb. kontrakten så er det jo ikke noe minstelønn.. Godtar du det så kan du jobbe for 3 kr timen du... Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Jeg whina om arbeidskontrakt ukentlig og til tider oftere i fem mnd. Så bytta jeg jobb. O.o edit: og til opplysning har vi tillegg dette med at dette er familie, og derfor ikke mest morsomt å ødelegge forholdet til de. klilleng: De har vissnok mistet timelista mi. Endret 28. september 2007 av bazukh Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Så lenge du har godtatt og skrevet under på arb. kontraktenså er det jo ikke noe minstelønn.. Godtar du det så kan du jobbe for 3 kr timen du... 9594986[/snapback] Nå bare graver jeg fram noe, men når polakkene jobbet for stygglite penger i norge, ble det ikke noe oppstyr for det, og ble satt en minstepris der elns? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det er forskjell på lovfestet (som vi ikke har) minstelønn og levelig minstelønn (folkevett og det der). De polakkene fikk så lite at de ikke kunne leve av det, og sånt blir det oppstyr av. Men ontopic: Nei, du kan ikke kreve mer penger så lenge du har fått lønna som står i kontrakta. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hva er levelig minstelønn? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Vel, det er litt vanskelig å svare på det spørsmålet, ettersom vi ikke er like i levemåte. Men ifølge staten så er ca 6-7000 i måneden det minste vi kan leve av. De som har prøvd å leve av dette (inkl. meg), mener minst 10 000,-. Dette er selvfølgelig netto utbetalt. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hva er levelig minstelønn? 9595125[/snapback] Kommer an på husleien, men husleien + fiskepinner holdt for studenter før i tiden, da holder det vel for folk nå. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hva er levelig minstelønn? 9595125[/snapback] Kommer an på husleien, men husleien + fiskepinner holdt for studenter før i tiden, da holder det vel for folk nå. 9595178[/snapback] Ikke for de med fiskeallergi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå