Gå til innhold

FSB 420 er max, mer spenning?

Anbefalte innlegg

Hei.

Først mitt oppsett:

Hovedkort: Asus P5KC (P35)

CPU: Intel C2D E6750

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB.

Skjermkort: XFX GF 8800 GTS 320 mb.

CPU kjøler: Thermaltake Golden Orb II CPU-Kjøler, Blått Lys, 17dBA, S, har selv satt på et godt lag med Arctic Silver 5.

PSU: Hiper R 480W

Som dere sikkert har gjettet så prøver jeg å klokke jenta mi, kaller a Tonje.

Ifølge anandtech så skal den cpuen klare å komme opp i en fsb på 450 mhz ved stock cooling, eller iværtfall den testmodelen de fikk. Jeg liker å tro at min er like bra (jeg vil altså veldig mye). Jeg har ikke klart akkurat det, jeg får ustabilitet allerede ved 420+ mhz. Egentlig ustabil ved 420 også, men kræsjene er såpass sjeldne at det får gå. Målet er å klokke forbi 430 mhz stabilt.

Jeg kjører FSB:DRAM forholdet på 1:1, altså synkront for å hjelpe minnet litt, skal vist ikke være det beste minnet. Timingsa er slappe som juling men det ser ikke ut til å være så viktig når jeg når +430mhz, kræsjer da som det vil.

Jeg har prøvd å mate cpuen med så mye som 1.5 volt, men ikke noe annet da de andre spenningene er bare satt til auto. Jeg misstenker at auto er det samme som standard verdiene og at disse ikke endrer seg når jeg overklokker systemet som igjen betyr at jegå manuelt justere spennings forholdene.

Feilene jeg får er blåskjerm og skrik fra høytalerne som varer i et sekund før systemet rebooter automatisk. Jeg vet ikke om det er et overklokkings beskyttelsesvern det der eller om det er typisk med feila klokking.

Utafor kjøpe mer kjøling ser jeg ingen annen utvei enn å øke spenningene. Men til hva? Kanskje sånn at den cpuen jeg fikk bare ikke vil over 420 mhz, eller er det minnet? Det ville søren ikke funke ved 5:6, klokka jeg da bare et fåtall hertz så ble det bråk.

Kan dere hjelpe meg?

Endret av pong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok opp til minst 1.45v spenning for å klare det.NB spenning må også økes til ca 1.4v.FSB voltage bør også opp et flytt.Kjenner ikke biosen din,så det blir vanskelig å si eksakt hvilke spenningsverdier du skal gi.

Regner med at du har disablet alt under "cpu features" tror jeg det heter.Slik som C1E support osv?

Minnet kan du til [email protected] mens du forsøker å finne en bra cpu klokk.Når det er i boks kan du begynne med minnet.Du har et godt utgangspunkt med de brikkene der.

Hvilken stepping har cpuen din? Har du uke 22 eller senere kan du klare opp mot 3.6ghz eller høyere.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

CPU-Z sier stepping B, revisjon G0. Hva nå enn det betyr.

Så er det å finne ut hvor mye spenning som er standard, auto innstillingen sier liksom ikke hvor mye juice systemet får.

En annen ting, jeg har allerede lekt meg med CPU core spenninga, står på 1.45 eller 1.475 akkurat nå. Men det er et spenningstap som dytter nivået ned til 1.416. Er dette tapet normalt?

eh cpu features? Går ut ifra at det er sånne kodesett for å øke hastigheten ved bestemte oprasjoner, er det lurt å slå av dem da?

Endret av pong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...