Gå til innhold

Hvordan bør jeg lære meg Zend Framework?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har funnet ut at jeg skal lære meg å bruke Zend Framework (ZF), og tittet på dokumentasjonen og diverse tutorials på nettet. Opplevde av dette var noe tungfordøyelig. Er det noen her som har tips til noen nettsider som gir gode innføringer i ZF?

9593943[/snapback]

Har ikke brukt og har aldri hatt bruk for Zend Framework..

Om du kan PHP (Da snakker jeg ikke om bare basis) så anbefaler jeg at du skriver ditt eget framwork. Dette tar tid, men er mye lettere.

Et framework er bare en sammling med funksjoner og klasser som du gjør jobben din enklere..

Her er et lite eksempel hentet fra mitt eget framework, dette er et innloggings script

<?php
include('include/framework_include.inc.php');
require(include/config.inc.php');

connect_to_mysql();
// Hent innloggings data
$innkommende = array(
 SafeString($_POST['brukernavn']),
 SafeHash($_POST['passord'])
);
$kontroll = array(
 'brukernavn',
 'passord'
);
// Sjekk om innlogging er korrekt
$check = login_check('brukere',$innkommende, $kontroll);

if($check)
 {
   validated_login(1);
 }
else
 {
   validated_login(0);
 }

?>

 

Her er et annet.. det er min favoritt

index.php (Frontside)

<?php
include('include/framework_include.inc.php');
require(include/config.inc.php');

print_page(SELECTED_TEMPLATE);
?>

 

print_page inneholder blant annet følgende prossedyrer

- Template

- Erstatting av string til funksjoner/inkludering etc..

- Sjekk status (låst side, slettet side, kladd, flyttet etc..)

Endret av MrNeeon
Lenke til kommentar

Herlighet, litt av en anbefaling du gir! Altså, seriøst, du skal kunne ting for å lage ditt eget framework, spesielt hvis du skal være i nærheten av å lage noe på nivå med Zend. Det er forsåvidt ingenting i veien for å gjøre det, men det er betydelig bedre å bruke noe som eksisterer fra før. Det er liksom ikke noe poeng å finne opp hjulet på nytt, dessuten får du en kjerne som aktivt blir oppdatert og sannsynligvis er ganske sikkert. Det betyr i praksis at man kan vie mer krefter til det man faktisk skal lage.

 

Forøvrig ingen erfaring med Zend Framework, men ser definitivt nytten av det. Et tips kan forøvrig være å bruke google.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Må nesten slenge meg med Ernie her.

 

Om du kan PHP (Da snakker jeg ikke om bare basis) så anbefaler jeg at du skriver ditt eget framwork. Dette tar tid, men er mye lettere.

Viss vi her snakker om et profesjonelt nivå vill jeg påstå at "basisen" har du når du kan PHP-manualen på rams (litt overdrevet), en mye viktigere del av programmering er god kodestruktur og der virker det som om du har såpass langt igjen at du bør være forsiktig med å legge deg ut mot det som er ansett som sunn fornuft innen webprogrammering, MrNeeon

 

Finnes enkelte "gyldige" grunner til at et eget rammeverk kan forsvares og da kanskje i første rekke:

1. Opplæring. Lengre utviklingstid forsvares ved at å ha bygget noe såpass komplekst helt fra bunn av er en bra erfaring å ta med seg.

2. Man har allerede kunnskapen som skal til for å foreta en nøye vurdering av prosjektets behov og har kommet frem til at et eget rammeverk bygget fra bunn av eller delvis basert på et annet er god langsiktig tidsbruk.

 

Så for all del - har han lyst til å lage noe fra bunn av er det bare å kjøre på det, men nå var det jo hjelp til ZF han lurte på, og det er nok langt bedre tidsbruk.

 

Tilbake til trådstarter: ZF er et glimrende rammeverk jeg har stor tro på, men foreløpig synes jeg det lider under at det er såpass nytt og ikke så mye opplærings-materiell tilgjengelig. Den beste ressursen er helt klart manualen som egentlig er ganske bra. Guider har jeg ikke funnet noe særlig av enda, særlig tynt er det når man kommer forbi det mest grunnleggende.

http://zftutorials.com/ har samlet så godt alt som er, så noe som passer bør jo være å finne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...