Gå til innhold

Hva må til for å få sånne bilder?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært i kontakt med Japan Foto, og spurte etter Sigma objektivet.

Da fikk jeg denne mailen tilbake:

"Men, er du klar over at dette objektivet vil kun brukes med manuell fokus på en Nikon D40.

Autofokus vil ikke fungere med dette objektivet."

Er det noen andre objektiver dere heller anbefaler, eller har jeg ikke bruk for autofokus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er tøv. Sigma 10-20 har HSM, og autofokuserer derfor fin-fint med D40. JP er kanskje ikke like entusiastiske til Sigma som f.eks Fotovideo (som til gjengjeld av og til prøver å overbevise folk om at Sigma er guds gave til fotografen)?

Jeg kommer muligens litt sent til denne festen, men burde dere ikke vurdere et kamera som kan styre SB-600 trådløst (gjerne en brukt D70)?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Nå har jeg vært i kontakt med Japan Foto, og spurte etter Sigma objektivet.

Da fikk jeg denne mailen tilbake:

"Men, er du klar over at dette objektivet vil kun brukes med manuell fokus på en Nikon D40.

Autofokus vil ikke fungere med dette objektivet."

Er det noen andre objektiver dere heller anbefaler, eller har jeg ikke bruk for autofokus?

Sigma 10-20 HSM gir autofokus på D40, så det er direkte feilinformasjon du har fått fra JapanPhoto her... Så vidt det er meg bekjent, finnes det ikke en Sigma 10-20 uten HSM [Edit: til Canon/Nikon]. Det ser dog ut til at JapanPhoto har glemt den delen av betegnelsen på nettbutikken sin, og det kan være derfor kundebehandleren skrev dette. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Sigmas 10-20mm med en god ekstern blitz er absolutt et godt valg for denne typen bilder.

Men jeg er litt enig i at du med fordel kunne valgt et kamera som lar deg fjernstyre blitzen. Da får du enda større frihet med tanke på plassering av blitzen slik at du kan få så jevnt og naturlig lys som mulig.

Som nevnt gir D70 og D80 denne muligheten, og spesielt D70 (eller D70s) bør du ha mulighet til å finne brukt til en meget god penge.

Lenke til kommentar

Iom at dette er til ett firma, så får vi igjen mva, og det kan være greit med garanti.

Jeg finner ikke D70 nytt, har det gått ut?

Foressten fikk jeg mail ifra Japan foto igjen hvor de beklaget og fortalte av Sigma 10-22 hadde autofokus..

Lenke til kommentar

D70 er utgått. Dere får den i TaxFree på Schipol. :) (se tråd i Speilrefleksforumet)

Fra spøk til alvor, så kan det, om dere ikke går for D70, være ok med D40+SB-600 i første omgang, men skal dere ha optimale resultater, så er det nok trådløst som gjelder. En nokså billig løsning er da å utstyre D40'en med en Sigma EF-500 DG Super, alternativt en SB- eller SU-800. Med den påmontert D40, så kan man fjernstyre SB-600'en, og få veldig "proff" lyssetting.

(D70 er erstattet med D80, som bla. har mer avansert blitsfjernstyring)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått kameraet.. Dette var gøy.

Jeg får legge ut de 2 første.. hva bør jeg gjøre bedre?

dsc0003ki1.th.jpg

Den blanke delen midt i bildet blir lys, men resten blir mørkt..

Jeg leste ett sted om en som brukte polariseringsfilter, kan det være noe for å fotografere biler?

Her ble det veldig rødt i treverket, noen innstillinger?

(nestegang skal jeg legge ned ryggen på det sete jeg tar bilde ifra så jeg slipper å få med det i bilde).

dsc0008pg2.th.jpg

Lenke til kommentar

På det første bildet får du problemer med at blitzen reflekteres i metalloverflaten, og dermed blir lysmåleren lurt til å undereksponere resten av motivet. Det letteste hadde vært å bruke en ekstern blitz, bounce den i taket eller evt. plassere den slik at du får sidebelysning isteden.

Alternativt kan du bruke et neutral density filter for å minske forskjellen mellom det lyse og det mørke.

Du kan selvfølgelig spot-måle lyset på et av de mørke partiene for å få unngå undereksponering, men da vil metalldelen antakelig bli altfor lys med den nåværende lyssettingen.

Lenke til kommentar

På det første bildet ville det nok hjulpet å guffe opp blitzen litt. Du kan overeksponere blitzen manuelt hvis det blir for lite lys.

Neutral density filter er det lite hjelp i ettersom hele bildet blir mørkere, ikke bare de lyse områdene.

I tillegg ville jeg vurdert å bruke kortere lukkertid slik at alt utenfor bilen blir mørkere. Med mindre du vil ha det med på bildet selvsagt.

Med D40 tror jeg du kan bruke så lite som 1/500s lukker med blitz.

Ellers ser bildene veldig fine ut :)

Lenke til kommentar
Neutral density filter er det lite hjelp i ettersom hele bildet blir mørkere, ikke bare de lyse områdene.

Jeg mente selvfølgelig et gradert ND filter. Og det må selvfølgelig kombineres med eksponeringskompensasjon med noen stopp. Er ikke dette en vanlig måte å kunne få kontroll på et for stort toneomfang? Eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Jeg mente selvfølgelig et gradert ND filter. Og det må selvfølgelig kombineres med eksponeringskompensasjon med noen stopp. Er ikke dette en vanlig måte å kunne få kontroll på et for stort toneomfang? Eller har jeg misforstått noe?

Beste bruksområdet for graduated ND filter er bilder hvor himmelen er med.

Da får du en litt mørkere himmel så skyer og slikt ser bedre ut + du får lyst opp bakken litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...