Gå til innhold

Hvordan koble adsl kontakt ?


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Etter at ventelo har klart å montere den nye linja på feil adresse, så tenkte jeg å prøve å montere adsl uttaket i huset selv. Det er et helt nytt hus, så har ikke fast telefon installert enda. Det jeg da trenger er et kopling skjema el.l som viser hvilke ledninger som skal splittes hvor etc. Har en venn som er elektriker som skal hjelpe meg med akkurat det, men han visste lite om telefoni.

Noen som har gjort dette selv og vet hvordan det skal gjøres, evt har noen linker så tas det imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsto ikke helt hva du tengte med at linja skulle splittes. Men det skal normalt være bare å koble fra par 1 i kabelen inn til huset, (Blå / Rød) frem til kontakten hvor du skal ha modemet. Inne i kontakten kobler du til slik at signalet kommer ut på pinne 4 og 5. (Er ikke noe nøye med polaritet for telefonsignaler.)

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at du skal ha vanlig fast- telefon, og vanlig bredbånd. Da terminerer du linjen inn til pinne 5 og 6 som før nevnt. Dette skal så inn i splitteren. Så kobler du fasttelefonen videre fra splitteren fra kontakten merket "telefon", og ADSL- modemet/kombiroutermodemswitchtingen fra kontakten merket "ADSL", eller "modem".

 

Det som er viktig, er at du kobler opp dette som første punkt i huset, det skal altså IKKE være koblet til telefoner før denne koblingen. Da blir det bare tull, linjebrudd og surr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Beklager ,jeg var kanskje litt uklar i forklaringen min. jeg skal ikke har fasttelefon, og har det heller ikke fra før. Det var derfor jeg trodde at koblingene ble litt annerledes. Alle kabler og slikt ligger klart inne i kontaktene, så jeg regnet med det bare var å finne riktig pinner å bruke. spiller det forresten noen rolle om man bruker 1 eller 2. uttak når man ikke har fasttelefon ? Så alt jeg dermed skal ha er en kontakt hvor jeg plugger i ruteren. Nå sa dere to forskjellige ting her, men hvis jeg skjønte det riktig trenger adsl kontakten da kun pinne 4 og 5 ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Når du ikke har fasttelefon, spiller det ikke noen rolle hvilket uttak du bruker. Da trenger du heler ikke noen splitter. Det er fortsatt pinne 5 og 6 som brukes. Er det ferdigkoblet, er det bare å sette en patchekabel fra veggkontakten og inn i routeren.

 

Hvis ikke, er det som regel blå og rød som brukes.

9599250[/snapback]

 

Ok, ja jeg ser utfra kontakten jeg kjøpte, med rj45 uttak at pin 5 og 6 blir rød og blå kabel i nettverks kabelen inn til ruter. Men på hovedledningen inn til huset, som er en stor stykk med svart isolering, er det en blå kabel og mange røde (eller mer rosa aktig vil jeg si). Hvilke av disse er det da jeg skal bruke? Jeg har forsøkt alle kombinasjoner av den blå og de røde i munnen for å se hvilke av de som gir støt, men fikk ikke støt på noen. Regner med dette kanskje er fordi det ikke er koblet opp i sentralen enda.

Lenke til kommentar

Det vet jeg rett og slett ikke.

Det skal som du sier, være spenning over de to ledingene som telefonsignalet kommer inn på. Det er såpass høy spenning at det kan være relativt ubehagelig å bruke munnen. Et multimeter er et bedre valg.

 

Når jeg refererte til rød og blå, er det de fargene Telenor har brukt i alle tider, der det brukes vanlig fireleders telefonkabel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Det vet jeg rett og slett ikke.

Det skal som du sier, være spenning over de to ledingene som telefonsignalet kommer inn på. Det er såpass høy spenning at det kan være relativt ubehagelig å bruke munnen. Et multimeter er et bedre valg.

 

Når jeg refererte til rød og blå, er det de fargene Telenor har brukt i alle tider, der det brukes vanlig fireleders telefonkabel.

9600804[/snapback]

 

Hehe, nei jeg fant ikke igjen multimeteret mitt, så da ble det en backup løsning. Takk for hjelpen så langt ihvertfall. Da tror jeg venter til de faktisk har flyttet pos. i sentralen (forhåpentligvis rett over helga). Så er det vel bare å finne de to ledningene med spenning på og koble til :=)

Lenke til kommentar

På ADSL har du ikke noen spenning du kan måle på. Kun vist man har PSTN eller ISDN vil man få spenning. (54V, 96V eller 110V)

 

Du har flere røde, men de skal være snurret rundt vær sin farge. Så når jeg sier blå/rød mener jeg den røde som ligger snurret rundt den blå.

 

Og dette paret skal kobles til slik at det kommer ut på pinne 4 og 5 i telefonkontakten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
På ADSL har du ikke noen spenning du kan måle på. Kun vist man har PSTN eller ISDN vil man få spenning. (54V, 96V eller 110V)

 

Du har flere røde, men de skal være snurret rundt vær sin farge. Så når jeg sier blå/rød mener jeg den røde som ligger snurret rundt den blå.

 

Og dette paret skal kobles til slik at det kommer ut på pinne 4 og 5 i telefonkontakten.

9600959[/snapback]

 

Inne i veggen er det riktig at de er snurret rundt hverandre, men utfra hovedkabelen er det bare en stor bunt med ca 20 kabler..

Og hovedkabelen er ikke koblet opp mot de interne i veggen, så det er her jeg foreløpig sliter.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
De  lederne i den store kabelen er nok tvunnet rundt sine primærfarger de også. Men på noen kabler er det vanskelig å se, og man må ofte avisolere kabelen lengere for å finne de riktige parene.

9604399[/snapback]

 

Slik ser det ut etter at jeg har avisolert et par cm. Er det meningen jeg må avisolere enda mer da ? Ingenting tvunnet so far ihvertfall

 

 

dsc03610xq1.th.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...