faskeland Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hei. Er relativt fersk, men begynner å lære litt etter litt om dette med fotografering... Er det noen som kan på en enkel måte forklare "brennvidde-milimeterene"? La oss si et objektiv på 300mm, (og se bort ifra Crop-faktor, altså sett den lik 1). Hvor mye forstørrer den? (hvis man kan spørre om dette da...?) Må vel ha referanser, så la oss kanskje konkretisere spørsmålet. Et kamera med et objektiv på 10mm. Man går mot en nøyaktig 1 meter høy vegg, og stiller seg så langt fra veggen at nøyaktig hele høyden veggen vises (blir med på bildet). Hvis jeg da står nøyaktig på det samme stedet, og bytter ut 10mm objektivet med et 300mm objektiv, hvor mange cm eller mm av veggens høyde vises da på bildet? Forutsetter at lysåpningen er den samme. Noen som kan gi svar eller forklare? Takk for svar! Lenke til kommentar
perottol Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Tror det står noe om bildevinkel kontra brennvidde i kompendiet som du finner i signaturen min. Lenke til kommentar
faskeland Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Takk skal du ha! Har lest gjennom det meste, og her var det mye interessant! Fikk forklart brennvidde på en skikkelig måte også (selv om jeg ikke orker å regne ppå mitt eget eksempel...). Frithjof Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Hei, Tar et lite spørsmål her, Hvor ligger sensor i forhold til brennpunktet? Er sensor i brennpunktet? takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå