Gå til innhold

Stipendordningen? Hva mener dere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skal det brukes til, som ikke fantes på ungdomskolen?

9603030[/snapback]

På videregående må man vel dekke kladdebøker selv, jeg fikk i alle fall kladdebøker gratis på grunnskolen. Det er det eneste jeg kommer på :p

 

Men jeg er litt forundret over hvor godt folk får betalt i forhold til hva de har behov for her. Når jeg bodde på hybel på videregående fikk jeg standard borteboerstipend, ca. 3000 i måneden tror jeg, det gikk til husleie på hybelen. Absolutt alt annet måtte jeg få penger av foreldrene mine til (har nok med det å gjøre at det var behovdsprøvd stipend, og at foreldrene mine tjente ganske godt på denne tiden).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg synes det er greit at ungdom får noe penger mellom hendene

 

Er det ikke urettferdig at barn med to foreldre ikke får penger? Disse pengene kommer jo aldri aleneforeldre og fattige osv. til gode uansett slik de var ment. Husker i min tid at begge mine bestekamerater, som kun hadde mor, fikk tusenvis av kroner i stipend på videregående, og som de brukte hovedsakelig på ny PC og utstyr, og hvor irriterende sjalu og forbanna jeg ble :!:

 

Det skjedde for ti år siden, og det skjer tydeligvis fremdeles...

Lenke til kommentar
Hvis eleven får gratis pc og skolebøker, så ser jeg ikke vits i stipendet egentlig.

 

Er det ikke slik at de må betale for PC-en, men den er billigere?

9605147[/snapback]

 

VG1-elever får 4000kr i tilskudd for PC og må dekke resten, inkludert bøker, selv. VG2 får vel skolebøker, men de fikk til gjengjeld ingenting i støtte til datamaskin i fjor. Hvordan det er med VG3 vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
På en måte er jeg enig med deg TS, på en annen måte ikke! For visst disse studentene da hadde stått uten stipend. Vil det da si at de hadde 0kr å leve for? Da tanker jeg ikke direkte mat og klær. For de fleste får det av sine foreldre! Men hva med den buksa man bare må ha for å være kul som ikke mamma vil betale for, eller å gå å spise på mcdonald, eller da feste i helgene! Har man ikke penger har man som oftes heller ikke råd til å være sosial, er du ikke sosial får man som oftes få venner, og det resulterer igjen i at man kanskje ikke trives så godt og skolen blir vanskelig. Dette gjelder selvføgelig ikke alle. Men jeg mener at de har godt av å få litt, kanskje ikke så mye som mange får, men litt så får de selv disponere pengene som de vil!

9593775[/snapback]

Jeg har aldri fått noe stipend. Men mine foreldre har heller ikke kjøpt den "kule" boka til meg. eller noe slik, det måtte jeg bruke mine egne opptjente penger på.

 

Det er et fåtall av de jeg kjnner som fikk/får stipend, som egentlig trengte det, og brukte det på fornuftige ting (for det meste).

 

Og ikke ha råd til å være sosial?

Det er absolutt det dummeste jeg har hørt. Man må ikke drikke på fest, og det er heller ikke vanskelig å Jobbe for å tjene penger. Det kan envher idiot greie.

Lenke til kommentar
Hva skal det brukes til, som ikke fantes på ungdomskolen?

9603030[/snapback]

På videregående må man vel dekke kladdebøker selv, jeg fikk i alle fall kladdebøker gratis på grunnskolen. Det er det eneste jeg kommer på :p

9605129[/snapback]

Hva skal du med kladdebok når du har PC?

Lenke til kommentar

Tror det er noe nytt nå, så du får 3-400kr i stipend, og det kom ikke ann på foreldrenes inntekt, men hvilken linje du gikk. (?)

 

Men så har du også det vanlige stipendet ved siden av.

 

Hadde stipendet vert øremerket til skolemateriell, og slike ting, hadde jeg ikke hatt noe imot det, men når jeg må jobbe for pengene mine for å få råd til fylla, så får naboen penger til fylla...

Lenke til kommentar
Hvor sier jeg det? Er eget valg om man vil ha bil, skal ikke få noe mer penger fordi du absolutt vil kjøre rundt.

9613490[/snapback]

Litt feil tolkning. er trøtt :p

 

Du har ikke noen flere utifter når du går på vgs i forhold til u-skolen hvis du bor hjemme.

Må du bo borte for å gå linja du vil gå, så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal få dekket boutgifter.

 

Hvor mye er borteboer stipendet på nå? 3500kr?

Det burde kansje ha vert litt høyere? Kjenner flere som må jobbe ved siden av for å ha råd til å bo...

Lenke til kommentar
Hvor sier jeg det? Er eget valg om man vil ha bil, skal ikke få noe mer penger fordi du absolutt vil kjøre rundt.

9613490[/snapback]

Litt feil tolkning. er trøtt :p

 

Du har ikke noen flere utifter når du går på vgs i forhold til u-skolen hvis du bor hjemme.

Må du bo borte for å gå linja du vil gå, så ser jeg ingen grunn til at du ikke skal få dekket boutgifter.

 

Hvor mye er borteboer stipendet på nå? 3500kr?

Det burde kansje ha vert litt høyere? Kjenner flere som må jobbe ved siden av for å ha råd til å bo...

9613512[/snapback]

 

np :p

 

Borteboer er 3160, eller 70, husker ikke helt.

Er heldig og har husleie på bare 1500 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...