brann_er_best Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) er det normalt at PC-en bruker ca 1,4 GB ram over lengre tid når den ikke er i bruk? Har Vista Home Premium 64-bit , 4 GB ram, Xeon 3220 2,4 GHz, HD2900XT, Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 16MB 7200RPM Endret 28. september 2007 av brann_er_best Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Kommer ann på hvor mange programmer du kjører. Lenke til kommentar
brann_er_best Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Kommer ann på hvor mange programmer du kjører. 9593272[/snapback] ingen! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det er ikke normalt. Sjekk hva som bruker minne. trykk ctrl-alt-del og gå på prosesser-fanen. Så sorter etter bruk av minne Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Svaret ligger nok i disk-cache. Minne som ikke er i bruk til noe som helst er bortkastet å ha i maskinen. Når minnet ikke blir brukt til noe annet så bør et operativsystem bruke det til å huske hva som har blitt lest fra det tregeste lokale mediumet sist. I dagens maskiner så er det disk som er flaskehalsen. Derfor er det logisk at det som leses fra disken blir liggende i ram da det er mye kjappere å hente data derfra. Disk cache er det første som blir fjernet fra minnet når operativsystemet har bruk for dette minnet til andre ting (programmer). Så lenge du ikke går tom for minne eller maskinen din begynner å swappe til disk når maskinen er idle så har du ingenting å frykte. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Ikke spesielt unormalt når det gjelder Vista. Vista allkoaliserer så mye minne den får tak i, men det er ikke det samme som at den bruker det. Det vil bli frigjort minne om det er noen andre programmer som trenger minnet. Hadde ikke bekymret meg nenverdig. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) er det normalt at PC-en bruker ca 1,4 GB ram over lengre tid når den ikke er i bruk? 9593266[/snapback] Jepp, dette er helt normalt under Vista. Over tid analyserer nemlig Vista hvilke applikasjoner (og muligens også andre filer) du bruker ofte, og pre-cacher disse i minnet (hvis det er ledig ubrukt minne) så de starter opp med en gang (altså lastes fra RAM) når du vil ha dem istedet for å bruke mange sekunder på å lastes fra disk. Dette stjeler selvfølgelig ikke noe som helst minne fra andre applikasjoner som trenger det; er det behov for minneplassen som er opptatt av pre-cahcing så frigjøres selvfølgelig denne minneplassen umiddelbart. Så folk som klager over at Vista 'bruker såååå mye minne uten at jeg engang gjør noe, herregud for et tungt operativsystem' har faktisk ikke forstått hvordan ting henger sammen Personlig synes jeg det er superdeilig at programmer som Firefox og Photoshop (jeg bruker begge mye, så Vista har skjønt at disse bør pre-caches i RAM) fyres opp på null komma niks i forhold til tidligere (under XP) når de ble lastet fra disken Endret 28. september 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
brann_er_best Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 takk for svar...det var veldig godt å høre jeg trodde PC-en var blitt ifisert av ett eller annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå