Gå til innhold

er det normalt å bruke 1,4GB uten belasatning

brann_er_best

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret ligger nok i disk-cache.

Minne som ikke er i bruk til noe som helst er bortkastet å ha i maskinen. Når minnet ikke blir brukt til noe annet så bør et operativsystem bruke det til å huske hva som har blitt lest fra det tregeste lokale mediumet sist. I dagens maskiner så er det disk som er flaskehalsen. Derfor er det logisk at det som leses fra disken blir liggende i ram da det er mye kjappere å hente data derfra.

Disk cache er det første som blir fjernet fra minnet når operativsystemet har bruk for dette minnet til andre ting (programmer).

Så lenge du ikke går tom for minne eller maskinen din begynner å swappe til disk når maskinen er idle så har du ingenting å frykte.

Lenke til kommentar
er det normalt at PC-en bruker ca 1,4 GB ram over lengre tid når den ikke er i bruk?

9593266[/snapback]

Jepp, dette er helt normalt under Vista.

Over tid analyserer nemlig Vista hvilke applikasjoner (og muligens også andre filer) du bruker ofte, og pre-cacher disse i minnet (hvis det er ledig ubrukt minne) så de starter opp med en gang (altså lastes fra RAM) når du vil ha dem istedet for å bruke mange sekunder på å lastes fra disk.

Dette stjeler selvfølgelig ikke noe som helst minne fra andre applikasjoner som trenger det; er det behov for minneplassen som er opptatt av pre-cahcing så frigjøres selvfølgelig denne minneplassen umiddelbart.

Så folk som klager over at Vista 'bruker såååå mye minne uten at jeg engang gjør noe, herregud for et tungt operativsystem' har faktisk ikke forstått hvordan ting henger sammen :) Personlig synes jeg det er superdeilig at programmer som Firefox og Photoshop (jeg bruker begge mye, så Vista har skjønt at disse bør pre-caches i RAM) fyres opp på null komma niks i forhold til tidligere (under XP) når de ble lastet fra disken

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...