toazty Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) kikka på panasonic 320 i usa, den koster 400dollar , og det er nesten halv pris , men i norge bruker dem PAL på videoformat , og tar jeg ikke helt feil så bruker dem ntsc i usa , så det å kjøpe vid. cam. der borte i junaiten er bare helt ubrukeligt? eller? Endret 1. oktober 2007 av toazty Lenke til kommentar
chma Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 For SD kameraer vil kvaliteten være dårligere i NTSC enn PAL, de aller fleste tver klarer å vise bildene, men det finnes unntak her og. I tillegg er det andre fps/antall bilder i skundet man opererer med som kan skape problemer om man ønsker feks. å redigere og bruke materiale fra andre kameraer. For HD kameraer er det litt annerledes, her er det ikke lenger forskjell i kvalitet men kun antall bilder i sekundet. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 men er da det litt dumt å kjøpe seg et kamera i usa? kan jeg brukde det her i norge? skal sikkert legge inn all film på pc, og kanskje litt redigering , og så videre brenne over på cd og spille av på tv ... Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 ingen som kan hjelpe meg med spørsmålet mitt?? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 dumt og dumt... prismessig er det en "no brainer". ser man kan få feks canon hv20 for helt ned i $600, som er under halve prisen av den billigste nettbutikken i norge. den store ulempen er hvis noe ikke virker som det skal og du trenger å klage. vet ikke helt hva som skjer når de norske reparatørene får et amerikansk kamera... SD ville jeg ikke kjøpt pga NTSC problematikken, HD kanskje. det vil være best sjanse for at et HD kamera vil virke nesten problemfritt i norge. det fins tv'er som ikke er helt happy med ntsc. med HD er det kun framerate som skal være forskjellen, og ihvertfall lcd/plasma skal fikse det. men ingen ting er garantert her i verden... jeg ville sjekket grundig på nettet og andre steder om kombinasjonen kamera+tv du vil ha fungerer. du er ikke førstemann som vurderer usaimport... det største problemet med framerate er at det kan være verre å automtisk få god kvalitet dersom du skal redigere snutter fra usa kameraet (60 eller 30 fps) sammen med snutter fra et euro kamera med 50 eller 25 frames per sekund. (google etter pulldown). dersom dette ikke er en aktuell problemstilling er de eneste potensielle ulempene jeg kan se at laderen kanskje kun er 120v, fikses med adapter, og at du går glipp av den geniale kjøpsloven vi har i norge. 5års garanti er fint for videokamera, spesielt tapebaserte, ettersom det slett ikke er uvanlig med mekaniske problem etter mindre enn 5 år. men når dollarkursen er som den er og ting er under halve prisen av i norge er det kanskje god grunn til å ta sjansen, mest sannsynlig går det fint. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 tenker mest på et dv kamera, hd kamera komprimerer jo det jeg tar opp, og et lite fall i bakken kan faktisk hele disken være ødelagt, og hvis ejg er ute å reiser så kan det kanskje bli litt lite med f.eks. 30gb , hvis jeg ikke har PC-en med meg som jeg kan overføre underveis.. men kommer ikke til å mixe film snutter fra forkjellige kameraer.. , så det er ikke noe problem .. så da er det bare til å kjøpe da? blir nok panasonic gs320 , koster 400dollar , det er over halv pris hvis jeg skulle kjøpt det her i norge.. men kan det være et problem å sette CD-en i dvd spilleren og spille av et redigert filmklipp? og kan det fikses av et programe ller noe?? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 NTSC bruker et annet farverom enn PAL så du vil få problemer med farvene i noen tilfeller. NTSC vil gi hakkete bevegelser i noen tilfeller. Alt kan fikses med rett software men det er bare du som kan si om det er verdt prisen. Noen synes det er gøy å finne ut av sånne ting, andre vil heller bruke tiden på noe annet. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 tenker mest på et dv kamera, hd kamera komprimerer jo det jeg tar opp, og et lite fall i bakken kan faktisk hele disken være ødelagt, og hvis ejg er ute å reiser så kan det kanskje bli litt lite med f.eks. 30gb , hvis jeg ikke har PC-en med meg som jeg kan overføre underveis.. 9597205[/snapback] merk at når jeg sier hd, mener jeg high definition over, hv20 bruker hdv format, dvs HD på miniDV. så det er robust. både HDV og AVCHD kamera komprimerer ja, men de har samtidig overlegen oppløsning, så bildet er i en annen klasse enn vanlig SD video for de fleste tilfeller, unntatt "raske bilder", men det er jo fyfy uansett... blir nok panasonic gs320 , koster 400dollar , det er over halv pris hvis jeg skulle kjøpt det her i norge.. 9597205[/snapback] det er et godt kamera men SD blir fort avlegs. finn ut om du vil ha high definition. en tur i butikken er lurt. du vil se at på en stor tv er hd video en annen verden enn SD. film feks et ansikt, du vil se at detaljforskjellen er helt utrolig. men kan det være et problem å sette CD-en i dvd spilleren og spille av et redigert filmklipp? og kan det fikses av et programe ller noe?? 9597205[/snapback] du kan lage high definition snutter og brenne på dvd også fra et amerikansk HDV kamera ja. en dvd fra et amerikansk SD dvdkamera vil også mest sannsynlig virke ok,men på billige tv'er kan ntsc støtten være litt halvhjertet, har sett et eksempel på en billig lcd hvor fargene ble litt pussige. men sannsynligvis ikke noe å bekymre seg over. enkel redigering også for HD begynner å dukke opp i gratisprogrammer både for pc og mac. det er seff også mulig å lage SD format ut av HD opptak, før avspillingsutstyr og "workflow" for HD blir mer utbredt er det en ok løsning. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 har også sett på Panasonic HDC-SD1 , kan det bli problematisk med sd kort , ntsc,pal? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 nei det går nok helt fint. merk at hdc-sd1 bruker avchd, ekstremt tungt format å redigere, men er du tolmodig er jo ikke det et problem. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 men då går eg for en tror eg.. hvis det funker så ... redigeringstid er ikke noe problem... så lenge det går knirkefritt å bruke kameraet og redigere og fremvise på tv her i norge.. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 ja den panasonicen er sikkert et godt kamera, hvis du får en god pris på canon hg10 eller sony cx7 er de også visstnok svært gode til å være avchd, se feks denne sammenlikningen http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-...-Conclusion.htm Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 hvor mye kan enn filme med et 4gb minnekort? nå blei eg svært usikker på ka kamera eg ska kjøpa.. for mange muligheter... men tror jeg tar et 1080i kamera... men sliter litt med hvilket kamera og om jeg skal ha hdd eller minnekort .. finnes det HD-dv? kanskje det kan være noe? eller? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 hg10 kan ta opp 5.5timer på 40gig disk, så 4gig med samme kvalitet skulle bli ca en halvtime, ved å redusere kvaliteten, opp til tre ganger mer. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 takk for alle svar.. nå har eg bestemt meg... 100% Sony HDR-SR7E , går for ett 1080i kamera... og for lagring på hd , detta e et lagringsformat som ikkje forsvinne sattsa på at eg ikkje miste det i bakken eller noe og ødelegge harddisken, har ikkje akuratt så mye garanti Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 detta e et lagringsformat som ikkje forsvinne sattsa på at eg ikkje miste det i bakken eller noe og ødelegge harddisken, har ikkje akuratt så mye garanti 9613625[/snapback] Større sjanse for at dette lagringsformatet forsvinner (harddisk-krasj, støt og lignende) enn at mini-DV blir borte fra markedet i løpet av de neste 15-20 årene. Og mister du det i bakken, ville ikke garanti eller reklamasjon hjulpet så mye uansett Men fabrikasjonsfeil kan jo forekomme, og det bestemmer man ikke over selv. Ellers tror jeg det er et bra kamera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå