wotg Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hvilket skal jeg kjøpe? Olympus E-410 Canon EOS 350D Nikon D40 Er helt blank på speilrefleks, men har behov for et godt kamera. Har ingen merke preferanser. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 350D er blitt erstattet av 400D, det er et veldig kamera, synes jeg som er CANON fan. En som er Nikon fan vil si at jeg tar feil, og vil heller sverge til ders billigmodeller. Poenget er at de lager veldig gode kameraer begge. Jeg har selv 350D og er kjempefornøyd med det. Begrensningen i hvor gode bildene mine blir er ligger stort sett hos meg, og ikke i kameraet. Dermed vil jeg si at det viktigste er at du har et kamera som du kan bruke og kjenner til funksjonene til. Så er du kjent med Nikon og deres menyer så kjøp det, eller for meg er det bare snakk om Canon kameraer siden jeg kjenner så godt til deres. Gå i butikk og prøv ut og kjenn hvordan det føles i hendene, hvilke muligheter du ser. (men handle på nett er nok billigst ) Lenke til kommentar
wotg Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 350D er blitt erstattet av 400D, det er et veldig kamera, synes jeg som er CANON fan. En som er Nikon fan vil si at jeg tar feil, og vil heller sverge til ders billigmodeller. Poenget er at de lager veldig gode kameraer begge. Jeg har selv 350D og er kjempefornøyd med det. Begrensningen i hvor gode bildene mine blir er ligger stort sett hos meg, og ikke i kameraet. Dermed vil jeg si at det viktigste er at du har et kamera som du kan bruke og kjenner til funksjonene til. Så er du kjent med Nikon og deres menyer så kjøp det, eller for meg er det bare snakk om Canon kameraer siden jeg kjenner så godt til deres. Gå i butikk og prøv ut og kjenn hvordan det føles i hendene, hvilke muligheter du ser. (men handle på nett er nok billigst ) 9593212[/snapback] Hvordan er Olympus kameraet da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hansforum får det til å virke som om de to store er det eneste som er verdt å vurdere, men ut fra andre tråder så forstår du sikkert at det ikke stemmer. Olympus lager like gode kameraer. Liker du idèen om liveview så kommer du ikke utenom i prisklassen. Les noen andre tråder som omhandler de merkene. Det finnes mange av dem. Det er nemlig noen forskjeller som er verdt å finne ut av. Selv ville jeg valgt Olympus, selv om jeg i dag bruker Canon. I denne sammenheng ville 350D havnet på andreplass for meg, men det er fordi bildefilosofien til Canon passer meg godt. dessverre så krever det at man planlegger fremtidig utskifting av normalzoomen i følge min erfaring. Olympusen forsvarer sin egen berettigelse med den medfølgende kitzoomen, noe som gjør at du sannsynligvis blir mer fornøyd med det kamera rett ut fra esken. Gjør litt research her på forumet. Det er massevis å lese om disse kameraene. Google litt med kameranavnene som søkeord, så finner du svar på spørsmålet ditt. Du må nemlig legge sammen 2 og 2 selv, fordi ingen her kan gjette dine personlige preferanser. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hvilket skal jeg kjøpe?Olympus E-410 Canon EOS 350D Nikon D40 Er helt blank på speilrefleks, men har behov for et godt kamera. Har ingen merke preferanser. 9593153[/snapback] De er bra alle sammen. Ikke se deg blind på liveview-løsningen i E-410, du kommer neppe til å bruke den så mye etterhvert som du får peil. Men derimot finnes det andre gode grunner til å velge E-410: Det er lite og lett, så det er en fryd å ta med seg rundt-omkring. Har du svære kleptopølser, så kan det være for lite. Det er også lett å bruke med enkle og greie menyer. Bildene det tar er også ganske "ferdigredigerte", Olympus er kjent for klare farger! Men - søkeren er litt i minste laget, og bildekvaliteten er ikke heeelt på topp når det blir litt mørkt og du må opp i ISO1600. D40 går også for å være enkelt å komme igang med. Men D40 er det forsatt litt dårlig med rimelig optikk til. EOS 400D har en sentral mangel: Spot-måling. Det gjør at du raskere vil ønske å oppgradere til et hobbyist-kamera (40D), for spot-måling gjør endel ellers vanskelige bilder enkle å ta. Uansett hva du velger - lykke til med den nye hobbyen din! Og et godt råd - kjøp en bok eller to! Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hva kommer du til å bruke kameraet til? Hvis du finner 350D (som jeg har) på tilbud ville jeg valgt det fremfor 400D siden det ikke er store forskjellene. Olympus er også finfint, og hvis du har tenkt å ta bilder av ting som er langt borte (fugler feks.) er det det beste valget. Har du råd til Olympus E-510 får du også bildestabilisator, og det er en veldig kjekk ting å ha. Pentax K100D bør også vurderes, det har både bildestabilisator og et veldig bra kit-objektiv. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Jeg har anbefalt det før og gjør det gjerne igjen. Nikon D70s til 4200 kr på Schiphol. Mye bedre kit-linse enn D40, display på toppen, autofokusmotor i huset m.m. Ulempen er jo selvfølgelig at du må kjenne noen som skal mellomlande på Schiphol i nærmeste fremtid, men det gjør du kanskje? Lenke til kommentar
tommie2k Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 De har det på ganske så mange flyplasser rundtom til dumpingpris. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hva er din makspris som du kan investere i dslr-utstyr? Det er ganske vesentlig for å kunne gi deg et godt råd. Mvh Ståle Tvete Lenke til kommentar
operg Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Er enig med anbefalingen om Nikon D70s. Er nesten verd å ta seg en tur til Amsterdam bare for å kjøpe kameraet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Er enig med anbefalingen om Nikon D70s. Er nesten verd å ta seg en tur til Amsterdam bare for å kjøpe kameraet. Jepp, får man billetter for under 1000 kr er det verdt turen... Vil man kombinere med ferie atpåtil, er det jo bare bonus :o) Lenke til kommentar
DHM Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Visst du har planer om å kjøpe et 400d, ville jeg ventet en uke. Har hørt fra læreren min (som iofs er utdannet fotografmester) at de vil sette ned 400d med rundt 1000,- Kan komme med mer info etter ferien Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Visst du har planer om å kjøpe et 400d, ville jeg ventet en uke. Har hørt fra læreren min (som iofs er utdannet fotografmester) at de vil sette ned 400d med rundt 1000,- Kan komme med mer info etter ferien 9599765[/snapback] Lurer på hva han bruker som grunn til akkurat det. Tviler ikke på at det kan skje, men det er ingen åpenbare grunner til at 400D skal gå ned tusen kroner akkurat nå. Om man er utdannet fotografmester eller ikke, betyr ikke nødvendigvis at han vet hva som rører seg i bransjen, bare at han er god til å fotografere. Lenke til kommentar
Hundogkatt Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Canon EOS 400 D kit, med 18-55mm selges nå for 5.795.- på Lefdal butikk. Det må vel være rimelig? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Absolutt ingen upris det. Lenke til kommentar
IMG_123 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 EOS 400D har en sentral mangel: Spot-måling. Det gjør at du raskere vil ønske å oppgradere til et hobbyist-kamera (40D), for spot-måling gjør endel ellers vanskelige bilder enkle å ta. Kan du forklare litt nærmere hva spot-måling er for noe? Har 30D eller 350D denne funksjonen? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Ikke se deg blind på liveview-løsningen i E-410, du kommer neppe til å bruke den så mye etterhvert som du får peil. Det kommer helt ann på hvordan du ser det. Skal man bruke LiveView for å fremstå som en turist med et hvilket som helst digitalkamera, eller skal du bruke LiveView for å ta bilder i vanskelige vinkler? Sistnevnte opplever jeg ofte at det ville vært fint å kunne gjøre. Muligheten til å bruke skjermen som søker til daglig, den savner jeg derimot ikke. Men derimot finnes det andre gode grunner til å velge E-410: Det er lite og lett, så det er en fryd å ta med seg rundt-omkring. Har du svære kleptopølser, så kan det være for lite. Det er også lett å bruke med enkle og greie menyer. Bildene det tar er også ganske "ferdigredigerte", Olympus er kjent for klare farger! Men - søkeren er litt i minste laget, og bildekvaliteten er ikke heeelt på topp når det blir litt mørkt og du må opp i ISO1600. Du har helt rett på disse punktene. E410s ytelse på høy ISO er ikke like god som den Canon og Nikonkamera besitter. For å klargjøre hva dette betyr, vil det si at du vil få mer "støy" på bildene når du fotograferer med høy ISO på et E410 enn det du vil få på enten D40/x eller 350D/400D. Jeg plages ikke alt for mye av dette til daglig med mitt E400, men det må du vurdere selv. Når det er mørkt kan du benytte ISO for å kunne ta bilder på kortere lukketider, for å si det enkelt. Du kompanserer for dårlig lys med ISO. De fleste kamera vil gi støy på høy ISO, men E400/E410/E500/E510 er dårligere på dette punktet enn tilsvarende modeller fra Canon/Nikon. Men noe glemmer du å nevne, E410 kommer med et meget godt kitobjektiv, 14-42mm, som tar skarpe og meget gode bilder. Jeg har anbefalt det før og gjør det gjerne igjen. Nikon D70s til 4200 kr på Schiphol. Mye bedre kit-linse enn D40, display på toppen, autofokusmotor i huset m.m. Ulempen er jo selvfølgelig at du må kjenne noen som skal mellomlande på Schiphol i nærmeste fremtid, men det gjør du kanskje? Eller du kan ta en titt på bruktmarkedet her eller på foto.no. Jeg mener å huske at det florerer D70s til 2-3000 kroner brukt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå