aynzome Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jeg har fått en oppgave på skole der jeg skal finne feil på en Maskin. Maskinen er en Compaq Deskpro EN. Dette skjer når jeg starter: Hardisken starter, Lysdioden på CD-ROMen blinker, Power dioden fram på PC'n lyser og Hardisk Dioden Lyser i starten. Får det blinket som skal være på Caps / scroll / num lock i starten, men ingen respons på de når jeg trykker på de senere. Skjermen kommer ikke. Noen som har noen formening om hva som kan være feil? Lenke til kommentar
Trono Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Begynn enkelt; Test med en annen skjerm. Neste steg kan f.eks. være å bytte skjermkort, selv om de fleste gangene skjermkortet har føket så begynner maskinen med beepcodes, men dette er jo tross alt en Compaq så man vet jo aldri.. Har faktisk også vært borti en maskin som bare startet med svart skjerm og grunnen var at den ikke hadde noen harddisk tilkoblet. Lenke til kommentar
aynzome Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Neste steg kan f.eks. være å bytte skjermkort, selv om de fleste gangene skjermkortet har føket så begynner maskinen med beepcodes, men dette er jo tross alt en Compaq så man vet jo aldri.. Skjermkortet er intrigert på hovedkortet så for ikke til og teste det.. Det største av mange problemere med Compaq er at alt er intrigrert. Har foresten testa PC'n uten RAM.. fikk ikke BEEPCODE Lenke til kommentar
Trono Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Er dette forresten en oppgave som lærerne har lagt til en feil som du skal finne, eller skjønner de ikke hva som er galt selv? Uansett.. Har du et ekstra skjermkort liggende så test det i maskinen. Skjekk manualen om du må flytte på noen jumpere e.l. for å få maskinen til å boote på det nye kortet... Prøv å bytt RAM brikken. Du kan jo også pelle ut all "ekstra" hardware, men det er vel kanskje ikke så mye hvis det meste er interegrert. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Er skjermen koplet til? Lenke til kommentar
aynzome Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Ja det er en lærer som har satt feil. Hvis det er feil på rammen skal det jo komme Beepcode. Har testet uten ram og det kom fortsatt ingen Beepcode. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Sjekk om harddisk kablene er satt rett vei med tanke på pin1 osv. Rød imot strøm! Dette kan fremkalle lignende feil! Lenke til kommentar
Trono Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Vanligvis skal det komme beepcodes også når du tar ut RAM'en, så hvis ikke det gjør det så er kanskje PC speakern koblet ut e.l. Forsåvidt også mulig at maskinen ikke bruker beepcodes... Lenke til kommentar
aynzome Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Driter egentlig i og få PC'n til og starte, men jeg må skrive en raport på problemet. Derfor trenger jeg informasjon om i hvilken rekkefølge PC'n starter fra du trykker Power knappen til OS begynner og starte. Noen som vet noen plass som jeg kan finne det eller går rundt med det i hode? Lenke til kommentar
dj_j0tul Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 en hver slik oppstarts-rekkefølge finnes i en hver Hovedkortmanual. Jeg mener å huske at CMOS starter opp Bios. Så kommer Floppy(Diskett), Så kommer alle IDE-enheter, før man til slutt fyrer opp SCSI-enheter. Deretter booter Pc`n windows. Hjelper det deg noe? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 søk etter "Power on Self test" (POST) på google så er du godt i gang men rekkefølgen er vel noe som det her power->cmos->bios hovedkort->prosessor og minne->harddisk og/eller andre IO enheter å laste oppstartsprogram til OS fra->når OS har lastet, så starter innhenting av drivere til maskinvare. Når dette er ferdig så er os ferdig oppstartet og du kan starte med brukerapplikasjonene som Iexplorer og andre program Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hvis d er læreren som har "plantet" feilen kan det ikke være så veldig mye, hvis han ikke har ødelagt hw da. Mest trolig må d vel være fysiske feil som ledninger, manglende kontakt.. feil type ram eller noe slikt.. Lenke til kommentar
Chrily Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Vet det er lite konstruktivt, men i og med at det var to forsøk som var feil her: Integrert :wink: Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Vet at det blir off-Tpoic, men hvilken linje går du på aynzome? Høres kult ut. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Sjekk om lærern har vært så smart og flytte en jumper som bestemmer om maskinen skal bruke onboard skjermkort eller agp/pci. For det å starte opp med et kort som ikke finnes går på dunken. Lenke til kommentar
trubadurix Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 her høres det ut som læreren din har vært en tur inne i bios og disablet hardisken / eller satt den til å ikke boote på den . se etter i bios om hardisken står på auto, står den på manuel da sjekker du om der er opgitt rett antall sylinedre osv. sjekk også jumperen på hden. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Så du får opp skjermbilde? Lenke til kommentar
aynzome Skrevet 23. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2003 Vet at det blir off-Tpoic, men hvilken linje går du på aynzome? Høres kult ut. VK1 IKT drift. På skolen jeg går har vi problem basert læring. Det vil si at vi får et problem og så må vi finne ut resten selv. Ikke noe teori.. Lenke til kommentar
aynzome Skrevet 23. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2003 oki 1. Takk for alle gode råd og tips. Skal sette meg og prøve no. Det jeg vet at det er et Hardware problem. Vet det ikke er så enkelt som feil på kabler.. Kan gå over Hovedkortet for Jumpere (igjen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå