Mixy Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg ønsker dere lykke til Selv får jeg splitter nytt kamera i midten av oktober, så dette blir umulig for meg. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg har et spørsmål: Hvor mye crop'ing er lov? 9602697[/snapback] Null cropping, ellers blir jo mesteparten av poenge borte! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Egentlig enig. Men regner vi et panoramisk utsnitt som crop'ing? En grad eller to med oppretting? Greit å avklare dette før vi setter igang Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Cropping eller ei, jeg blir med: D200 og 105 Nikkor 2,8 VR micro. Det blir trangt, det.... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Egentlig enig. Men regner vi et panoramisk utsnitt som crop'ing? En grad eller to med oppretting? Greit å avklare dette før vi setter igang 9604841[/snapback] Jeg mener at siden hele pointet med å bruke en fast brennvidde er at man skal tvinges til å komponere bildet i søkeren akkurat slik det blir presentert (inkludert rette horisonter, om det er ønskelig) og ikke få ta en lettvindt løsning ved å klippe bort ting og tang i ettertid fra sin x antall megapixel fil. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Enig med ragamuffin. Alt annet blir meningsløst, rett og slett. Egentlig burde man brukt lysbildefilm, som ble scannet av en uavhengig person. Da hadde nok en del slitt skikkelig, he he. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg kan prøve å være med med mitt D80 og 50mm f1.8, sålenge jeg får lov til å bruke zoomen min under jorden (grotter og gruver), da 50mm absolutt blir for trangt til slikt bruk. Er det lov til å bruke filter på objektivene, feks close up filter? Francis Lenke til kommentar
morva Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Jaja, Kim jeg kan da melde meg på her også jeg! KM 7D + 85mm/1.4 Har nok ikke tid til å få ett bilde pr dag, så jeg har satt meg som mål 7 i uken, minst 50% S/H og kvadratisk format.... Edit: Siden det ikke skal "croppes", dropper jeg kvadratiske formatet.. morten Endret 1. oktober 2007 av morva Lenke til kommentar
arTsy Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 må være med på dette... stiller med Canon EOS 350D og 50 1.8 objektiv. btw er på Malta i hele Oktober... Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Okei, Skriv meg opp med 7D og 14/2.8. (14 millimeter Oktober)/31 Lenke til kommentar
Steve-O- Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Dette kan nok gi noen spennende resultater... Jeg er med: Canon 40D 50/1.4 Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 vel, synest litt cropping skal være lov eg, i verfall for dei av oss som har 90-95% søkerdekning. Og eit lite forslag til reglane; dei med zoom, kan ikkje desse berre låse objektivet på ei brennvidde med litt gaffateip eller noko? eventuelt lim Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Vi hadde ikke noe bedre søkerdekning da vi tok slides med våre gamle analogkameraer, hvis man ikke hadde Nikon F/F2/F3 eller Canon F1. Jeg synes derfor at kravet til at man virkelig får en utfordring i komponeringen er helt på sin plass. Det er synd at jeg ikke kan delta grunnet tidsnød i oktober, fordi det gir meg en følelse av gamle dager sus. Synes forøvrig at zoom bør være ulovlig. Har man ikke utstyret som treng så kan man ikke delta. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg støtter "ingen crop" etter å ha lest meningene til raga i post nr 85. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Vi hadde ikke noe bedre søkerdekning da vi tok slides med våre gamle analogkameraer, hvis man ikke hadde Nikon F/F2/F3 eller Canon F1. Jeg synes derfor at kravet til at man virkelig får en utfordring i komponeringen er helt på sin plass. Det er synd at jeg ikke kan delta grunnet tidsnød i oktober, fordi det gir meg en følelse av gamle dager sus.Synes forøvrig at zoom bør være ulovlig. Har man ikke utstyret som treng så kan man ikke delta. 9607953[/snapback] Helt greitt for min del, får ikkje 40d før til laaaaangt ut i oktober uansett Lenke til kommentar
teskarpen Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Jeg er med (også på Dyxum, der jeg deltok i juli) KM 5D med Tamron SP 90/2.5 (jepp, ikke 2.8, men en eldre 2.5) Skarpen Lenke til kommentar
kimare Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Det var jo voldsomt til stress om "regler" og "konkurranse"! Det er da for pokker bare et sett med "house rules" vi pålegger oss selv helt frivillig, utelukkende fordi det er moro å utforde seg selv litt. Personlig gir jeg beng i om folk bruker zoomen sin på kun én brennvidde, eller kjører helmanuell steinalderoptikk fra før krigen, så lenge de har det moro, og er tøffe nok til å inrømme det for seg selv og oss andre om de har vridd på ringen. 9603757[/snapback] Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Men siden jeg skal administrere denne tråden, og det vil medføre noe arbeid setter jeg en grense ved fastoptikk. Dersom noen ønsker å administrere en lignende tråd for andre som ønsker å delta (hvor man tillater bruk av zoom, kompaktkamera etc), så er det bare til å ta initiativ. Mitt siste ord sagt om den saken. Det er 27 deltakere påmeldt. Det blir spennende å se hvor mange som henger med 31. oktober. Jeg antar det vil komme noen slengere de første dagene. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Det blir helt sikkert mye fint ut av denne konkurransen, men for all del: ikke sammenlign et zoom objektiv som går fra en brennvidde til en annen med et kompaktkamera. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Det var da en voldsom respons til denne "konkurransen". Tydelig at den fenget mange, inkl meg selv. Håper at den fortsetter, men det kan fort bli uoversiktlig på emnet fotoaktiviteter. Mulig en burde ha hatt dette som et eget emne. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 30. september 2007 Forfatter Del Skrevet 30. september 2007 Det var da en voldsom respons til denne "konkurransen". Tydelig at den fenget mange, inkl meg selv. Håper at den fortsetter, men det kan fort bli uoversiktlig på emnet fotoaktiviteter. Mulig en burde ha hatt dette som et eget emne. 9608946[/snapback] Fotoaktiviteter er knapt nok i bruk, før jeg ba dere legge trådene der var det 14 tråder, nå er det 32. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå