Tonka Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Er helt nybegynner og lurer på hvilken av prosessorene Q6600, Q6700 el QX6850 som er lettest å klokke for en nybegynner? (QX sprenger egentlig budsjettet...) Skal bruke den på et Gigabyte P35 el X38 kort med 8 GB RAM, og har hørt at så mye RAM reduserer mulighetene fopr å klokke?? Lenke til kommentar
TutTut Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Hei Jeg vil anbefale Q6600 . De klokker generelt veldig bra og er den billigste av de. jeg har klokket min til 3 GHz uten spesielt høye temperaturer med stock kjøling. Med bedre kjølere har mange fått de mye høyere. Edit: Er selv nybegynner btw.. Endret 28. september 2007 av TutTut Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Q6600 er absolutt mest for pengene, og så langt overklokking går får du ogsåp mer ut av overklokkingen med de lavere modellene framfor de dyreste. Totlat sett kommer du kanskje ikke like langt frem totalt sett som de dyrere modellene, men forskjellene er ofte såpass små at det absolutt ikke er verdt de ekstra pengene ved mindre du MÅ ha det aller beste uansett pris. Q6600 er uansett en ekstremt rask prosessor til alt bruk Om du er en begynnenede overklokker er Q6600 absolutt riktig valg, dersom du har bestemmt det for quad-core ihvertfall. De aller fleste Q6600 skal kunne nå rundt 3Ghz eller enda høyere, avhengig av hvor god kjøling du har. Ønsker deg lykke til Når du først har blitt vandt til overklokking kommer du aldri til å slutte med det hehe -Stigma Endret 28. september 2007 av Stigma Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Ville hørt på Stigma og Tut Tut vedrørende valg av cpu. Men hva slags minnebrikker har du tenkt deg da? 8GB minnemengde er vel ikke i seg selv begrensende for klokken, men det er jo så langt jeg har fått med meg gjerne slik at 2GB brikker generelt ikke klokker særlig godt. Så dersom man ikke sørger for å ha relativt raske brikker (feks PC 6400) kan det være minnet som setter grensen for klokk. Men med PC6400 er du "trygg" helt opp til 400fsb eller altså 3,6Ghz med Q6600. Så dersom man skal ha så mye minne vil jeg anbefale å benytte brikker der man ikke er avhengig av nevneverdig minne- klokking for å få til ønsket cpu hastighet. I tillegg er det rent statisktisk også større sjangse for at en brikke ikke henger med på klokkingen når man har 4 vs 2 brikker. Lenke til kommentar
Tonka Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 Takk, da blir det Q6600 på meg. Glad for at det rimligste var helt greit. Angående minne har jeg tenkt meg disse: OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47315 De er pc6400 så da skulle det vel ikke bli no problemer. Gleder meg til å prøve dette. Veldig fristende å kjøpe et p35 kort for å kunne begynne, men jeg tror det er lurt å vente på x38 som er like om hjørnet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Q6600 er best å overklokke, men QX6850 er mye enklere for noobs. Grunnen er rett og slett fordi du enkelt kan klokke ved å øke multiplieren. Men når det er sagt, så ville jeg nok allikevell valgt Q6600 ja. Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Lurer på noe lignende.. Har bestillt Q6600, Corsair TWIN2X 6400 C4DHX, Asus P5K-E P35, Noctua NH-U12F Aldri overklokket før, men har lyst til å prøve det på det nye oppsettet. Noen som har linker til bra newbie OC guider som kanskje tar utgangspunkt i Q6600? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Det er guider med samme hovedkort du skal bruke, ikke prosessor. Overklokking er tilnærmet likt på alle prosessorer, og det er hovedkortene som er forskjellige. (det er de som bestemmer hvordan overklokkingsmenyen ser ut, og sier mye om overklokkingsevnen) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Q6600 er best å overklokke, men QX6850 er mye enklere for noobs. Grunnen er rett og slett fordi du enkelt kan klokke ved å øke multiplieren. Men når det er sagt, så ville jeg nok allikevell valgt Q6600 ja. 9601318[/snapback] Jau, men QX6850 er så seriøst uaktuell pga. pris, ellers er den selvfølgleig ideell både pga. åpen multiplier og høyest sansynlighet for høy overklokk ja. -Stigma Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Det er guider med samme hovedkort du skal bruke, ikke prosessor. Overklokking er tilnærmet likt på alle prosessorer, og det er hovedkortene som er forskjellige. (det er de som bestemmer hvordan overklokkingsmenyen ser ut, og sier mye om overklokkingsevnen) 9601617[/snapback] Ok, har sett litt i manualen for hovedkortet. Det er noe som heter Ai Overclocking, får se på det når jeg får alle delene etterhvert.. Så kommer det CPU, DRAM ratio osv. Men er det sånn at man må overklokke både minnet og prosessoren eller går det an å bare overklokke f.eks CPU? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Men er det sånn at man må overklokke både minnet og prosessoren eller går det an å bare overklokke f.eks CPU? 9601733[/snapback] Minnet kan kjøre med en annen (høyere) hastighet enn fsb (som jo igjen bestemmer cpu fart) Men du kan med P5K ikke kjøre noe lavere minnehastighet enn 1:1, altså det samme som fsb. Det er derfor det er lurt å ha minne man vet klarer litt fart om man skal klokke langt. PC6400 har en standard fart på 400Mhz, så man kan kjøre opp til fsb 400 uten å overklokke minnet, dvs 400x9=3,6Ghz Q/E6600 Klarer man ikke så mye som 400 fordi cpu stopper, kan minnefarten tilpasses med diverse devidere så man kan feks godt kjøre orginal fsb 266, men likvel kjøre minnet på 400Mhz. Lenke til kommentar
Kneipp Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Men er det sånn at man må overklokke både minnet og prosessoren eller går det an å bare overklokke f.eks CPU? 9601733[/snapback] Minnet kan kjøre med en annen (høyere) hastighet enn fsb (som jo igjen bestemmer cpu fart) Men du kan med P5K ikke kjøre noe lavere minnehastighet enn 1:1, altså det samme som fsb. Det er derfor det er lurt å ha minne man vet klarer litt fart om man skal klokke langt. PC6400 har en standard fart på 400Mhz, så man kan kjøre opp til fsb 400 uten å overklokke minnet, dvs 400x9=3,6Ghz Q/E6600 Klarer man ikke så mye som 400 fordi cpu stopper, kan minnefarten tilpasses med diverse devidere så man kan feks godt kjøre orginal fsb 266, men likvel kjøre minnet på 400Mhz. 9601822[/snapback] Blir klokere og klokere Blir spennende å teste dette ut. Synes det er mye snakk om overklokking i manualen, det er også en egen funksjon for å få systemet i gang i igjen uten å måtte resette bios. Så det virker som dette kortet er noe overklokkingsvennlig. Får bare prøve og feile. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Blir klokere og klokere Blir spennende å teste dette ut. Synes det er mye snakk om overklokking i manualen, det er også en egen funksjon for å få systemet i gang i igjen uten å måtte resette bios. Så det virker som dette kortet er noe overklokkingsvennlig. Får bare prøve og feile. 9602025[/snapback] Det er svært overklokkingsvennlig ja. Reset bios pga klokking trenger du "aldri" å gjøre (og godt er det, for bios- jumper sitter ærlig talt ganske idiotisk plassert på disse kortene.) Men klokker man litt for langt, får du et varsel under oppstart, og må trykke F1 for å gå inn å endre til noe mer fornuftig i bios. Klokker man ALT for langt, slik at hk ikke klarer å starte er det bare å holde inne av/på knappen noen sekunder, slippe og trykke en gang til. Da starter det på nytt, og igjen får du mulighet til å gå i bios og sette noe mindre optimistisk... Hvordan man best velger å lære seg disse tingene er jo sikkert individuelt. Jeg foretrekker en blanding av prøve og feile, samt lese guider/manualer mens jeg har "dingsen" jeg prøver å forstå foran meg. Forøvrig til deg som har P5K kan du også spørre i denne tråden Asus P5K tråden hvis du står fast. Som Andrull har påpekt litt tidligere i tråden er det guide/tips for sitt hk (ikke cpu) man bør søke dersom man trenger hjelp med klokkingen. Siden trådstarter skal ha Gigabyte, blir det litt feil og "trådkapring" å snakke for mye Asus- spesifikke instillinger og funksjoner i denne tråden syns jeg. Gigabyte P35 DQ6 har også sin egen tråd med masse erfaring for det kortet. Endret 30. september 2007 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå