Gå til innhold

Får ikke formatert med onboard marwell-kontroller.

ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus p5W64 WS hovedkort, og på det i tilegg til 4 native porter en marwell-kontroller som også har raid. Til denne koblet jeg 3 gamle disker med data allerede inne, det har fungert fint, både lesing og skriving.

Men så vill jeg lage et lite software-raid av dette (ikke med onboard-controllerens raidmuligheter men i windows, da jeg skyr slike kontrolleres raidfunksjonalitet som pesten). i windows 2003, men win2k3 klarer hverken å formatere eller lage om disken til en dynamic disk, i system-loggen såtr det at den ikke klarer å skrive til en blokk. Jeg har prøvd å feste kablene på nytt, og omstarting, uten hell, med harddisker koblet til native sata-plugger fungerer det fint.

Jeg har prøvd både med eldre marwell-drivere, nyeste marvell-drivere, og windows default-drivere, uten hell. Uen noen dirvere i det hele tatt finner den ikke diskene.

Er det noen som har noen tips? Mitt mål er å få diskene til å presenteres til systemet med minst mulig innvirkning fra marvellkontrolleren, also helt passthrough, eg vil ikek ha noen raid-funksjonalitet elelr liknede fra marvell-kontrolleren sin side.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å repartitionere noe av diskene, kopiere data tilbake, for så å convertere ?

9593676[/snapback]

Uten å få formatert, så får jeg ikke til å legge til data, det er 3 disker det er snakk om, og på en av de, så ligger alt som før (en primary partisjon fullt av godsaker, NTFS), kopiering til denne går fint, men å konvertere den går dårlig.

AtW

Lenke til kommentar
Har du prøvd å repartitionere noe av diskene, kopiere data tilbake, for så å convertere ?

9593676[/snapback]

Uten å få formatert, så får jeg ikke til å legge til data, det er 3 disker det er snakk om, og på en av de, så ligger alt som før (en primary partisjon fullt av godsaker, NTFS), kopiering til denne går fint, men å konvertere den går dårlig.

AtW

9594032[/snapback]

Det som var poenget her (det kan være mange grunner dog) er partitionering og ikke formatering.

Du må ha 1 MB på enten av partition som skal brukes til å lagre databasen.

Det er ikke alltid at den finnes.

Og det eneste måten for å få det til, er at man sletter og lager ny partition.

For deg betyr at , hvis det er tilfelle, at du må kopiere data over til en annen disk, slette, repartitionere convertere osv.

Poenget var om det mangler den 1MB plass.

Lenke til kommentar

9593676[/snapback]

AtW

9594032[/snapback]

Det som var poenget her (det kan være mange grunner dog) er partitionering og ikke formatering.

Du må ha 1 MB på enten av partition som skal brukes til å lagre databasen.

Det er ikke alltid at den finnes.

Og det eneste måten for å få det til, er at man sletter og lager ny partition.

For deg betyr at , hvis det er tilfelle, at du må kopiere data over til en annen disk, slette, repartitionere convertere osv.

Poenget var om det mangler den 1MB plass.

9594951[/snapback]

Jo, jeg skjønner jo det. Men tviler på at 1 MB er problemet, siden aller er generert i windows, og uansett, jeg får ikke kopiert ting tilvake selv om jeg lager en ny partisjon, fordi det virker ikke å formatere den partisjenonen (eller å convertere den til dynamisk disk)

Det virker forsåvidt fint med Intel-sata-pluggene, så min sterke teori er at det er det forbanna skrapet av en marvellkontroller som skaper bry.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...