Gå til innhold

Halo: Dean Takahashi: MS bestikker Halo 3 annmeldere

KongRudi

Anbefalte innlegg

Hmm skjønner ikke hva de henger seg opp i her egentlig siden mesteparten handler om Halo3 og alt det utstyret som kommer i spesialutgave men det er kanskje fordi jeg ser dette med nøytrale øyer og ikke med Pro Sony øyer som trådstarter har en tendens til å gjøre.

9595185[/snapback]

Tror de aller fleste Sony-fans hadde fått seg en god latter hvis han annmeldte, 800$-pakken. Det er ganske dårlig value, utenom for de aller mest hardcore-fans'en.

Hjelmen til Master Chief er ikke pen, og den passer ikke på hodet til en person over 3 månder, eneste ekstra-utstyret i 800$-pakken som er kjekt å ha for en normal 360-eier, er vell bare backup-360'en, i tilfelle du skulle være uheldig å RRoD skulle forekomme.

Men isåfall kommer du mye billigere ut med å kjøpe en ekstra Core som du kan bruke mens den er på reperasjon

Det jeg synes er betenkelig er at annmelderen mottok produkter til over 13 ganger prisen, enn prisen på produktet han egentlig skulle annmelde.

Dette blir noenlunde det samme som om ett bilblad bestiller en Opel Kadett for å teste den ut, og Opel-fabrikken istedenfor sender dem en spesialbygd Opel i samme prisklasse som en Ferrari Zagato 575 GTZ, fordi de vet at mange potensielle kunder vil lese om Opel'en bilbladet mottok.

Jeg vet at MS ikke er alene om å å bestikke journalister, og selv om jeg er Pro-Sony som du sier, nævnte jeg jo tilogmed sist gang Sony ble beskyldet for det samme, i åpningsinnlegget mitt: Den gang de sendte ut ett glossy papir om Lair-styringen, og ekstra bakgrunnshistorie om dragene med flotte bilder o.l.

Uansett, så synes jeg at det var flott at Dean Takahashi satt fokus på problemstillingen, og han steg veldig mange hakk i min bok over seriøse journalister (som forøvrig ikke er veldig tykk), etter denne episoden.

Og jeg håper andre spill/teknologi-journalister legger seg på samme linjen. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at de får en X360 er kanskje fordi de maskinene dør så fort at de ville forsikre seg om at ingen ville ha RRoD problemer??

Uansett, fra spøk til alvor:

Det er litt rart å kalle dette en $800 pakke, da det som følger med egenltlig er en X360 Halo edition og litt USNC mat. Det at de teller controllen og headsettet ekstra er vel bare for å få opp "prisen" på pakken.

Uansett, så er dette her er helt vanlig, utgivere gir slike "bestikkelser" ofte, hvis du jobber for et stor magasin. Som oftes, gjøres dette gjennom fullt betalte turer (all inklusive, også alkohol) til en utviklers hjemby og la dem leke litt med nye spill de lager mens utgiverne står bak og hvisker PR sitater inn å øret på journalisten.

Må si at det blir gjort en litt for stor sak ut av dette, han fikk tross alt bare en haug med forholdvis relevant x360 utstyr. Værre var det vel når Sony regelrett ble tatt på fersken for å kjøpe omtaler (dvs. de gav anmeldere penger, og så skrev de omtalen selv!)

Lenke til kommentar
Værre var det vel når Sony regelrett ble tatt på fersken for å kjøpe omtaler (dvs. de gav anmeldere penger, og så skrev de omtalen selv!)

9597421[/snapback]

Eneste jeg kan tenke på som Sony har vært borti lignende av det du beskriver i farten, er under PSP-promoteringen. :)

alliwantforxmasisapsp.com/blog/

(Det var da Sony leigde inn Zipatoni til å promotere PSP, og de lagde en såkalt viral-promo. En blog, hvor Charlie skulle forestille en PSP-fanboy rappet om hvordan han prøvde å hjelpe kameraten hans (Jeremy) til å overtale foreldrene hans å kjøpe en PSP, med skikkelig l33t-snakk og alt.)

Finner ingenting i google eller husker noe om at Sony har skrevet egne annmeldelser av produktene sine, i andre sine navn etter å ha betalt dem, slik som du påstår, så en kilde er fint på slikt. :-/

Lenke til kommentar
Dette blir noenlunde det samme som om ett bilblad bestiller en Opel Kadett for å teste den ut, og Opel-fabrikken istedenfor sender dem en spesialbygd Opel i samme prisklasse som en Ferrari Zagato 575 GTZ, fordi de vet at mange potensielle kunder vil lese om Opel'en bilbladet mottok.

Herregud. :roll:

Rart MS vil gjøre dette til noe litt spesielt? Det er tross alt snakk om den største releasen til 360 hittil, og da er det vel ikke så rart at de smører på tøft stash til anmelderne.. Mer enn det er det ikke.. Ingen anmeldere på et profesjonelt nivå vil gi spillet en bedre karakter enn fortjent fordi det fulgte med stilige ting..

Lenke til kommentar
Finner ingenting i google eller husker noe om at Sony har skrevet egne annmeldelser av produktene sine, i andre sine navn etter å ha betalt dem, slik som du påstår, så en kilde er fint på slikt. :-/

9597573[/snapback]

Nå gjalt det å skrive egne anmeldelser til filmer, og det var et par år tilbake.

Men du må nok oppgradere dine google teknikker, på 1 minutt fant jeg følgende:

Sony ble i amerikansk rett saksøkt for å bestikke radiokanaler til å spille sangene deres, funnet skyldig og fikk bot på $ 10 mill. De har også offentlig beklaget (og dermed indirekte innrømmet at de var skyldige.)

Link

Sony tar med amerikanske gaming journalister på tur til las vegas, og all expenses paid + $1000 i cash for å få deres, av mangel på et godt norskt ord, unbiased opinions (ikke fordomfyllte meninger) på trykk.

Link 2

Endret av OstepopErGodt
Lenke til kommentar

Åh, jeg tror nok KongRudi fant de linkene like kjapt som meg, men valgte å overse dem siden de ikke passer inn i hans bilde av 'store snille Sony' ;)

Jeg ser forøvrig ikke det store problemet med å fylle en bag med goodies slik MS har gjort her - alle større gamingjournalister har selvfølgelig alt dette utstyret fra før, men har neppe sett det first hand med Halo-branding.

Selv visste jeg faktisk ikke at det ikke fantes hverken Halo-håndkontrollerne eller headset før jeg leste om det i TeamXbox. Og de skrev om det fordi de hadde mottatt det som en del av Halo 3-reviewpakken. En slik spinoffeffekt er jo nettopp det MS ønsker.

Hadde de ønsket å virkelig bestikke spillanmeldere så hadde de selvfølgelig gjort noe helt annet og mer økonomisk nyttig (for anmelderen) enn å sende en konsoll som alle anmeldere alikevel har (minst en av...) fra før.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Herregud. :roll:

Rart MS vil gjøre dette til noe litt spesielt? Det er tross alt snakk om den største releasen til 360 hittil, og da er det vel ikke så rart at de smører på tøft stash til anmelderne.. Mer enn det er det ikke.. Ingen anmeldere på et profesjonelt nivå vil gi spillet en bedre karakter enn fortjent fordi det fulgte med stilige ting..

9597592[/snapback]

Når en markedsanalyst som Michael Pachter sier at han har ett godt forhold til Microsoft, så derfor snakket han nesten aldri negativt om de, mens med EA som han ikke hadde noe spessielt forhold til, de hadde han ingen problemer med å snakke negativt om, nevnte han i en bonus-runde på gametrailers.

Så er ikke like sikker på at alle journalister i spill-pressen klarer å skille mellom 'vennene' sine sitt spill, og spillene de tester. :-/

MS må bare kjøre ett fancy promo-show, og lempe med ekstra-stæsj til samlere.

Men synes at når journalister som skal anmelde spillene ikke tar imot bestikkelser, så er det fint å la folk få vite om det, tross alt er det ganske mange som tror at enkelte publikasjoner ikke er nøytrale, selv om vi selvsagt håper det. :)

Lenke til kommentar

Men nå har jeg jo "bevist" at også Sony gjør det. Rart at du ikke fant disse linkene altså, de var på første siden til google når jeg søkte. "Sony bribes" søk gir 375000 treff til Payola saken. Men men... Virker som du prøver litt for hardt å gå etter Microsoft spesiellt her.

I min menig er det forsåvidt 10x "værre" å gi $1000 i cash og gratis tur til las vegas til journalister, enn å gi dem en bag med halo effekter. La oss diskutere det,

ellers kan du kanskje lage en lignende tråd om denne saken på PS3 forumet?

Endret av OstepopErGodt
Lenke til kommentar

Finn et selskap i den størelsen som er snille a. Alle gjør alt de kan for og tjene mest murlig penger. Noen er sefølgeling værre enn andre.

Men pakken funker perfekt hvis en andmeller tipper mellom 7/10 eller 8/10 osv. Uten pakken hadde han kanskje gitt det 7/10 og med blir det 8/10 hvis ikke bedre!

Lenke til kommentar
Åh, jeg tror nok KongRudi fant de linkene like kjapt som meg, men valgte å overse dem siden de ikke passer inn i hans bilde av 'store snille Sony' ;)

9597619[/snapback]

Har aldri hevdet at Sony er snilllere enn andre, untatt når de ga oss det gratis dumpeprosjektet GTHD selvfølgelig. :)

Det var heller ikke intensjonen med tråden, den handler om Dean Takahashi sin integritet, og om bestikkelser av annmeldere er noe som er OK, eller ikke, og hva dere synes om det.

Jeg missliker praksisen, men var intressert i å høre andre sine meninger, ikke hvem min favoritt-konsoll-produsent er.

Men til informasjon det jeg søkte på var 'Sony', 'pay', 'reviews' og lignende, jeg tenkte ikke på at SOE skulle betale for journalistene sine meninger om spillene. :)

Men etter jeg gjorde det, så var det ikke noe problem å finne kilden, vgmwatch.com, dagen etter så sa SOE sine PR-managere at de hadde kansellert Editor Event'en på Sony Fan Faire, så dette var ikke noe som skjedde, og ett tenkt scenario er ikke like intressant enn noe som ble utført. :)

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...