Gå til innhold

XP får leve litt lenger

Anbefalte innlegg

Men skal det være brukervennlegheit for bestemor så er Ubuntu tingen! Som oftast så vil alt bare fungere rett etter innstallasjon, trengs ikkje å leite etter pluss innstallere drivere og ingen knoting

Tja ...

Ubuntu er tingen om bestemor kun skal smurfe litt nett, epost, skrive litt i write... Om det er så mye enklere... nja det vet jeg ikke.

Uansett så er det ingen som leverer support på ubuntu til bestemor, og hun er da dørgendes avhengig av sitt barnebarn som ikke alltid kan stille på flekken.

Jeg mener at support er det viktigste elementet man skal tenke på når det gjelder maskin til folk - Syns man er sinnsvakt korttenkt når man anbefaler å fjerne xp/vista som folk har, og gå over til ubuntu som vil føre til at de folka mister 100% av supportavtalen.

... bla bla bla...

Vet ikke om det er noen som selger ubuntusupport engang til vilkårlige maskiner.

9593398[/snapback]

Mja, jeg tviler på at bestemor er villig til å betale Microsoft for utvidet support. Microsoft er så flinke på å differensiere hvilke deler de gir support til. Du ender fort opp med å skulle betale ekstra for support, altså minimale muligheter for gratis support.

Jeg savner IBM sitt OS jeg. OS/2 Warp (og senere Merlin). Den supportgjengen var skikkelig hyggelig, og dersom du ikke fortjente support etter avtalereglene deres, så hendte det ofte at de strakk seg litt ekstra og ga deg gratis support likevel.

9603939[/snapback]

Ser at flere sier at man "kan kjøpe support" på linux, eller at man ikke trenger support på ubuntu.

Ubuntu er like dårlig som M$ + ubuntu ikke løser hardware problemer heller = Man må ha support eller må klare seg selv.

Kjøper man en maskin i butikken så følger det med såpass med support at bestemor ikke trenger å lære seg en dritt, og er heller ikke avhengig av familiemedler. De eneste maskinene som er uten support er de som er hjemmesnekkret, eller solgt av lugubre firmaer som lager hjemmesnekkra maskiner for deg.

DELL, HP ++++ leverer med support. Du kan ringe dem og få problemer løst. Dette følger med i prisen som regel.

Greit vi kan diskutere kvalitet på supporten, men det gjennomgripende innen support er at den kun gjelder innen et begrenset område. Kjøper man ubuntu support så tipper jeg at den gjelder kun ubuntu. Problem med netverkskortet? Så blir du garantert bedt om å kontakte leverandør... som aldri støtter linux.

Derfor anbefaler jeg alltid dell maskiner med 3års support + alt tilleggsutstyr som de trenger. Da har man support på HELE rukklet, og ikke noe hit og dit for ditt og datt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Although Microsoft is ending the sale of Windows XP through retail and OEM channels by end of January 2008, this does not mean they are ending their support of Windows XP. While some publications claim that Microsoft will stop supporting Windows XP by 2009, that's simply not true. Microsoft will continue to support Windows XP up till August 4, 2014 under their Extended Support Policy. Naysayers can take a look at the Support Lifecycle for Windows XP Professional for example.

hw.no er like bra på nyheter så itavisen.no fortiden. Skuffendes.

Lenke til kommentar
Hvor blir det av XP SP3? Hvis "livsyklusen" skal avsluttes sommeren 2008 så er jo det ikke lenge etter at SP3 er ventet (første halvdel av 2008). Kanskje de dropper SP3 helt for å øke presset over til Vista mer?

9591998[/snapback]

Deployment Schedule

Microsoft has set forth the following deployment schedule. They are currently nearing the end of the Technical Beta programme.

First Build (Technical Beta)

- available only to vendors for internal tests.

- released since August 2007.

Second Build (Public Beta)

- available to the public for beta testing.

- to be released in mid-September

Third & Fourth Builds

- these will be Release Candidates 1 & 2.

- to be released over the last 3 months of 2007.

Final Build (Release To Manufacturing)

- tentatively scheduled for release in the first half of 2008.

Mindre spekulasjoner simen og mer fakta, google er et bra verktøy for å finn informasjon.

Lenke til kommentar
Although Microsoft is ending the sale of Windows XP through retail and OEM channels by end of January 2008

Det er vel feil? Sist jeg leste om det var det snakk om juni 08

I og med at Service Pack 3 vel er ventet neste år, vil jeg tro at XP SP3 kan selge ganske bra når den kommer. Da virker det snodig hvis det stemmer at man stopper handel med XP allerede i januar? :hmm:

Lenke til kommentar
Although Microsoft is ending the sale of Windows XP through retail and OEM channels by end of January 2008

Det er vel feil? Sist jeg leste om det var det snakk om juni 08

I og med at Service Pack 3 vel er ventet neste år, vil jeg tro at XP SP3 kan selge ganske bra når den kommer. Da virker det snodig hvis det stemmer at man stopper handel med XP allerede i januar? :hmm:

9624778[/snapback]

Original equipment manufacturers (OEM) and retailers can keep selling Windows XP for five months longer than originally planned, Microsoft said this week.

Microsoft has originally planned to stop selling Windows XP, which was first released on October 25, 2001, on Jan 30th of next year but will now continue to make the OS available until June 30th, 2008.

The company did note two addition exceptions. Microsoft will continue to offer Windows XP Starter Edition in emerging markets until June 30, 2010 and smaller computer makers will be able to offer Windows XP until Jan. 20, 2009, as has always been the plan.

Beginning in July of 2008, consumers will only be able to purchase Windows Vista which was released worldwide to the general public on January 30th of this year.

Ser ut til at de ombestemte seg angåendes xp og salg.

Endret av Innokentij
Lenke til kommentar
95% av de programmene jeg trenger å starte opp, kan jeg navnet på. Trykker på Windows-tasten, starter med å skrive inn programnavnet, trykker enter, og programmet er igang. Deilig å slippe musen til en slik ting. Ikke ofte jeg er innom 'All programs'.

9605102[/snapback]

Jepp, gjør akkurat det samme her. Synes startmenyen i Vista er en ekstrem forbedring som gjør ting mye kjappere og enklere enn i tidligere Windows-versjoner.

Ellers så har jeg kjørt Vista i et halvt års tid nå og det fungerer helt upåklagelig. Riktignok på relativt ny hardware; jeg er ikke en av de som absolutt skal 'tvinge' Vista til å fungere med gammel hardware som ikke har drivere o.l. for så å klage på at det ikke funker etterpå.

Som jeg har nevnt før så hadde MS hatt mye å lære av Apple når det gjelder bakoverkompatibilitet o.l. - sett ned foten og si rett ut at ting som er eldre enn sånn og sånn - både hard- og software - støtter vi ikke, og ferdig med det. Det hadde nok redusert en betydelig andel av de tingene som folk oppfatter som 'problemer' på Windows-plattformen.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor folk er så opptatt av OS'et. For det første så skrur man av alt som heter Themes (er en service) i Windows OS'er for å få litt fart på systemet. Deretter bruker man de programmene man skal de de behov man skal.

For min del er jeg mer opptatt av å lage scritpts som kjører pskill på prosesser og stoppe servicer for å få fart i spill programmer, vmware osv.

OS'er er kun til for å kjøre de programmene man trenger. Mediaplayer og webleser har ingen ting med et Os å gjøre selv om microsoft vil ha oss til det.

Kjører i dag en rekke applikasjoner i windows xp som fungerer fint der. Ser ingen grunn til å oppgradere. Den gangene programmene mine krever xp vil jeg oppgradere.

Windows 2000 fungerte foresten utmerket da jeg kom og jeg spilte en masse spill i det mens folk whinet om 98 og me.

Vi vil alle her gå over til vista den dagen programmene våre krever det. Intill da ser jeg ingen grunn til å reparere og krølle til noe som allerede funker.

Får man ikke 64 bits xp også eller tar jeg feil her? De fleste av oss hopper vel på 64 bit etterhvert som det blir standard hyllevare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...