Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 520i - et dumt valg?

Torjus

Anbefalte innlegg

Hei, sitter å sikler litt etter BMW. Har funnet en BMW 520i med følgende spesifikasjoner:

Modell: 1997

Km: 244.000

Motor: 2 liter. 150hk

Ingen rust

Ingenting galt med den i følge selger.

Alt av slitedeler er byttet siste året.

Utstyr:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
* Hengerfeste

* Lettmet. felg sommer

* Lettmet. felg vinter

* Metallic lakk

* Parkeringsensor bak

* Sommerhjul

* Vinterhjul

* Air Condition

* CD-veksler

* Elektriske speil

* El.vinduer

* Farget glass

* Kjørecomputer

* Klimaanlegg

* Midtarmlene

* Radio/CD

* Sentrallås

* Servostyring

* Takluke

* ABS-bremser

* Airbag foran

* Antispinn

* Startsperre

Denne går for 80.000,-. Hva tror dere om prisen, bilen og at den har gått såpass langt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Skal ha bil uansett, så kan likesågodt kjøpe nå enn å kjøpe lenge etter jeg har fått lappen. (fyller 18 i november og skal i militæret når jeg blir 20)

Hvis jeg ikke tar lån, så vil jeg bruke pengene jeg tjener på piss. Så er bedre å bruke de på å betale lån :p

Lenke til kommentar

Bilen ser da veldig fin ut den. Du må selvsagt se på den selv og sørge for at den er godt tatt vare på og aller, aller, aller helst kommer med et servicehefte. Da er du helt trygg. Litt høy km kanskje, men som tidligere nevnt, en godt velpleid Bayer-tralle kan kjapt gå opp til 400 000 km. :) Så den har nok fortsatt mange gode år foran seg. Sånn generelt så lager BMW veldig robuste og solide biler som varer lenge så fremt bilen vises tilstrekkelig kjærlighet.

Angående lån av bil, skjønner jeg egentlig ikke problemstillingen. Det er da tross alt svært få av Norges totale befolkning som har råd til å kjøpe en bil kontant (hvert fall biler på 60k+) med mindre de sparer i mange år, så majoriteten tar jo lån. Og nei, det er ikke noe negativt med det. Selvfølgelig bør du betale kontant hvis du har det, men siden du spør så har du jo ikke det. :p Du må betale litt renter og avdrag så kjøpsprisen totalt blir jo mye høyere, men for å tenke på det på en annen måte - du kommer antakelig ikke til å få råd til en bil til 80k kontant før om leeeeenge. Så da er jo alternativene å enten droppe bilkjøp eller å spare opp en liten sum og kjøpe en mye billigere bil, som igjen fører til at du må kjøpe en dårligere og antakelig eldre og mer langkjørt bil. Har du råd til å ta lån, så er det bare til å ta lån. Jeg har selv lån på min bil, fordi jeg har råd til å betale det. :)

Lenke til kommentar
Med godt stell skal det ikke være noe problem å runde 360000km :)

9592428[/snapback]

Smeller det på akkurat 360.000KM ? :!:

9592493[/snapback]

Ja, da smeller det :thumbup:

Neida, bare personlige effaringer. rundet 360000 før salg

9595450[/snapback]

Disse bilene går fint 600.000KM også men det avhenger servicer hele veien og generelt vedlikelhold...

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Tja, E34'en min ble et helvete etter rundet 200.000 km selv om den var godt tatt vare på. Føler egentlig det stikk motsatte av det mange sier her inne , føler BMW'ene holder til de er gått ca 200' km så begynner mekkinga. Men det er bare min personlige erfaring , E39 virker som solide biler for all del , men mere elektronikk som kan skjære seg, en eldre modeller. Motoren er vel det strekeste her , og vil nok ikke plage deg nevneverdig, mens oppheng foran å bak (med mindre det går under det selger har byttet) er problem på så å si alle bmw sine modeller. Delene er ikke av de dyreste synes jeg , men du bør søke litt rundt på nettet før du handler, min lokale forhandler kom ca alltid på 2 eller 3 djeplass når det angikk delepriser.

E39 er en tung bil og en ekte cruiser , og ikke noe jeg ville ha statset på om du skal kjøre litt "friskt" 2.0L på 150 holder "akkurat" , jeg synes min 2.5" liter med 192 hk , var "akkurat" nok. Bilene er såpass komfortable at du kjenner ikke akselerasjonen (i alle fall ikke på min E34), men de bare "skyver" deg opp i fart, så ikke forvent noe adrenalinrush.

Ang Billån hadde jeg nok kjøpt en billigere bil til å begynne med , som du brydde deg noe mindre om , og lære deg å kjøre med den, før du bruker mye penger på en bil som du 95% sikkert kommer til å bulke/krasje. Kansje litt hardt å si det , men du kommer mest sannsynlig til å drite deg ut innen ett til 2 år. Ikke det , så er du heldig eller veldig forsiktig. Det kommer vel an på kjørestilen, jeg vil tro 99% av de som er interessert i bil her inne har prest grensene lengre enn de egentlig burde mer enn 1 gang , og garantert smadret eller laget en bulk å 2 :) Meg selv inkludert. Jeg bare sier det , det er tross alt bare din økonomi det går utover :)

Lykke til med lappen og ny bil uansett hva du gjør! :)

Lenke til kommentar

Tror nok hvor lenge en bil går er veldig individuelt, du kan være heldig og du kan være maks uheldig. Derfor er det veldig viktig ved kjøp av bruktbil å få med et fullstendig servicehefte. Ellers tror jeg du har vært litt uheldig i så fall, for det finnes flust av BMW-er som har gått både 300 000 km og over det uten de store problemene, men for at en bil skal gå så langt uten mye problemer så forutsetter det selvsagt godt stell og at man bytter ut slitedeler og tar bilen på service jevnlig. Gjør man det, tror jeg bilen i de fleste tilfeller vil vare leeeenge. Men man kan også være uheldig, biler er tross alt ikke enkle saker.

Hva som er "akkurat" nok er da vel strengt tatt ganske individuelt? Ikke alle som legger særlig vekt på motor og adrenalinrush, men heller tenker på ting som komfort, økonomi, driftsikkerhet, etc. foran motor. Jeg synes nå en 2.0 l med 150 hk sparker godt ifra seg jeg, er til og med godt fornøyd med min 1.6 l 102 hk som er helt grei. Motor var da ikke min store prioritet til førstegangsbil, det får heller komme ved neste bilkjøp om noen år tenker jeg.

Synes ellers det er veldig hardt å si at trådstarter (eller alle som nylig har tatt lappen generelt) nesten garantert bulker bilen. Kjører man fornuftig og etter forholdene, så er det ingenting som skulle tilsi at man garantert driter seg ut. Har man i tillegg øvelseskjørt jevnlig i 1-2 år så er man godt på vei når det kommer til trafikkerfaring. Men det gjelder å kjenne sine egne begrensninger og kjøre fornuftig og godt. Jeg har nå hvert fall såpass tro på meg selv som sjåfør at det at det er muligheter for at jeg bulker bilen en gang ikke var noe jeg tenkte på når jeg kjøpte bil. Uhell kan skje uansett hvor rutinert eller god til å kjøre man er, så sånn sett skulle jo alle kjørt rundt i Toyota Corolla fra 1985. :)

Kjøp den bilen du ønsker og kan ta deg råd til sier hvert fall jeg!

Lenke til kommentar

Men bare en ting jeg lurer på. Du sier du skal ut i militæret når du er 20 år, så du vil da bare få brukt for bilen i knapt to år. Bilen i seg selv er jo heller ikke billig i drift. Drikker en del bensin, samt at den sikkert ikke er billig å forsikre. Så er det da spesielt gundtig for deg å låne 100k til bilen? Skal du beholde den når du skal i militæret?

Bilen veier jo også en del, så det er ikke snakk om noen bra akselrasjon som det er nevnt tidligere. Jeg kjørte en 520 som var bygd om til en 535 her for litt siden. Den var riktignok ti år eldre, men jeg må si jeg ble meget skuffet over akselrasjonen mtp at den har et relativt stor dreiemoment og 210(?) hk, selv om jeg veit den veier mye. Men ingen tvil om at de er meget komfortable og gode å kjøre. :)

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
BMW har generelt dårlige bensinmotorer

Ville ha kjøpt diesel

9618667[/snapback]

hva?

9618692[/snapback]

Dette har jeg også erfart , spesielt på de små 6 erne. De større bensinmotorene og dieselmotorene har jeg sett gå 3-400000 km. Bmw er IKKE kjent for å være en bil som generelt går langt som mange her påstår slik som mercedes , men unntak finnes.

For all del kjøp bilen og ha det morro så lenge det varer du må jo i alle tilfelle regne med at en bil blir redusert med tiden og at pengene du ga for den er tapt uansett hvilken modell du velger hvis du skal ha det som din første bruksbil. 80 tusen kommer ikke til å være mye penger når du er ferdig som lærling og tjener godt.

Når det gjelder å ta opp lån , så er jo ikke det noe problem når du er 18 og ikke har penger i din situasjon slik jeg ser det. For hvis du er 18 og lærling så har du jo dårlig råd nå men vet at du sannsynligvis kommer til å tjene masse penger i fremtiden. Sjekk litt hvem som kan tilby deg lav rente osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...