Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr

kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

wiiiii :D

ikke bare datadeler blir biligere men spill, programmer etc :)

hadde likt at bensin var biligere... men,men :p

Hvorfor går ikke prisen på filmer nedover slik som med spill?

en del spill som før ville ha kostet ca 500kr som nytt koster i dag 350kr... viss det sammme hadde vært med filmer som før kosta 129kr på elkjøp ville da vært gratis ^^

Lenke til kommentar

Amerikanske spill og filmer går nok omtrent like mye tilbake, prosentvis altså.

Hvis det nå virkelig blir en nedtur i verdensøkonomien som fryktet vil vi få klart billigere datautstyr. Under Asia-krisen i 1997/1998 hvor Asia-børsene krakket etter skuffende salg falt f.eks. RAM-prisene med 50% på bare 3 måneder. Både Apple og Intel har falt kraftig den siste tiden etter skuffende salg, så ikke bli overrasket om vi ser betydelige lavere priser i løpet av året.

Rentekuttet og kraftig skaddereduksjon i USA vil nok dempe nedgangen noe, men IT-utstyr er jo på mange måter luksusvarer. I nedgangstider bruker folk penger på langt viktigere ting som husleie, lån, bensin etc.

Oppdatert: Antydninger om at vi kanskje har nådd rentetoppen her til lands svekker kronen igjen.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

tror man har misforstått dette med rentekutt og dollarreduksjon.

De siste 3 gangene renten har blitt kuttet (1.75% hittill i år) så har dollaren steget. Den smekket fra 5.35 til 5.5 på 0.75 kuttet. Men siden økonomien stagnerer og mange andre faktorer virker negativt for forbruket, så bidrar dette til en risiko for investorer og de skygger unna, ergo faller prisen på dollar ikke pga rentekuttene.

Rentekutt vil faktisk gi motsatt effekt i en presset valuta fordi det gir håp om bedre økonomiske vilkår for bedrifter og eksport.

Dollar/yen er den mest handlede valutaen, og Japan har omtrent ingen rente (0.5-0.75).

Det jeg sater/håper på er at dollaren mister sin stilling som "universielt" betalingsmiddel og euroen tar over. Kanskje ser vi dollaren nede på 3 da :) jeg vil til amerika :):thumbs:

Lenke til kommentar

De siste 3 gangene renten har blitt kuttet (1.75% hittill i år) så har dollaren steget. Den smekket fra 5.35 til 5.5 på 0.75 kuttet. Men siden økonomien stagnerer og mange andre faktorer virker negativt for forbruket, så bidrar dette til en risiko for investorer og de skygger unna, ergo faller prisen på dollar ikke pga rentekuttene.

Rentekutt vil faktisk gi motsatt effekt i en presset valuta fordi det gir håp om bedre økonomiske vilkår for bedrifter og eksport.

Dollar/yen er den mest handlede valutaen, og Japan har omtrent ingen rente (0.5-0.75).

Det jeg sater/håper på er at dollaren mister sin stilling som "universielt" betalingsmiddel og euroen tar over. Kanskje ser vi dollaren nede på 3 da :) jeg vil til amerika :):thumbs:

Du forteller bare halve sannheten.

1. Rentekutt medfører at valutaen blir mindre attraktiv å plassere penger i noe som medfører at kursen mot en valuta der rentene holdes svekkes - indikerer svakere dollarkurs.

2. Som du sier kan rentekutt medføre vekst i økonomien, noe som gjør at valutaen styrkes.

Pluss en del andre faktorer som påvirker.

Altså minst to faktorer med motsatte virkninger, og hvilke som vil dominere kortsiktig og langsiktig er vanskelig å spå. Hva som skjer i Norge påvirker også mye.

Lenke til kommentar

Du forteller bare halve sannheten.

1. Rentekutt medfører at valutaen blir mindre attraktiv å plassere penger i noe som medfører at kursen mot en valuta der rentene holdes svekkes - indikerer svakere dollarkurs.

2. Som du sier kan rentekutt medføre vekst i økonomien, noe som gjør at valutaen styrkes.

Pluss en del andre faktorer som påvirker.

Altså minst to faktorer med motsatte virkninger, og hvilke som vil dominere kortsiktig og langsiktig er vanskelig å spå. Hva som skjer i Norge påvirker også mye.

Sant! Jeg lar meg arrestere!

Må legge til at mens usa har kuttet renten, så har vi økt den. Og som du sier er NOK da mer attraktivt for investorer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

5,25 i skrivende stund.

Inflasjonspanikk i USA og rekordhøy oljepris på over 101 dollar fatet er årsaken.

Litt på siden:

Det at dollaren har svekket seg kraftig mens råvareprisene øker og øker har skapt et merkelig fenomen i USA. 1-cent-mynten (Penny) som er laget av kobber koster nå faktisk 4 cent å produsere. Det er selvsagt ikke holdbart at myntene i seg selv er verdt mer enn pålydende da amerikanske staten taper store penger på det. Enkelte kremmere kan også finne på å kjøpe mange småmynter, smelte de ned og selge kobberet til markedspris, så USA har nå innført forbud mot å smelte om mynter. Hvis du gjør det kan du nå bli straffet med 5 års fengsel...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...