kilik Skrevet 28. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2007 (endret) Tror det har noe med at bankene opererer med litt høyere kurs enn den reelle som gebyr for veksling. Endret 28. desember 2007 av kilik Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Spiller det noen rolle hva tollvesenet opererer med egentlig? Er det ikke hva JEG har betalt for varen som er interessant? Om jeg viser til nettbank utskrift hvor det står at jeg har blitt trukket UNDER 200, da spiller det vel liten rolle om det iflg dems kurs skal være 201.48kr ? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Spiller det noen rolle hva tollvesenet opererer med egentlig? Er det ikke hva JEG har betalt for varen som er interessant? Om jeg viser til nettbank utskrift hvor det står at jeg har blitt trukket UNDER 200, da spiller det vel liten rolle om det iflg dems kurs skal være 201.48kr ? Tollvesenet følger sin kurs, hvis ikke hadde det blitt en utrolig jobb for dem å sjekke alle de som lå og vippet rett rundt 200 og 1000 kroners-grensen. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Vil se dollaren på 4-tallet Om man skal høre på en tidligere Terra-megler da... I såfall blir det en USA-tur på meg. 5,36 i skrivende stund. Endret 3. januar 2008 av kilik Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Du må slutte med de urealistiske kursene der.For 99% av oss er det ca. 5,60. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Vel, baserer meg på reelle kurser. Hva ulike banker operer med får hver enkelt finne ut av. EDIT: Ser uansett det er ubetydelige forskjeller, i alle fall i banken min, DNB Nor: Kjøp Salg Kurs 5.3854 5.4074 5.3964 Endret 3. januar 2008 av kilik Lenke til kommentar
carwash Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Vel, baserer meg på reelle kurser. Hva ulike banker operer med får hver enkelt finne ut av. EDIT: Ser uansett det er ubetydelige forskjeller, i alle fall i banken min, DNB Nor: Kjøp Salg Kurs 5.3854 5.4074 5.3964 Hos paypal får man for tiden 5.54, klarer ikke å finne ut hva skandiabanken skal ha, men det er vistnok visakurs + 1.75% påslag. Noen andre tips om hvordan få billigere valuta? Simen Edit: Har nå snakka med skandiabanken og gebyrfri.no. Eva på gebyrfri mente man fikk kursen på forsiden av norges bank siden, men jeg antar hun mente salg-kursen for USD, pluss 1,75% påslag. Damen på skandiabanken kunne ikke oppdrive hva slags kurs de belastet kundene sine med. Uansett, om eva snakker sant får man i dag på visakort typisk en USD for 5.5. Endret 3. januar 2008 av carwash Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 dnb nor har Kurs: 5.5664 på kjøp på kalkulator. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Den kursen gjelder for utenlandske sedler. Ved sjekk og overføring gjelder langt lavere kurser: https://www.dnbnor.no/markets/interaktive_v...lutakurser.html Lenke til kommentar
kilik Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Dollaren har svekket seg over natten etter at den amerikanske sentralbanken har signalisert nye, store rentekutt og antyder at amerikansk økonomi nærmer seg krise. Lenke til kommentar
tunam85 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Deilig.Jeg kjøper ukentlig/månedlig fra usa,så det er bra. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Kan være greit i denne tråden med noen faktaopplysninger om hvilken kurs som blir brukt ved kjøp i dollar med Visa, Mastercard etc. Dollarkursen som blir brukt er kursen på oppgjørsdato på Visa intl eller Mastercard intl (oppgjørsdato er vanligvis sendingsdato) I tillegg kommer et valutapåslag på vanligvis 1,75 % (Dette kan variere, men grunnet konkurranse er den jevnt over den samme hos alle i Norge). Akkurat når dette skrives er: Dollarkursen hos Norge Bank, 5,34 kr Dollarkursen hos Visa, 5,30 kr (dette stemmer også med kursen for jeg vil kjøpe overførsel av dollar hos DnB NOR, som akkurat nå er på 5,2956. Og det er faktisk det man gjør, man kjøper en overførsel i dollar) Med valutapåslag er prisen med Visa, 5,39 kr Mastercard sine fant jeg ikke. Generelt betyr dette at man kan påregne at kjøp har en dollarkurs som ligger 0,05 - 0,15 over Norges Bank. Ser også ut som man kan bruke DnB NOR sin valutakalkulator, velge kjøp av overførsel og legge på 1,75 % på beløpet. Men andre aktører kan bruke litt andre vekslingskurser. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Fin post. Greit at du nevner valutapåslag som de færreste er klar over de betaler. Nordmenn betaler årlig over 1 milliard i valutapåslag... Kan bare legge til at kursene jeg har nevnt tidligere i tråden er såkalt midtkurs. Det er den reelle kursen som Norges Bank og alle andre bankene forholder seg til, men hver enkelt bank selger dollaren for noen øre dyrere og kjøper den for noen øre billigere. I tillegg kommer dette valutapåslaget. Eksempel for kl. 09.10 i dag: Midtkurs: 5.2846 DnB Nor Salg: 5.2956 DnB Nor Salg inkludert 1,75% valutapåslag: 5.3883 Altså betaler man i DnB Nor ganske nøyaktig 10 øre mer enn den reelle kursen. Er vel omtrent det samme i de andre bankene. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 5,45 kroner i skrivende stund. Noen særdeles dårlige dager på Oslo Børs har skremt vekk utenlandske investorer og kronen har dermed svekket seg en del. Lenke til kommentar
Str1fe Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 litt off topic, men lurer på å kjøpe meg en slik: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4355 En dings som jammer mobiltelefoner Er disse lovlig i norge? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 mener jeg leste et sted i fjor at noe liknende var blitt brukt et sted ved eksamen slik at man ikke kunne bruke mobil til juks Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 litt off topic, men lurer på å kjøpe meg en slik: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4355En dings som jammer mobiltelefoner Er disse lovlig i norge? Det er forbudt å bruke en slik en. Om det er lov til å kjøpe eller ei er jeg ikke sikker på. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 grunnen til at dollar kursen har blitt så sterk er vell pågrunn av det kraftige børskrakke i norge, så krona har vell blitt ganske kraftig svekket? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Ja, 10 øre mer i dag (5,57 nå) som er ganske stor forandring på bare en dag. Jeg tror ikke vi ser 4-tallet med det første. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Ja, 10 øre mer i dag (5,57 nå) som er ganske stor forandring på bare en dag. Jeg tror ikke vi ser 4-tallet med det første. går dårlig i usa også, og tror d er krona vår som driv å tulle, ikke dollaren.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå