Gå til innhold

Valuta -- Dollar=8,50 Kr | Euro=9,50 Kr | Pund=12,95 Kr


kilik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spiller det noen rolle hva tollvesenet opererer med egentlig? Er det ikke hva JEG har betalt for varen som er interessant? Om jeg viser til nettbank utskrift hvor det står at jeg har blitt trukket UNDER 200, da spiller det vel liten rolle om det iflg dems kurs skal være 201.48kr ?

 

Tollvesenet følger sin kurs, hvis ikke hadde det blitt en utrolig jobb for dem å sjekke alle de som lå og vippet rett rundt 200 og 1000 kroners-grensen.

Lenke til kommentar

Vel, baserer meg på reelle kurser. Hva ulike banker operer med får hver enkelt finne ut av.

 

EDIT: Ser uansett det er ubetydelige forskjeller, i alle fall i banken min, DNB Nor:

 

Kjøp Salg Kurs

5.3854 5.4074 5.3964

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Vel, baserer meg på reelle kurser. Hva ulike banker operer med får hver enkelt finne ut av.

 

EDIT: Ser uansett det er ubetydelige forskjeller, i alle fall i banken min, DNB Nor:

 

Kjøp Salg Kurs

5.3854 5.4074 5.3964

 

Hos paypal får man for tiden 5.54, klarer ikke å finne ut hva skandiabanken skal ha, men det er vistnok visakurs + 1.75% påslag. Noen andre tips om hvordan få billigere valuta?

 

Simen

 

Edit:

Har nå snakka med skandiabanken og gebyrfri.no. Eva på gebyrfri mente man fikk kursen på forsiden av norges bank siden, men jeg antar hun mente salg-kursen for USD, pluss 1,75% påslag. Damen på skandiabanken kunne ikke oppdrive hva slags kurs de belastet kundene sine med. Uansett, om eva snakker sant får man i dag på visakort typisk en USD for 5.5.

Endret av carwash
Lenke til kommentar

Kan være greit i denne tråden med noen faktaopplysninger om hvilken kurs som blir brukt ved kjøp i dollar med Visa, Mastercard etc.

 

Dollarkursen som blir brukt er kursen på oppgjørsdato på Visa intl eller Mastercard intl (oppgjørsdato er vanligvis sendingsdato)

I tillegg kommer et valutapåslag på vanligvis 1,75 % (Dette kan variere, men grunnet konkurranse er den jevnt over den samme hos alle i Norge).

 

Akkurat når dette skrives er:

  • Dollarkursen hos Norge Bank, 5,34 kr
  • Dollarkursen hos Visa, 5,30 kr (dette stemmer også med kursen for jeg vil kjøpe overførsel av dollar hos DnB NOR, som akkurat nå er på 5,2956. Og det er faktisk det man gjør, man kjøper en overførsel i dollar)
  • Med valutapåslag er prisen med Visa, 5,39 kr

 

Mastercard sine fant jeg ikke.

 

Generelt betyr dette at man kan påregne at kjøp har en dollarkurs som ligger 0,05 - 0,15 over Norges Bank. Ser også ut som man kan bruke DnB NOR sin valutakalkulator, velge kjøp av overførsel og legge på 1,75 % på beløpet.

 

Men andre aktører kan bruke litt andre vekslingskurser.

Lenke til kommentar

Fin post. Greit at du nevner valutapåslag som de færreste er klar over de betaler. Nordmenn betaler årlig over 1 milliard i valutapåslag...

 

Kan bare legge til at kursene jeg har nevnt tidligere i tråden er såkalt midtkurs. Det er den reelle kursen som Norges Bank og alle andre bankene forholder seg til, men hver enkelt bank selger dollaren for noen øre dyrere og kjøper den for noen øre billigere. I tillegg kommer dette valutapåslaget.

 

Eksempel for kl. 09.10 i dag:

 

Midtkurs: 5.2846

DnB Nor Salg: 5.2956

DnB Nor Salg inkludert 1,75% valutapåslag: 5.3883

 

Altså betaler man i DnB Nor ganske nøyaktig 10 øre mer enn den reelle kursen. Er vel omtrent det samme i de andre bankene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...